Patrickk 0 Postad 21 Oktober , 2007 Hej alla duktiga trollingfiskare, Har ni möjlighet att ge en nybörjare som aldrig trollingfiskat (men fiskat en del i övrigt) några tips hur man gör när man trollar i havet. Jag tänker på hastighet, djup typ av bete/blänken för olika fisksorter osv. mvh Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 29 Oktober , 2007 Finns en trollingskola på nätet där dom går igenom det mesta: http://www.regalmarin.se/fiske_tips/troll_skola_start.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 29 Oktober , 2007 Här finns mycket bra info. om trolling. http://web.comhem.se/~u14112600/tips.htm Vet inte vilket hav du ska fiska i men i Östersjön funkar Northern King bra på Lax. http://www.wiggler.se/trollinghavsfiske/trolling/trollingskedar/trollingskedar.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrickk 0 Postad 29 Oktober , 2007 Tack, Ser ut som kalassidor för min del. Havet är utanför Väderöarna, dvs Bohuslän. En fråga till er som vet lite mer om detta. Kan man trolla med djuprigg på 150-200 m? Jag skulle vilja försöka på Lubb, torsk och Långa och då måste man ju ner en bit. Tycker det borde vara effektivare att fiska av ett område genom trolling än bottenmete men har ingen aning om det fungerar. Kan tänka mig en djuprigg på säg 180 m och 20-30 m lina med ett Suprisetckel och smarrigt bete!!! (Om man är Lubb, Långa eller Torsk och lever på 190-200 m alltså). Frågan är ju om det ens finns djuprigg som har wire som når ner. Funkar tjock flätlina på riggen? mvh Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 29 Oktober , 2007 Uj uj uj. Det var djupt det. Jag fiskar ner till ca. 40 meters djup med 5 kilos lod. Men frågan är om det finns så stora rullar på djupriggar för att kunna fiska på 150 - 200 meters djup. Jag använder Cannon Easytroll 2 med 60 meter wire och har fått förklarat att det ska inte vara mer wirer på dessa även om det ryms mer för då kan rullarna spricka på sidorna. Det är bra tryck i wirern på rullen när man vevar upp loden och därför ska det inte vara för mycket på riggrullen. Men det finns kanske andra märken som klarar detta. Sen går det säkert åt bra mycket tyngre lod för att kunna fiska så djupt. Men tyvärr så kan jag inte säga om någon fiskar så djupt med djupriggar men vore kul att läsa om det är någon som gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrickk 0 Postad 29 Oktober , 2007 Läste att 9 kilos lod funkar på ganska stora djup men har ännu inte hittat någon rigg med mer än 90 m wire. Tycker att rullens hållfasthet borde vara möjligt att lösa. Om du hittar något får du gärna ropa till Gesse (gäller alla andra också förstås). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 30 Oktober , 2007 Jajamän. Ska kolla runt sen och se om jag hittar något. Men frågan är hur kroppen mår när man vevat upp ett så tungt lod 200 meter. Borde kanske vara bättre då att satsa på elriggar istället. Men de är tyvärr bra mycket dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 30 Oktober , 2007 Har kollat runt lite efter wire nu. Hittade en del här. Klicka här ... Klicka på Trolling och sedan Wire. Kolla sedan på Cannon Cable 150, 200 och 400. Det står inte hur långa de är men med det priset är de säkert långa så de räcker till. När de heter 150, 200 och 400 kan det kanske vara längden. Maila till dom och fråga. Sen gäller det bara att få tag på riggar till detta. Ska kolla lite efter det med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrickk 0 Postad 30 Oktober , 2007 200 m manuellt några gånger i timmen. Lär se ut som stålis innan sommarn är över. He he, Tror det får bli o spara lite till och köpa el. Tur det är långt till våren. Har mailat dom om 400n och även till EL-GE sportfiske. Fick tyvärr svaret redan i kväll att dom inte känner till någon djuprigg som fixar dessa djup. Han skulle kolla vidare men det lät inte så hoppfullt direkt. Jag har svårt att svälja att detta inte skulle gå. Kan man sitta med ett drivis i fören och meta i lugn och ro med ett 300 g sänke på 200 m så borde man väl få ner en blyklump på 8-9 kg och tuffa framåt i ett par knop???? Hoppas du har bättre flyt än jag haft hittills Gesse. Skall själv också jaga vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zipper 0 Postad 30 Oktober , 2007 Efter många år fiske på stora djup skulle jag säga ankring och inget annat, att effektivt locka dess tämligen slöa fiskar till ett trollat bete kan nog vara svårt. Skulle vara intressant att hör hur det går nästa vår. Zipper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 31 Oktober , 2007 för att kommma ner till 180 meter så måste du nog nästan ha 300 meter vire ute då den gör ett fruktansvärt motstånd i vattnet . den kommer alltså att släpa rejält.man måste tänka på att wireinte går rätt ner utan i en viss vinkel ut från båten alltså inte rakt ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrickk 0 Postad 31 Oktober , 2007 Kloka tankar Att testa trolling på större djup ser att bli ganska dyrt. Hursomhellst för att föra linan vidare har jag fått fram att man i USA trollar på 180 m djup och då använder en wire på 600ft. Enligt Markus på Kurres Fiskeshop så bör man använda sig av Scottys elriggar som har kraftigast motorer och riggarmar. Dom tar vikter upp till 10 kg. Det finns alltså dom som trollar på dessa djup (men knappast efter våra bottenlevande, avlappnade halvsovande firrar). Måste erkänna att jag är sugen på att testa om det inte blir för grymt dyrt. Senast ändrad av Patrickk | 31 oktober 2007 | 11:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fartlek 0 Postad 18 December , 2007 Hej! Jag testade att på västkusten trolla över vrak i somras. Hade 60 meter wire på min hemmagjorda rigg och fick fisk (Blekor) då jag svepte över vrak med grundast topp på runt 35 meter. Gav ut all wire på ett känt vrak som ligger på 74-62 meter men där kom jag antagligen inte i närheten utav djupet där fisken stod.. Tänk på att linutlösaren även påfrestas mer desto djupare vatten du skall ner på, och risken blir att den löser ut. Kolla efter wire med absolut tunnast möjliga tråd, finns extremtunn att köpa. Faktum är att jag hade beställt 5 rullar från USA men fick hem en låda full med sådan wire istället, och den var helt enormt tunn. Aldrig sett sådan tidigare ( Skickade dock tillbaks grejerna) Det trollingfiske jag tänker testa nästa år är efter gråsej som går betydligt grundare. I mitten av maj fångades det ju riktigt stora fiskar här. Finns en liten artikel om det som jag kan leta upp, just om sejtrolling då. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser