Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Lundfrie

Vatten mellan skroven

Rekommendera Poster

Har konstaterat att det efter upptagning låter som det finns en del vatten mellan skroven. Körde idag till uppställningsplatsen med urskruvad dyvika och trodde allt skulle komma ut då i uppförsbackarna. Men väl framme så lyfte jag kärran lite upp och ner men fortfarande skvalpande ljud. Har torkat upp allt vatten jag har kunnat komma åt, även tittat ner i skrovet genom en rund inspektionslucka i en av pulpeterna, såg inget vatten, låter som vattnet finns mer föröver. Behöver lite fler idéer om hur jag får bort det..
Båten är en Micore 490 DP. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du kunde slå en pling till Micore, de vet nog var det kan samlas vatten. Och hur du kan få bort det på enklast sätt.

http://www.micore.se/index1.htm

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 oktober 2007 | 20:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle kunna tänka mig att det vattnet står mellan bottenstockarna.

har svårt att tänka mig att flyttankarna (bänkarna föröver) skulle ha läckt in något.

prova att gunga båten i sidled.  släpp ner sidostöden på trailern & se om det kommer.

har  haft 2 micore 490 gt    den första byggde jag ihop själv

Tomas

Senast ändrad av Tomas_E | 20 oktober 2007 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser skrovet ut ungfär som på bilden? med längsgående och tvärgående balkar. Isåfall skulle vattnet kunna vara där jag markerat med rött på bilden (som för övrigt tog mig 8 h att göra i paint \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />) ? Blå strecken visar dräneringshål genom de längsgående balkarna synligt under aktertoften, borde inte sådana hål finnas även föröver?

post-11234-1394235246,1629_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall finnas dräneringar överallt så inget vatten blir stående.

med den placeringen så skulle det kunna vara vå flyttank som det konstigt nog har läckt in vatten i

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för tipsen, ska kolla lite närmare på vart vattnet finns. Funderar på om jag kan filma lite med digitalkameran genom att sticka ner den via ankarboxen i fören vars väggar inte går helt upp utan det finns en möjlighet att nå över kanten och filma ner mot skrovet. Annars får jag väl prova att luta båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att låna eller hyra en inspektionskamera med fiberoptik. Du vet de som ser ut som sjukhusen har när de för ner en kamera i luftstrupen för att titta på bl.a. magsäcken. Med en sådan kamera kommer du åt det mesta! 

Liknande kameror finns för olika ändamål och kommunerna brukar många gånger kunna ha dessa hos t.ex. tekniska enheten. Vissa kommuner lånar ut dessa kameror helt gratis, andra hyr ut dem, och en del tar betalt för att någon från kommunen ska göra någon form av inspektion som t.ex. avloppsrör osv. Kontakta din kommun och fråga om de har någon sådan kamera som du kan få låna eller hyra.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med digitalkameran gick inge bra, den var lite för stor för det jag tänkt mig...
Svängde förbi Micore idag på väg hem från jobbet... de sa det att om det inte är mellan bottenstockarna så är det i flyttankarna, bara o borra ett litet hål innifrån förvaringsutrymmet under de främre sittplatserna, så ska det vara löst förhoppningsvis. Han sa det att efter några år så samlas det kondensvatten där, men på de nya modellerna är utrymmet skumfyllt istället. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit framme med borrmaskinen i båten! Borrade hål i de främre flyttankarna, inget vatten där..., men väl i babords flyttank i aktern, fått ut en del men det skvalpar lite än, får väl köra in en liten slang och suga\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...