Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
pro-montage

sötvatten körning inför vintern

Rekommendera Poster

har en suzuki DT100 1991 vet någon vart/om man kan koppla på en slang eller hur man gör??? detta är första gången

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte DT100 i detalj men det spelar ingen roll eftersom principen är exakt densamma mellan olika utombordare.

 

De flesta utmobordare har numera en plugg som går att skruva bort och där man istället skuvar in en adapter som följer med motorn. På denna adapter monterar man trädgårdsslangen som man sätter på högsta tryck.

 

Ett annat alternativ som antagligen är lite vanligare är att man skaffa sig en sk. spolmuff. Finns att köpa hos alla båthandlare inkl. Clas Ohlson, Biltema mm. En spolmuff kostar inte mycket alls. Spolmuffen monterar på på växelhusets kylintag. (Kylintaget ser ut som galler på båda sidor om växelhuset.) På spolmuffen kopplar man i sin tur på trädgårdslangen som man sätter på högsta tryck. Sedan är det bara att starta motorn och låta den gå på tomgång i några minuter för nu får motor lylning den här vägen.

 

Tänk på att du inte bara ska skölja motorn med sötvatten inna vintern. Du bör även vinterkonservera hela motor med konserveringsolja och byte av växelhusolja. Minst detta bör du göra varje höst men vartannat/vart tredje år bör du byta impeller också. Dessa saker bör göras oavsett hur du än förvarar motorn under vintern. Om det är en 4-taktsmotor så bör man även ställa ventilerna på den, men det är ingenting man i regel gör själv.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad man ska/kan eller bör göra  kan man ha lite olika syn på,
Somliga anser att konserveringsolja och impeller byte är nödvändigt varje höst, andra nöjer sig med att lossa tändstiften och spruta in lite fem-fetionsex, byter olja på våren och impeller vart  femte år max. 
medan en tredje inte gör någonting mer än tar upp båten.
Rätt och fel är väl mest en smaksak och hur myckett tid och kul man tycker det är att pyssla med båten. 
Men ensak har jag lärt mig det är att försöka köra ut så mycket bensin som möjligt ur motorn; lossa slangen från tanken och kör tills motorn dör.(och töm det som är kvar i tanken i bilen) eftersom bensin blir gammal under vintern och göra båten svårtsartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...