Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Ohbon

Gelcoat som tappar glansen.

Rekommendera Poster

Polerade upp glansen på de färgade delarna av skrovet, i våras.

Jag började med autosol därefter med en finkornigare polish för att därefter läggar på två lager hårdvax, och ytan glänste som om det vore en ny båt.

Tog upp båten i månadsskiftet sept/okt och solen hade tagit all finnish igen!?

 

Min fråga är: Skulle man möjligen kunna slipa upp finnishen och därefter lägga på ett par lager klarlack, och färgen skulle kunna låta bli att oxidera????

 

Tacksam för tips

 

/Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du behöver ett bättre wax, finns olika sealers och grejer.

Att polera med Autosol kromglans varje vår är inte hållbart i längden, du slipar då genom gelcoaten på några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som vår vän Peter_K säger så bör du inte använda Autosol alltför ofta eftersom den är så pass grov att den till slut slipar bort ytskiktet på gelcoaten. Vad du däremot kan använda är en mycket mild bilrubbing. Exempelvis så är Sonax Bilrubbing mycket mild (vansinnigt mycket mildare än Autosol kromglans) men den är ändå fullt tillräcklig för att göra sitt jobb på en normalt oxiderad gelcoat. Eftersom du nyligen har kört Autosol kromglans på din båt så kan den inte vara så hiskeligt oxiderad redan.

 

Vad du antagligen behöver göra är att först avfetta hela båten och sedan tvätta den mycket grundligt med vatten/schampo. På bottenskrovet kan du med fördel byta ut schampot mot Y-10. Var noga med att spola av allting väldigt noga och rikligt med vatten. Helst med en högtryckstvätt. Se också till att båten är helt torr och så dammfri som möjligt innan du sätter igång att köra rubbing (om det nu verkligen behövs) innan du vaxar den.

 

Som vax bör du välja ett så bra vax som möjligt och inte snåla in på den. Sonax Hårdvax för bil är rätt bra, men sedan finns det ju numera vax med nano-teknik som är rätt intressant och som jag tror kan vara bra. Det är inte alltid att dessa nödvändigtvis ger ett större blänk, men nanotekniken gör nog att vaxet tränger in djupare i gelcoatens porer och troligen förlänger vaxets effekt den rena tidsverkan. Har själv testat TC-Nano och har aldrig sett sett min båt så blank någonsin och effekten satt i hela sommaren. TC-Nano är både en rubbing och ett vax i samma produkt. Rubbingen är ganska grov, men man kan själv välja hur hårt man ska rubba. Vill man inte köra rubbing alls så applicerar man bara medlet och låter den torka. När man sedan polerar bort/in medlet så vaxar man. Om man vill köra med rubbing-effekt så polerar man in medlet även innan det har torkat och inte enbart applicerar den. Ju mer man polerar desto hårdare rubbing/slip-effekt får man.

 

 

Som sagt: Avfetta båten mycket noga, tvätta mycket oga, låt den torka. I detta torra skede kan du avgöra om du måste köra någon rubbing eller ej, men om du nu absolut måste köra med rubbing så välj en mycket mild sådan i så fall. Man ska inte slipa en gelcoat mer än vad nöden kräver!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoaten  tørker ut, og mister glansen. Vask båten flere ganger til den er ren. Smør båten inn med flytende vaselin. (Båten må være ren ellers trekker vaselinen skitten inn i Gealcoaten)

 Til våren er det lett og vaske båten ren med milt såpevann.

Poler båten så med god gammeldags bil voks.

 

Vask  og smør båten inn med flytende vaselin hver høst.

Hvis ikke glansen kommer til bake, har du slip vekk formye av Gealcoaten.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Skall prova med vaselin det nya vaxet till våren och skippa Autosolen!

/Jonte\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag ha skippat vaselinet! Istället skulle jag ha tvättat båten nu och sedan förvarat den så som den är men ren. Då andas porerna under vintern och torkar ut. Med vaselinet så riskerar du att kapsla in fukten i gelcoatens porer plus att du får det rätt kämpigt på våren att tvätta bort allt för att få den fullständigt ren och fettfri på djupet. Så skulle i alla fall jag ha gjort.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avfettningsmedel som passar bra för bil passar lika bra även till båt. Om du behöver en extremt stark avfettning så kan du går på riktigt tufft och hårt med hjälp av Asfalltsborttagare! Den är alltså riktigt kraftfull och ska inte användas annat än om båten är extremt skitig och enbart på gelcoat. Det är extra viktigt att skölja av mycket rikligt med vatten efteråt om du väljer Asfalltsborttagare. Asfalltsborttagare är alltså lite overkill som man bara tar till som en sista nödlösning om annat inte hjälper. Vanlig hederlig avfettningsmedel för bil räckär gott och väl i 99 % av situationerna. Bäst effekt är det om du avfettar två gånger, varav den andra gången anväder en mjuk frottètrasa och tvättar av båten med då den är indränkt i avfettningsmedlet. Efter att du har gjort rent med avfettningsmedlet och spolat av den med vatten så kan du gå på med vanligt bilschampo. Efter detta så har du troligen en väldigt rengjord båt, men bör göra om samma procedur till våren igen plus att du sedan vaxar båten.

 

Tänk på att bilvax, bilschampo, avfettningsmedel är i de flesta fall exakt samma produkter och innehåll som till båt. Men båt-varianten är oftast mycket dyrare. Däremot brukar bilrubbing vara lite mildare och finare i kornigheten än för båtar. Det är därför som det ofta är en fördel att använda sig av bilrubbing istället för båtrubbing på båtar då bilrubbingen sliter mindre på gelcoaten. Men ju mer oxiderad gelcoaten desto tuffare artilleri måste man välja. Ett trick är då att fortfarande hålla sig till den milda bilrubbingen men att köra den två gånger istället. Det sliter troligen mindre på gelcoaten än att köra en gång med båtrubbing. Men det hela handlar om hur gelcoatens skick är och hur oxiderad den är. Ibland måste Autosol till, men den är så grov så det är det sista man ska gå på om ingenting annat hjälper.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei!

kjøpte en Marex  77 Holyday i 82, fikk vaselin tipset av en i havna.

 

Startet med vaselin behandlingen i 1983/ 84/85/86 solgte båten i 87

 Traff båten igjen i 2005 spurte om hva han vasket og polerte med og hvor lenge han hadde hatt båten.

 Fant  ur at han var eier nr. 4 og vaselin tipset var gått i arv.

Jeg kjøpte en stålbåt i 87. Den er heller ikke matt i malingen, enda den ligger på vannet hele året.

 

Her er en link. til et middel mot det meste.

http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml

 

Se gjeldende HMS Datablad  HMS - Datablad og husk VERNEUTSTYR

 

Roger

 

Senast ändrad av Roger-jo | 25 oktober 2007 | 20:00

 

Senast ändrad av Roger-jo | 25 oktober 2007 | 20:02

 

Senast ändrad av Roger-jo | 25 oktober 2007 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roddarn, du skrev:

 

Avfetta båten mycket noga, tvätta mycket oga

 

Min styrpulpet ett bottenmålad med en blå färg, som färgar av sig. Försvinner inte den bottenmålningen,om jag använda mig av avfettningsmedel?

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...