Mr_Cool 0 Postad 22 Oktober , 2007 Hej, var ute och fiskade en runda igår, och efter ett tag så upptäckte jag att det inte kom något kylvatten från min utombordare, en 07'a Mercury 4-takt. Funderar på om det kan vara något som täpper igen kanalen, någon som har något tipps på hur man kan rensa denna eller vad det kan vara? Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 22 Oktober , 2007 Du har ju garanti på en ny motor, greja inte med den själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 Oktober , 2007 Kolla att inte kylvattenintaget är tilltäpt av sjögräs, plastpåse eller någonting annat. För övrigt ska du inte göra någonting annat med motorn själv då du fortfarande har garanti på den. Om du gör någonting med motorn på egen hand förverkar du all garanti! Framför allt ska du absolut inte starta motorn nu när du vet att den inte får någon kylning för då är det mycket stor risk att motorn skär för dig. Om du däremot ser att kylintaget är tilltäpt och att du får bort det som ligger ivägen så kan du dock provköra motorn en mycket kort stund (max 15-20 sekunder) för att se om det kommer något vatten ur skvallerstrålen. Om det strålar ut som det ska så är det bara att köra vidare. Om det inte kommer något vatten ur skvallerröret eller att strålen inte är så pass stark som den borde vara så bör du omedelbart stänga av motorn och lämna in motorn. Inom max 10 sekunder efter det att du har startat motorn så ska det komma ut vatten ur kvallerröret med full styrka. Om det inte gör det så är det omedelbar avstängning och serviceverkstad som gäller. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 29 Oktober , 2007 Det visade sig vara en tångräka som satte stopp för kylningen, så med hjälp av en nål lyckades jag pillra bort den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser