ChristerN 2 531 Postad 21 Oktober , 2007 Hej alla fiskare! Igår var jag ute i det fantastiska höstvädret och njöt av sol och hav och fiske. Fick några gäddor som utan större upplevelser fick friheten åter. Men så min fråga. En fin gädda på 2,7 kg hade en sån där böld på sidan som var ganska vanligt för 10-15 år sedan. När jag tog in den mot båten hade den en annan gädda i släptåg nästan ända tills jag tog upp den. Vad var det? Alltså finns det något samband med bölden och att den andra (lika stora gäddan) följde den första? För inte leker de vid denna tid på året? Och den efterföljande gäddan borde inte vara intresserad av den jag fångade som byte eftersom de var ungefär lika stora. Vad orsakar dessa bölder? Jag har läst både att de orsakas av skador via nät etc och att det är någon sorts immunbrist (tror jag). Någon som vet? Böldgäddan avlivade jag och grävde ner. Hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scrat 2 Postad 22 Oktober , 2007 Om man fångar sjuka gäddor är det skäl att inte slänga dem tillbaka i vattnet då sjukdomen förefaller att vara smittsam. Lämpligen gräver man ner dem eller lägger dem i komposten. http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Ovrigt/lymfosarcom.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MercuryPower 0 Postad 22 Oktober , 2007 Hallå, va på väg ut för att fiska för några veckor sedan, ett par hundra meter ut i vattnet såg jag en stjärtfena sticka upp ur vattenytan. Det var oxå en gädda med en riktig knöl längre bak på kroppen, stor som en knytnäve, den va helt stel i bakpartiet av kroppen och kunde inte simma, tog upp denna klunns på drygt 7,5 kg och avlivade den omedelbart. ringde oxå till länstyrelsen och fick prata med en lite mer fisk-kunnig person som skulle kolla upp detta och höra av sig, men ingen har ringt och det är ett tag sen. skulle som du säger va intressant och veta vad de orsakas av. Mvh / Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser