Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
selco_mer50

Ballast-tank

Rekommendera Poster

Hejjag köppte en Danza 16 för ett par månader sedan och ska göra en total renovering på den.

Den före ägaren hade ett ballast system som fylde en 20 liters dunk med vatten när båt var stilla och tömdes vid gas pådrag, jag undrar om han bara snackar eller om det är något att sätta tillbaka efter renoveringen och omnågon har några bra ider på hur det ska göras för det mesta han har gjort själv har varit skräp så det skulle inte förvåna mig om han misslyckats med detta med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den förra ägarens ballast-system fungerar bra eller dåligt borde väl ha framgått under provkörningen, men du kanske köpte båten utan att ha provkört den? Och kanske inte hunnit med att provköra den ens efter köpet?

Skulle vara intressant att höra på vilket sätt den förra ägaren har konstruerat den här sortens ballast-teknik. Fjordling 17 har t.ex. en tunnel i bottenskrovet som fylls med vatten då båten ligger stilla eller kör långsammare än under planingsfart. När båten kommer upp i planing rinner vattnet ut ur tunneln. Poängen med detta är att få en större stabilitet vid stillastående/långsam körning och få båten snabbare upp i planing. Skulle som sagt vara intressant att veta hur den förra ägaren har gjort. Gärna med bilder om du har. Skulle inte bli så förvånad om en del av hans idè kommer från just Fjordlingen.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köppte båten som obj så har ej testat den. systemet tog in vatten i aktern på båten som fördes fram till en 20 l dunk i fören genom slang och vattnet sköts sedan ut i bakkant på höger fribord genom acc. det finns ingen som har bilder eller ritning på ett system efter som allt har plockats ut ur båten kan jag ju göra om det till ett system som någon testat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...