Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
selleman

Punktering på trailern.

Rekommendera Poster

Hejsan! Hoppas någon här kan hjälpa mig med ett problem. Sist jag skulle sätta i båten hade bromsarna låst sig på ena sidan. Så jag fortsatte att köra en bit med tanken det släpper snart men det tog ett tag. Först när jag backade så släppte det! Sen lät jag den stå på sin parkering i cirka två veckor och märkte inte att den läckte luft. Fast idag var jag ute igen och när jag kommer hem ser jag att däcket är rejält sumpigt! Det är väl ett under att man kom hem hehe.

Nu till frågan, vad är bäst att göra? Skall man försöka byta däcket på plats eller skall man chansa och köra det till en verkstad med halvsumpigt däck. Alt2 känns ju lite farligt. Båten ligger nu på trailen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att hissa upp och sätta en pallbock under, skruva bort hjulet och ta det till verkstaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också varit med om att ena hjulet låst sig. Även på nya trailar. Jag lämnade in trailern för jag trodde att något var fel, men fick veta sen av en på servicen där att man ska helst inte lägga i bromsen efter man har rampat. Även om bara en bit av själva bromstrumman kommer i kontakt med vatten så kan det låsa sig rejält. Men åker man en längre sträcka så är det inga problem då vattnet försvinner när man har bromsat en del. Har även varit med om att hjulet låst sig efter jag kört i regn (hade inte rampat) och sedan parkerat med bromsen i. Så nu lägger jag inte i bromsen längre utan lägger något istället framför/bakom hjulen om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sämsta man kan göra (ur trailerns synvinkel) är att köra ner trailerhjulen ner i vattnet ovanför navet. Det ska man helst undvika in i det längsta. Moderna nav sägs enligt tíllverkarna vara sk. vattentäta men det är de inte helt och fullt. Inte ens enligt de själva trots att de använder ordet vattentäta i reklamen! Om man får in vatten i navets hjullager så fräter saltet bort lagerfettet. Ju mer salt desto snabbare fräts den bort.

 

Samma princip gäller bromsarna. För att minimera riskerna för fastlåsning så bör man se till att de är smorda och att man kör med trailern lite då och då. Helst även på vintern om man ska vara pedant. Men i sådana fall på vägar utan salt. När man kör så är det rätt bra om man motionerar bromsarna lite genom att helt enkelt använda bromsen lite mer än vad som kanske behövs. Passa på när båten inte ligger på trailern att göra lite kraftigare inbromsningar. Att backa loss fastlåsta bromsar är både klassiskt och många gånger rätt effektivt precis som på bilar, men om man ständigt ser till att allt är smort som det ska så brukar de inte låsa sig. I varje fall inte lika lätt och snabbt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig genom misstag heter det ju och mycket riktigt hade jag parkeringbromsen i då trailern stod i lutning. Tror jag gör som så att jag bygger upp med tegelstenar dyl. för att sedan skruva av däcket och tar det till verkstan. Har tyvärr inga riktiga verktyg att hissa upp med, men det borde väl fungera. Det är inte lätt att vara ung dum och student samt nybörjare på båtägande\Yell\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hydralisk domkraft (inte garage varianten) hittar du på tex Mikro eller Jula  för ca200:- lyfter 2Ton.

Att lyfta med tex bilens domkraft är dumt då dom sällan lyfter rakt upp utan förutsätter att bilen inte rör sig i sidled vilket trailern riskerar att göra OM du inte har den kopplad på bilen.

Alternativt kan man:

Sänka stödjulet så mycket det går

Pallaunder ramen på kärran bakom axeln och lyft med stödjulet.

Inte säkert att du lyckas lyfta tillräckligt högt på detta viset, men det kan fungera

 

Senast ändrad av Jimsan | 20 oktober 2007 | 22:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, har också råkat ut för pyspunkan... jag avlastade alltid trailerns däck på vintern för båten var rätt tung... så när jag skulle sjösätta så var ett däck, av fyra, ganska ledset. Då köpte jag en sådan där däckspray med lagningsgummi och så fick barnen stå och snurra ganska länge för att fördela gummit. Det funkade! För övrig så körde jag med den där sänka och höja grejen för att avlasta... om du kan gräva lite under däcket också så behöver du upp bara två rejäla brädor bara. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kör också med fettnipplar i hjullagren, funkar klockrent!

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va fan .. en gammal däckbytarhiss har väl alla liggande någe stans ..''''

 

Ställ trailern på något som INTE är däck .. plankor, stenar ,hinkar, hundar,... så va de klar !

 

Mina hjul på trailern hänger alltid fritt när båten står på .. så gjorde jag !

 

 

 

 

post-11345-1394235252,6781_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...