Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
rogerhoglund

Spolmuff på VP 290 DP - Hur funkar det?

Rekommendera Poster

Köpte en så kallad spolmuff och kopplade den till en 40 L dunk med färskvatten som jag satte på badbryggan.  Muffen slöt till rätt bra och vattnet rann men som nybörjare hade jag svårt att se om det verkligen fungerade. Man är ju rädd att förstöra impeller och annat.

 

Jag fick i alla fall en liten stråle med vatten längst ner på drevet när jag drog igång motorn. Är det en bekräftelse på att vattnet verkligen nått motorn? Jag hade inbillat mig att kylvattnet skulle komma ut längre upp på drevet och i större omfattning!

 

Rogge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskvattnet kommer ut samma väg som avgaserna. Det brukar inte gå att ta miste på detta. Det skall spolas ut i samma takt som du tömmer dunken på med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattnet kommer ut blandade med avgaserna ovanför propellrarna i kavitationsplattan. Om det bara spottade ut lite vatten när du startade motorn är jag osäker om du verkligen får in något vatten. Om du har sötvattenkylning dvs värmeväxlare så kan du köra motorn torr en kortare stund (tills du fått upp tempen) då det är först då som termostaten öppnar.
 
Kommer det bara ut torra avgaser, varva upp lite då impellern kan ha svårt att suga ordentligt på lägre varv men håll koll på tempen.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågade inte varva upp eftersom jag hört att man bränner impellern direkt vid torrkörning. Höll däremot koll på temperaturen och den så ok ut.  Menar du att det är ok att torrköra en stund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fel, går inte att köra maskinen torr varken med eller utan sötvattenkylning. Impellern går åt skogen om den inte får vatten.

 

Funkar inget bra med spolmuff på 200-290 drev då pumpen sitter uppe vid motorn.

Ta istället bort kylvatten slangen på insidan av skölden och skarva på den så den räcker till dunken på badbryggan. Därifrån funkar det att pumpen suger vatten , bara se till att fylla med vattenslang vartefter motorn suger i sig vatten.

 

Senast ändrad av Gelis | 20 oktober 2007 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ändå ta bort drevet för vintern. Stöldrisk.

 

När det är loss skarvar jag på kylvattenslangen på utsidan av skölden med ett 32mm plaströr för elledningar som sticks ner i en dunk glykolblandning. Starta och kör på tomgång tills dunken är tom. Bingo, ett konserverat sjövattensystem.

 

Senast ändrad av Anders_St | 20 oktober 2007 | 02:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att det finns lite olika bud. På SeaSea där jag köpte muffen sade de att det inte går att misslyckas. Min erfarenhet är nu att det är lätt att misslyckas. Följde istället ådet och kopplade en slang direkt till vattenpumpen  ( 5 m slang på biltema 89 kr passade perfekt) från en separat balja utanför båten. Gick fin-fint. Den sög så snällt!

 

Däremot blev jag lite förskräckt när jag såg att det formligen sputade ut kylvatten i övre delen av drevet och inte bara ur avgassystemet. Skall det verkligen vara så?

 

Rogge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, så skall det inte vara. Skall endast komma på ett ställe. Var kommer det mer någonstans. Vid bälgen eller?

Om det är hål på den så skall den bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte bara vatten ur avgasutsläppet bak å kav.plattan utan även vid bypass slangarna. sitter längs ner på skölden 280 drev, se bild

Sedan kan ju avgasbälgen vara trasig då sprutar det vatten där också

post-4082-1394235252,5989_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det möjligt att det skiljer mellan 280 och 290, samt även mellan olika 290-drev. För på mitt 290-drev så finns det endast en väg ut för kylvatten och det är tillsammans med avgaser.

 

Har haft isär drevet helt för ompackning så jag har även sett att det är så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte titta noggrant och det verkar som om vattnet kommer från en utblås precis där undre delen av drevet går in i aktern. Vet inte hur jag skall förklara så att det blir förståeligt. Det var ett bra tryck och inget allmän rinn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt 290 SP drev från 1989 så finns det två ställen där avgaser och vatten kommer ut.

Dels ovanför propellern men även i ett mindre hål längst ner på skölden vid zink-anoden. Båda hålen har gummi-läpp för att hindra vatten från att tränga in när man backar.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag brukar göra så att jag kopplar spolmuffen till en slang som jag har kopplat till en billig länspump som går på 12v, och sätter pumpen i en badbalja för barn. På det viset får jag lite tryck in i drevet för man får aldrig muffen så tät att det inte skulle tå någon luft så därför suger impellern inte upp ur en kanister.Med detta system kan man fast köra motorn ordentligt varm.Då baljan är tillräckligt stor samlar den upp både vattnet som kommer ut vid skölden och ut ur propellernavet.Sedan är det bara att tömma baljan på vatten och fyll på med glykol och kör några minuter då är det garanterat glykol överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tag på en verkstadsmekaniker och han bekräftade att spolvatten kommer ut både ur avgassystemet och via ett utblås vid skölden på ett 290 drev. Han berättade också att det är därför som man vanligtvis rekommenderar att ställa baljan direkt under drevet så att detta kylvatten kan återcirkulera vid vinterkonserveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...