Ricke 0 Postad 21 Oktober , 2007 Jag har en Evinrude 60 hp från 1983 (E60ELCTB) 2 cyl och 2 taktare och jag önskar hjälp med identifering av generatorn. Är den den ihopbyggd med svänghjulet? Eller var sitter den? Jag undrar även omkring möjligheten att ansluta en varvräknare. Tacksam för hjälp /Ricke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Oktober , 2007 Den sitter under svänghjulet och detsamma är en del av generatorn, sedan sä kanske man inte ska kalla den generator, för den funkar som belysnings spolen på en gammal moppe. Går att ansluta varvräknare, brukar bvara fördraget i kablaget till reglaget/tändningslås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke 0 Postad 27 Oktober , 2007 Ok, tack för den kunskapen. Jag har nu öppnat styrreglaget och försöker identifiera möjliga kablar att ansluta till en varvräknare. Inget uppenbart att se. Kan man på något sätt finna en beskrivning över de olika anslutningarna någonstans på webben? Jag undrar nu också över den plugg som sitter strax under tändlåset och är märkt max 5 amp, någon som vet hur man öppnar den, är den gängad eller ska man rycka och dra? I styrreglaget finns en dosa strax ovan tändlåset till vilken en brun kabel är ansluten och vars andra ände går in i den ena cylindertopplocket, vilken funktion har dosan och anslutningen till cylindertoppen? Någon som vet Tacksam för hjälp /Ricke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Oktober , 2007 Hej, Färger på kablaget i en OMC utombordare (=Evinrude, Johnson) hittar du här: Länk Verkar som grå sladd är den du kan koppla in en varvräknare (tach) till. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 oktober 2007 | 19:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddlare 0 Postad 27 Oktober , 2007 Det är just kontakten under tändningslåset som är varvräknarkontakten. I samma kontakt finns ett stift som kan användas för instrumentbelysning m.m. Det får belastas med max 5 ampere. Stiften är alltså 0V, 12V och varvräknarpuls. Jag minns dock inte vilket stift som är vilket. Det ska finnas information om det i någon gammal tråd här på MG som jag använde mig av när jag kopplade in varvträknare på min Evinrude i våras. Orginal OMC varvräknare brukar dyka upp på tradera och blocket ibland till hyffade priser. Nya är de ganska dyra. Varvräknaren ska ställas in för 10-polig generator på Evinrude 50 och 60-hästare från tidiga 80-talet. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke 0 Postad 27 Oktober , 2007 Jättebra, Era svar var precis de jag hoppades på, tack!. Jag hittade även följande info som beskriver samma som era svar samt med bilder som ger lite mera kött på benen och även svaret på vad dosan gör. http://continuouswave.com/whaler/reference/ignitionSwitch.html Mvh /Ricke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanl 0 Postad 23 Juli , 2010 Är det någon som har el schema till en gammal Mariner, Eller vet hur jag skall koppla start sladdarna. Jag tror det är så här Svart och blå = killswitch brun och röd = starten gul = ? röd och ? = Choke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser