Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
djivbento

Måla om i Cabinen under hösten ??

Rekommendera Poster

Tänkte måla om inne i cabinen nu i höst, men är lite osäker på alla dessa båt-färger som finns.

För det första är det möjligt att få ett bra resultat om man målar under denna årstid.

Min båt står nämligen inte i ett varmgarage, utan under pressening på min garage uppfart. Så blir det en frostnatt eller några dagars tillfällig kyla så undrar jag om det blir ett sämre resultat.

Tänkte också på vilken färg man skall använda för att få bästa resultat. Har tittat runt på forumet, men det har inte givit allt för mycket info.

Om man skall byta ut de lådor/bordsskivor som finns i hytten, vilket träslag skall man använda och om man skall behandla dessa, med vad behandlar man med då.

Kan man måla med vanlig färg eller skall man olja in träinredning.

Please... lite svar till en som e Novis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena. Jag är också novis på det här och kan nog inte hjälpa dig så mycket. Men borde inte en tillfällig liten värmefläkt med termostat på kunna lösa problemet med ev. frost under nätterna?

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som ger bäst resultat, tja tvåkomponentsfärg är ju slitstarkare än enkomponentsfärg men enkomp är å andra sidan lättare att jobba med. Du kan måla med enkomponentsfärg i minusgrader, det viktiga är bara att det inte är fuktigt. En klar februaridag är t ex utmärkt att fernissa i, men fukt från t ex utandningsluft kan göra att det blir matta ytor.

Du kan egentligen köra med en vanlig servalack i ruffen, det har jag gjort på flera ställen, t ex under kojer, i taket på förpiken mm och det har hållit rätt bra.

Träslag i lådorna, t ex mahogny är ju snyggt och har små fuktrörelser. Olja och sedan fernissa är stiligt tycker jag, många lager ska det vara - 8-12 svängar brukar bli lagom. Vad är det för fel på de gamla grejorna, kan man inte fixa till dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möblerna är väl okej, men alla trädetaljer är sådan där mahognylaminerad spånskiva.

Och av erfarenhet så kommer lamineringen att lossna runt kanterna, det har redan börjat lossna lite här och där.

Alternativet är väl att ta bort det som håller på att lossna och sedan försöka att måla om alla trädetaljer igen.

Vad kan man använda för färg på detta träslag (spånskiva) ?? Kan ju tänka mig att spånskivorna är lite fuktiga under lamineringen.

Måste man byta ut allt eller kan man få färgen att fästa ordentligt ändå ??

Det blir nog snyggast att måla/byta allt trä när man ändå håller på.

Har funderat på att måla med typ en cupé värmare, men risken är ju att det kan vara väldigt svårt att reglera tempen så att det blir lagom arbetstemperatur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...