Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
jonsson19

proppeller byte

Rekommendera Poster

tjenaare....jag har en mercrusier motor på 135hk....

nu funderar jag på att byta proppeller hur ska man göra för att båten ska bli snabbare eller starkare?vad ska men köpa för proppeller då?

mvh robban

post-29637-1394235245,4269_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det låter som du ska skaffa dej 2 propellrar, jag tror inte du kan kombinera båda dina önskemål. ska du ha en starkare dragkraft så måste du ha lägre stigning på propellern, ska du ha båten att gå snabbare så ska du öka stigningen, men hur mycket varvar motorn idag  du kanske redan har maxuttag ur din motor.  M.v.h Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena....tack för ditt svar...båten varvar i dag 5500varv....men vad för proppeller stigning kan du rekomendera till å få upp snabbheten lite?är 19 i stigning ok eller?

post-29637-1394235245,9325_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag tror du ska prata med din marina, men ska du ha båten att gå fortare så blir den svagare(med ökad stigning), och ska du ex. dra efter båten så måste du kanske ha en propeller med mindre stigning. Kanske en propulse propeller kan vara nått för dej. M.v.h Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del vill ha en propeller som ger bra styrka på bekostnad av en lägre fart och en del vill ha en propeller för maximal fart på bekostnad av styrkan. Standard (för standardbåtar) och som de flesta nog har störst behov av är att hitta en propeller som ger ett bra förhållande mellan styrka och fart. Det blir då lite av en kompromiss av de båda, men ger samtidigt just ett bra förhållande...dvs. ett bra balansförhållande som oftast är mer praktiskt användbart för de allra flesta. 

För att hitta den här väl avvägda balansen mellan styrka och fart behöver man veta vad max varvtal är för just din motor. Den uppgiften står i motorns manual. När man vet det så sätter man sig i båten med en passagerare, kör upp båten i max fart och läser sedan av vilket varvtal som varvtalsmätaren visar. Om det då står i motorns instruktionsbok att max varvtal är t.ex. 6000 rpm så har man hittat den här balansen om även varvräknaren visar 6000 rpm. Om varvräknaren visar lite mer eller lite mindre än det som står i instruktionsboken så kan man behöva se över vilken propeller man har.

Motorns max rekommenderade varvtal är alltså en mycket viktig information att känna till eftersom det är det värde man använder sig av för att kunna ha någonting att relatera till. Att ta reda på det är därför steg nr. 1 oavsett om det är styrka, fart eller ett bra kombinationsförhållande som du söker efter.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej . titta på denna länk . där finns det beräkningsprogram för båt och propp (propnnspeed) tror jag att den heter.

Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har propellrar,vad väger båten?vilken motor har du? årsmodell?vilken prop har du i dag,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena...båten väger 900 kg typ...motorn är en mercrusier 140 hk....årsmodell 85...jag vet inte men har nån gammal skit....är ute efter en kromad propeller...mvh robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du är ute efter toppfart skall du ha en 3-bladig ej för stor diameter.

i min butik har jag verton propellrar som skulle passa för det

ändamål du söker.

Senast ändrad av draco | 29 oktober 2007 | 22:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej låter bra...jaså vad heter din butik då och vart finns den?vad ligger en sån på i för prisklass då?hur ser propellern ut har du nån bild`?mvh robban

post-29637-1394235255,5258_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...