lisa-triss 0 Postad 22 Oktober , 2007 Har funderingar på att byta till foldingprop från trebladig fast. byter man till samma stigning/diam. ? Eller behöver man större prop för att foldingen är inefektivare? Tycker idag att motorn går förhållandevis lättmöjligen kanske man kunde belasta lite mer. Om man säger Yanmar YSM8 finns en fast tabell för den då? Vilka märken rekommenderas och var köpa? /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 22 Oktober , 2007 Om du bestämmer dig för att handla nytt så kan du prata med propellerförsäljaren så talar de om vilken stigning och diameter propellern ska ha. Men då kostar det en slant också. Ska du byta från en trebladig fast till en tvåbladig folding kan du inte ha samma diameter som den gamla, vilket kanske är självklart. Om du köper begagnat är det viktigt att du får tag på en propeller som inte bara har rätt diameter och rätt stigning utan också passar axelns diameter och koning. http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls så får du uppett ganska enkelt men bra propellerberäkningsprogram (Excelblad) för deplacementsbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 25 Oktober , 2007 Hej Peter_KTack för det trevliga excelbladet. Sparde den och testade den off-line, utmärkt.Tackhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />Får jag besvära dig om lite närmare info. Jag har en stor tvåbladig propp med stor stigning och en diesel med lågt varv. Vad händer om jag byter till en trebladig? Hur kollar jag det i exelmallen? Blir inte klok på det. Har inte tittat på formlerna bakom det hela. Enklare att fråga. En annan närstående fråga, hur mycket gissar ni, alla som läser detta, minskar min hastighet för segel för samma vindförhållanden om jag byter från 2 bladig till 3bladig? Om jag seglar i säg 6 knop så går det bort kanske 0,3 eller? För det lilla kan jag både ha och mista och inte krångla med folding. Däremot räknar med att jag vinner på det hela när jag går för motor. Har en gammal Archimedes i brons med aningen bakåtsvepta trebladigt som jag funderar på att byta till.Det skall bli intresant att få läsa svaren.Tackar och hälsar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser