Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Ecka

Drevlyft vp280

Rekommendera Poster

Drevlyften på mitt vp280 drev slutade att fungera i sommras. Körde med det ändå för drevet var i nedfält läge. Elmotorn surrar och fungerar men inget händer. Nu har jag tagit upp båten och börjat skruva isär drevlyften så får jag inte isär det. Jag har fått av locket på snäckväxeln och tagit bort fjäder och lagrena och allt innuti snäckväxeln och ska ta bort gängstången för att kolla om det är något fel på den. 

Nu till min fråga i detta läge borde jag väl kunna trycka ner gängstången om jag har drevet uppallat eller åtminstånde kunna röra lite på gängstången? Den sitter som berg.

Kan jag lyfta snäckväxeln fastän gängstången sitter kvar utan att ha sönder någonting? Gammla ägaren har andvänt lim som pakning så den sitter också stenhårt.

Gängstången är den gängad hela vägen eller är den bar gängat på övre halvan?

Är det någon som har några andra tips vid renovering av drevlyften så är det välkommet också!

MVh Erik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj, aj troligen har allt rostat fast och då är du lite pantad.

Drevlyften sitter fast i skölden med två insexskruvar. Sedan skall det bara vara att lufta upp den. Men så är det oftast inte för drevlyften får sitta i åratal och när det är tid för service har den gängade stången fastnat i bussningen som sitter i skölden på av att vatten har trängt in genom oringen i bussningens nederkant. 

Eftersom du verkar vara händig. Plocka bara bort allt du kommer åt, dvs fjäder och snäckväxel. Sedan är det bara att sätta igång med ett tids- och tålamodskrävande juckande, smörjande och värmade så att axeln åter börjar röra sig utan att sköldens bussning kommer med. lycka till/Nitro

OBS. på axelns nederkant sitter det en pågängad platta med låsbläck. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter jobbigt var inte så sugen skruva. menmen. Hittade en bild på en drevlyft där man ser hela drevlyften. på den ser det ut som att om man får bort snäckväxeln så följer gängstången med. Stämmer det? Ska börja med det imorgon och se om jag får bort det. Det vore skönt att ha det färdigt innan vintern. Bifogar bilden.

post-25943-1394235252,7539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...