Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Henrik_st

Gps/Plotter/Ekolod rekomendationer?

Rekommendera Poster

Hej!

ska köpa mig en ny gps/plotter/ekolod kombi maskin för max 10000kr gärna inkl.sjökort.

Det finns ju rätt många aktörer på marknaden och jag har varit runt och pratat med lite handlare och söker nu lite expertis härifrån...

Om jag förstår rätt så är samtliga ekolod/givare i stort samma? (inom nämda prisklass) men att presentationen skiljer sig beroende på skärm/fabrikat osv.? 

Är det verkligen så att inget fabrikat är bättre än det andra? starkare signaler, mer tillförlitliga? 

Skilnaden ska då enligt handlarna ligga i gps/navigations funktionen, där alla ser rätt snarlika ut, med skillnad från Garmins som finns ute med stöd för Blue chart g2 vision.

Någon som har provat det? är det mest lull lull eller använder man funktioner som sjökort i

3D, Fish eye view, flyg och satellitbilder osv.?

Är övriga aktörer på gång med maskiner som nytjar samma teknik?

Vad har ni för rekomendationer?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en med så stor skärm som möjligt!

Har själv en Garmin 178 C - den kostar väl hälften nu av vad den kosta ny 2005 - kanske runt 5000:-  jag är nöjd med min.

Kan rekommendera VHF också - bra att lyssna på väder med - att ringa med och att hålla kontakten med vänner å bekanta mm. :-)

post-22148-1394235245,5522_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Skärmstorleken är ju tyvärr en kostnadsfråga...

har tittat på Garmin 420s som ligger i lagom prisklass för mig, men funderar på att USA handla, eftersom jag gå upp i klass till 520s och ändå få slantar över... sett att det finns en del trådar om import men har inte hunnit med att läsa dom än.

vilket fall som så är det ju samma maskin med samma teknik och möjligheter. bara då skärmstorleken som skiljer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp ett ekolod, för ett par tusen och om du inte ska segla jordenrunt så vill jag rekommendera dig en beggad bärbar dator och till den laddar  du ner

Sea Clear II  från http://www.sping.com/ som är ett freeware program, (gratis) och

inte ställer så höga krav på datorn. 

till det köper du omformare för att får rätt volttal och en gps mottagare på clas ohlson

Det kostar knapp tusenlapp.

Sjökort fixar du genom att scanna in dina papperskort,  

Och som bonus kan du kolla på dvd det regnar 

Då har du vad du behöver för knappt halva priset.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är ett bra alternativ om man har en ruffad och långsamtgående båt men definitivt inte om man har en öppen planande styrpulpetare som frågeställaren i denna tråd har.

Jag skulle rekommendera separat ekolod och GPS om du har plats att montera dem sida vid sida. Fördelen är att du kan reparera/uppgradera dem var för sig och att det blir väldigt liten bild för bägge om de visas sida vid sida i samma skärm.

Jag jämförde flera olika GPSer innan jag köpte (min femte, har bytt båtar...) i våras. Garmins 525 hade den i särklass bästa bilden men jag tyckte jag fick mycket mer för pengarna när jag valde den äldre 292-an. Idag har priserna gått ner såpass att jag förmodligen skulle valt 525-an om det vore aktuellt. Däremot skulle jag förmodligen inte utnyttja alla 3D-bilder och automatiska rutter i någon större utsträckning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag hade en arbetskamrat som gick på grund när han hade dator.

Datorn och programmet hängde sig och i all iver gick han på grund när han förskte fixa till programet igen.

Inte kul.( Kanske lite kul för allt gick bra \Wink\).

Har man en bra GPS så slipper man i alla fall krånglande datorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade även lite djupare på LOWRANCE produkter och dom har ju en överlägsen upplösning i jämförelse... har gott om plats för seperata grunkor men får man mer eller mindre för pengarna?

är ekolodet som är viktigast för mig, eftersom jag fiskar mycket och troligtvis som någon sa, inte kommer segla runt jorden, vet att man kan ladda ner LOWRANCE demo och leka med på datorn, men hittar inget motsvarande för GARMIN, får väl ut i butik och klämma.

Vet inte om GARMIN bara valt osmarta katalogbilder med jag tycker deras ekolod ser så rörigt och otydligt ut, är kanske en inställnings detalj? Men LOWRANCE bider ser knivskarpa och tydliga ut...

Senast ändrad av Henrik_st | 20 oktober 2007 | 06:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

helt rätt. men å andra sidan med en öppen båt på mindre än fem meter är det ändå
frågan om man behöver en stor dyr gps, kanske räcker det med en handhållen.

\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill ju ha så stor skärm som det går för dom pengarna jag avsatt för det, handlar ju om användarvänlighet.

Men är det ingen som har några åsikter om ekolods funktionen på Garmins grejer? min lilla lokala handlare hade inget ex framme...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är i vilken omfattning du kommer att använda GPS respektive ekolod? Vilket prioriterar du främst...är det GPS-funktionen eller är det i första hand ekolodet?

Har du behov av att kunna se fotografier på olika hamnar eller kan du tänka dig vara utan den sortens lull-lull? Blue chart G2 Vision har en helt del lull-lull i sina kartor som de flesta nog klarar sig alldeles utmärkt utan även om det naturligtvis är upp till var och en.

Du gör nog rätt i att tänka dig en större skärm än en handhållen om du kommer att använda apparaten lite mer frekvent. Ska du dessutom ha ekolod så finns det dessutom inget val. Visning av både sjökort och ekolod blir ju ganska smått på en skärm. Minst 5 bör du nog ha om du väljer en kombiapparat, men knappast mindre än så. Nackdelen med en handhållen GPS är att den blir oerhört svår att läsa av i en liten båt då en liten båt rör sig med en snabbare och ryckigare rörelsemönster än t.ex. en stor/tung båt eller en bil. En handhållen blir därför alldeles för liten, men om du bara kommer att använda den några gånger per år så kan det fungera ändå.

Eftersom du vill ha ett kombiinstrument så finns det lite olika fabrikat att välja mellan. De stora är Garmin. Lowrance, Navman för att nämna bara några. Personligen skulle jag nog ha tittat mest på Lowrance. Lowrance satsar mer på grundfunktionerna samt bilskärmen och har inte så mycket lull-lull inbyggt i sig. Lowrance har sanslöst bra skärmar, bra kartografi i deras Navionics-kort och håller rätt attraktiva priser. I alla fall om man jämför med Garmin. Andra fördelar är en bra support i motsats till Garmin som där klickar riktigt rejält om jag får säga min mening.

Men sammanfattningsvis så skulle jag råda dig till att fundera på de frågor som jag ställer inledningsvis eftersom det kan styra ditt val. Oavsett vilket fabrikat du än köper.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ekolodet som är prioriterat, men eftersom jag har som avsikt att traila runt med båten i vatten som jag inte känner till så hade det varit klockrent med en gps som lägger rutten åt en mot angivet mål.

får se vad jag landar, tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte funderat på att bestäälla allt ifrån ebay, du kan tjäna upp till 50% på hela kalaset. I och för sig så köpte jag min ekolod i sverige (Eagle cuda 168) är mycket nöjd med det lodet.

Känns som att det passar mig perfekt, och hörde samtidigt att Garmin, Lowrance etc är bra på det dom gör (plotters).

Och tex.

Eagle är bra på de dom gör (ekolod) sedan är det ju så klart alltid bra att ha 2 olika produkter i båten eftersom om den ena går sönder så har man ju alltid den andra hel och fungerande.

Ex:

Om ditt ekolod går sönder så är det inte helt omöjligt att hitta till favorit grundet med en gps.

Förmodligen har du redan märkt ut grundet som en waypoint.

Och detta gäller ju även om din gps går sönder då har du ekolodet kvar och kan förmodligen navigera med hjälp av papperskort under den tid som din gps är på service.

Men som sagt jag beställde min gps från ebay, Garmin 420 betalde ca:2800:- inkl frakt för den där.

Den billigasta Garmin 420i Svedala enligt prisjakt/pricerunner kostar 4995:- ex frakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har import funderingar. har släktingar som är där på semester någon vecka till, har bara inte kunnat bestämma mig vad jag ska köpa... Lowrance 522c,520c eller garmins 525c eller då som många föreslagit, två separata grunkor...

Kan man åka på en tullavgifts smäll även om man personligen tar prylarna över gränsen?

Vill ju inte slänga orginal kartonger osv, om det ska garanti retuneras eller nått.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag köpte en Garmin 420s från Kanada för ett par veckor sedan, och är jättenöjd!

Att köra med delad skärm gör ju som sagt lätt kartan för liten, men du behöver inte köra med delad skärm för att se djupet samtidigt, utan det visas i nedre hörnet som siffra också i kartbilden.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan åka på tull avgift ändå om dom kollar er.

Men varför inte ta ut den ur kartongen, gör så att den ser lite använd ut. Och sedan vik ihop kartong och övriga prylar och lägg dom i en annan väska.

Och sedan är det ju bara att säga att den är köpt i Sverige.

För vem vill köpa en GPS i Usa som inte fungerar i Sverige eller hur ?!?!?!

Det kan dom ju aldrig kunna motbevisa, eller hur ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej självklart inte, det är ju helt rimligt att man har med sig sin fritidsbåts-GPS när man är ute och flyger om i fall att planet skulle behöva nödlanda ute på Atlanten.
Det nog bättre att spela dum och betala, Va, är det moms på GPS??? än att försöka spela smart
 om man blir stoppad i tullen \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir nog import... helt oslagbart! kolla ett exempel:

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/links/link.jsp?id=0050995&type=pod&cmCat=catfeatel

Lowrance LCX-37C för 1099 dollar = 7010 kr enligt dagens kurs....

Bästa pris Sverige: 19300 plus frakt

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=157183

Fete navigator/ekolod med 8,4 skärm...

Svårt att säga nej till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nehe..

Nu skall inte du vara sådan. Jag kanske inte spelade så speciellt dum. Jag kanske var rätt dum när jag skrev det inlägget.   \Sealed\

/tiga är guld...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...