stspanhe 0 Postad 19 Oktober , 2007 Någon som vet vad detta är? M.v.h. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusKra 0 Postad 19 Oktober , 2007 Antagligen ett filter för att kunna sända med en CB (Citizen Band) radio (= 27MHz) på samma antenn som man använder för att lyssna på Radio (antagligen bilradio, FM-bandet). Om man kopplar ihop bilradion och CB-sändaren utan filter, så bränner man upp bilradion när man sänder... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 19 Oktober , 2007 Har ett litet minne av att den fungerar som antennförstärkare till radion också. Är inte 100 procents säker men .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 19 Oktober , 2007 OK, Det kan nog stämma bra. Är CB (Citizen Band) radio (= 27MHz) vanlig komradio? Eller är det kanske VHF? // Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Oktober , 2007 Precis exakt fast tvärtom. Man kan således använda 27 MHz-antennen till vanlig bilradio också (det står ju tydligt CB Antenna på antennanslutningen) Ja, det är *vanlig* komradio på 27 MHZ, 11-meters bandet. Marin VHF ligger på 156-162 MHz, strax under 2 meters bandet i våglängd. Senast ändrad av Gunnar_ | 19 oktober 2007 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 Oktober , 2007 Det var länge sedan man lekte med sånna fast det var kul. Italienarna skrek Cappa cappa stup i ett och när det väl blev tyst på dom (i svackan vart 7 de år) så kunde man göra sig hörd. Har fortfarande en hög liggandes, men det jag saknar var den gammle rörhäcken av märket Laffayete. Allt jag har kvar av den är schemat. Var inte våglängden oändlig på denna frekvens eller antennmått 11,33333333333 eller något liknande. En kul men svunnen tid och är att jämföra med internett i dag på något vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 22 Oktober , 2007 Det kallades för splitter när jag var ung tekniker. Funktionen har du redan fått förklarat för dig... /Phil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 22 Oktober , 2007 CQ ..CQ ... DX . hahahahaha fan va man fösökte skrika på Spagettigubbarna .. dom hördes minsan ,med inte vi !?!?! .. fick aldrig någe ''rop'' tillbaka .. De va då de ... ( blev en liten nostalgi-tråd av detta) sorry !!!! GPA 27,5/8 .. kraco 2555 .. USB på ALLA kanaler ...hahahahahahahahaha Suck ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 23 Oktober , 2007 Kan som kuriosa nämna att jag har en trave vykort från större delen av Europa efter kontakt på gammla hederliga pr-bandet när det var som störst satt man halva nätterna och bytte hällsningsfraser och adresser,det var en spännande tid för man viste aldrig om Televerket hade pejlatt in en eller om man gått fri ännu en natt(hade radion längst ner i frysen i tre månader en gång när dom va riktigt på hugget ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser