Erik_O 0 Postad 19 Oktober , 2007 Har två barn 9 och 11 som vill ha en båt på landet. Vill de ska lära sig sjövett och undrar om någon har tips på lösning. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 19 Oktober , 2007 Köp en Kidmaster med en 9,9hk på då är dom fräckas i viken plus att pappa kan ha lite skoj med den. Köp en begagnad Tohatsu 9,9hk 2.takt till den, sedan när dom fått vanan inne och du tycker dom fixar båtåkandet bra byter du packningen till förgasaren så är det en 15hk. www.kapex.se han har KidMaster till bra pris, annars finns det beg på blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 19 Oktober , 2007 Jag har valt Tehri microfun till min barn. Funkar kanon för fler pers när det behövs. Vi åker vattenskidor efter vår, men den är övermotoriserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Oktober , 2007 Sjövett är bra. Det vanligaste är att sätta barnen i seglarskola. Det brukar resultera i ansvarskännande och sjövana ungdomar. Några veckor i några somrar så är de duktiga på sjön och kan navigera själva. Det kan även resultera i förarbevis och att de kan ta storbåten själva med kompisar. Nåt motorbåtsläger har jag inte hört talas om men det kanske finns också om man letar. http://www.usfvast.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Oktober , 2007 Jag skulle nog föreslå någonting mycket enkelt. Enkelt men som samtidigt är någonting som ger en rolig upplevelse så att intresset hålls vid liv eller ännu hellre ökar. För att bygga upp intresset, kunskapen, ansvarskänslan osv. så finns det ju en rad olika vägar att gå men jag nämner bara en här som jag själv tror väldigt mycket på: Köp två båtar! En kombination av en lekbåt typ gummibåt för några hundralappar från ett lågprisvaruhus och en riktig roddbåt eventuellt med en liten snurra på tror jag är en rätt bra lösning. Då får man lite av båda världarna där barnen får undersöka vattnets element efter eget huvud samtidigt som de får bekanta sig med med den riktiga båtens villkor om allt vad det nu innebär med säkerhetstänkandet osv. Att låta barnen få vara delaktiga i hela båtlivet tror jag också på. Alltså att få hjälpa till vid sjö/torrsättning, lägga i/ta upp ankaret, förtöja, att tvätta båten in och utvändigt både under pågående säsong liksom vid hösten osv. En roddbåt är mycket lämplig ur flera perspektiv. Bl.a. har den i regel utrymme nog för att även en eller två vuxna ska kunna finnas med i båten. I alla fall om man talar om en storlek på runt 4 m eller större. På det sättet kan man få in både lek och allvar samtidigt som det också kan vara en säkerhet att en vuxen finns till hands. Alla familjemedlemmar kan köra båten. Det går att få rätt bra fart med en roddbåt på runt 4 m och 10-15 hk motor. 20-22 knop är inget ovanligt och i vissa fall ännu mer. Med 15 hk kan man även dra en gummiring. Några högre farter med en roddbåt med eller utan gummiring behövs inte för att farten ska kännas högre än vad den egentligen är då man sitter så nära vattenytan. En kidmaster skulle i varje fall jag tycka är lite i häftigaste laget ur säkerhetssynpunkt, men den är säkert hiskeligt rolig! Personligen skulle jag nog trots allt ha valt en roddbåt istället då det är ett betydligt tryggare val samtidigt som den kan bli nog så rolig även den. Att både användningsområdet och säkerheten ökar med en roddbåt är ju inte heller fel och kan på det sättet vara nytta för fler än bara för barnen. Jag skulle ha valt en roddbåt. Det var så jag själv fick mitt båtintresse när jag var 4-5 år och hur många är det inte världen över som har skapat sitt båt/sjö-intresse just för en sketen liten roddbåts skull? Ett rätt säkert kort både ur sjösäkerhetssynpunkt och ur psykologisk synvinkel om vad en roddbåd kan åstadkomma för ens intressen resten av livet. Å andra sidan.....barnen får nog varken större eller mindre intresse om ni så skulle skaffa er en Nimbus 410 Commander om ni lägger till några kronor till! Sjöliv är någonting speciellt och det brukar de flesta barn tycka om oavsett vilken båt man än har. Faktumet att man har någon form av sjöliv brukar räcka rätt långt nästan oavsett hur den ser ut. Bara det är lustfyllt. Men vill man se på det hela rent praktiskt och kostnadsmässigt så är en roddbåt på runt 4 m och en snurra på 10 hk till max 15 hk ett mycket bra och val tycker jag personligen. En sådan lösning tycker jag ger väldigt mycket för pengarna. Dessutom är roddbåten en båttyp som är en oerhört bra båt för att lära sig att köra båt för det är skillnad på att köra båt och att köra båt. Om man vill söndagsköra med sin bil så går det bra, men man kan också lära sig att köra mer aktivt på t.ex. grusvägar och is mm så att man utvecklar sin körteknik ganska avsevärt. Exakt på samma sätt är det med en roddbåt. Man kan vardagsköra med en sådan men man kan också lära sig att läsa av sjön, hantera olika vågtyper och storlekar och på det sättet lära sig en mycket bra grund i körtekniken som man sedan får mycket nytta av om/när man skaffar sig en större båt. Mycket talar för en roddbåt alltså i alla fall så som jag ser det. Är väldigt tacksam idag att jag har lagt min grund just i en roddbåt för det har jag haft mycket nytta av och som jag fortfarande har varje gång jag är ute på sjön. Skulle inte ha någonting emot att ha en nu med för att lära mig ännu mer hur man hanterar en båt för där finns otroligt mycket kunskap att hämta! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Oktober , 2007 Om det nu är sjömanskap som ska läras så är roddbåt med liten motor absolut ett utmärkt val! Själv valde jag en liten motorseglare (Crescent 50S med 7,5-hästars Monark/Crescent/Penta som hjälpmotor) till min brorsdotter (10 år). Stabil som tusan, två vuxna och en liten tjej ryms med mycket gott om extra plats. Ruffad så man KAN övernatta (med MYCKET bättre komfort än när jag som ung tog tältet och drog iväg på fisketurer). Trygg även i tuff vind (kuling är inget problem). Seglar bra (tycker i vart fall jag som motorbåt:are, blåser det som vanligt så seglar den minst lika fort som jag kan gå för motor med rimlig bränslekostnad och framdriften är gratis ). Kostar under 15000 begagnad (hade kollat in ett tidigare objekt på Tradera som flera gånger inte sålts till sitt reservationspris och till slut tröttnade väl säljaren och startade på 1 krona..så priset blev till slut 7500 komplett med motor OCH båtvagn! ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 19 Oktober , 2007 ungar ska inte köra motorbåt, optimistjolle, roddbåt, kanot är nog bättre när dom är så små.Man brukar säga att det är först i 13 års ålder som synen är tillräckligt utvecklad för att barn ska kunna cykla i trafik, det kan vara värt att tänka på.En optimist eller en roddbåt saktar in när man slutar ro eller släpper skotet, och de går sakta och kommer inte så långt, ii motsats till en motorbåt även 5-10 knop är trots allt ganska fort när ett barn tappar kontrollen och är på väg ut till havs eller in mot land eller mot folk som badar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 Oktober , 2007 Jag håller med. Mindre barn ska inte köra motorbåt ensamma! Det är mycket som kan hända på sjön som barn i den åldern inte är kapabla att hantera. Dessutom får de panik betydligt lättare än vuxna och panik är aldrig bra för sjösäkerheten. (Trådskaparen/frågeställaren behöver nog inte upplysas om detta misstänker jag, men det kan ju inte understykas nog i alla fall....) Med en roddbåt får man plats med minst en vuxen tillsammans med barnen och då kan de få köra under överseende men aldrig ensamma i båten om jag fick bestämma. Att släppa ut barn ensamma i en motorbåt i den åldern vore direkt vårdslöst, men är man med själv ombord så är det ju bara bra om de får lära sig att köra och hantera båten under lämpliga och säkra förhållanden På det sättet ger man dem ett stort förtroende som de måste ta ansvar för och det gör dem också så länge man själv sitter med i båten och inte ger de för stora uppgifter. Att låta barnet få styra och köra båten i planingsfart kan vara roligt nog för de till en början. Den vuxne kan då ta hand om den röda säkerhetsbrytaren (den röda spriral-linan runt handleden) som stänger av motorn väldigt snabbt om någonting oförutsatt skulle hända. Känner barnet frihet under ansvar och under trygga förhållanden så växer dem så länge allting sker inom en nivå som är både säkert och tryggt och att de själva känner att de klarar av uppgiften. Tycker återigen att roddbåten är alldeles utmärkt val till mångt och mycket just av ovanstående orsaker, men även seglarskolor och segeljollar som har nämts här är alldese ypperliga förslag och val! Roddbåtar och segelbåtar....är inte bara båtar. Det är också ett slags skolverktyg för livet! Jag gillar trådskaparens frågeställning. Det visar att han tänker lite längre än näsan räcker och det är härligt att se inte minst då det är barn inblandade! Lycka till med båtlivet vill jag säga till både farsan och barnen! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bat_petter 0 Postad 25 Mars , 2010 själv köpte jag en brig F300s med en tohatsu 25(30) till sönerna och säg inte att dom inte har sjövet för dom har tagit båtkörkort och har levt på havet sen dom var 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Mars , 2010 Letat reda på ännu en gammal tråd? 1. Om dina söner har sjövett efter att fått lärt sig hur man navigerar med hjälp av sjökort, låter jag vara osagt.. men troligare då levnadserfarenheten. 2. I en annan tråd så skrev du något om en 13-åring.. så jag utgår från att din son är 13 år. En så ung person har inte utvecklat sin förmåga på långa vägar att urskilja faror och reagera på rätt sätt i farliga situationer. Att då släppa ut ungen i en båt som gör, vad var det du skrev 39 knop? ..är enligt min åsikt vansinnigt. Finns ju en anledning till varför det är 15 års gräns på moppar t.ex... lika bra de får börja med snabb sportmotorcykel direkt! 3. Var det söner du hade..? På bilden i din sjöbod så är det bara döttrar tyckte jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 26 Mars , 2010 Nä han skriver bara långsamt! Farsan köpte en liten plastmotorbåt tidigt 90-tal till mig och min bror. En skyltex om jag inte minns fel. Han monterade styrpulpit och mekade om motorn så den passade med gasreglage. Jag och min bror åkte runt med den båten bakom farsans stora båt i några år innan den slutligen hamnde på land där den ligger kvar än. Jag har i dagsläget köpt en större båt än pappas men när mina barn vill ha en egen båt så slänger vi i miniporschen igen. Jag ser inget fel i att lära sig i en motorbåt, jag har seglat optimist och paddlat mig fram men livet blev roligare med motorbåt. Sen gjorde våran max 15 knop även fast jag och min bror trodde vi flög fram i 30. Jag tror problemet är att folk tror barnen lär sig på en sommar, vi fick inte köra motorn förrens båda kunde ro osv. Min äldsta ska faktiskt lära sig att köra lite motor i år, han fyller 7 iår. Jag köpte en elmotor till gummibåten som han kan få prova. Inför varje tur med vår stora båt visar jag honom hur han stoppar motorn ifall något skulle hända med mig. Låt barnen prova i tidig ålder så blir inte steget så stort när det väl är dags. Senast ändrad av nemtrix | 26 mars 2010 | 15:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 26 Mars , 2010 Precis som du så började jag och alla jag känner med en plasteka som vi lärde oss att ro. Vi rodde drag (trollingfiske) och upptäckte sjölivets fantastiska sidor. När vi blev hungriga rodde vi in till någon trevlig ö och satte oss och grillade eller åt medhavd mat, samtidigt som vi berättade fiskeskrönor eller vad som hänt i skolan för varandra. När vi blev äldre (13-14 år) så skaffade vi motor till båtarna.. 4hk var det har jag för mig. Lagom stor för trollingfisket, bensinsnålt och det gick inte så snabbt, vilket våra föräldrar var glada för. Jag är inte emot att unga människor har tillgång till motorbåtar, men det finns en gräns. Det är skillnad på en liten plasteka med 4hk som gör 3-4 knop och en ribb som gör 39 knop. Och om jag ska vara självrannsakande, så har jag varit uppe på flera grund med roddbåt och motor, under mina unga år. Hade jag då haft en båt som gör 30kn .. undrar jag om jag levt idag. Det är inte alltid man tänker som man bör i dessa åldrar.. när man genar och rundar öar där det finns sten. Fast å andra sidan finns det ju vuxna som fortfarande gör så.. Sen precis som du var inne på nemtrix, vad gör ungarna om motorn lägger av.. kan de ro eller gör de som en av mina gamla kompisar och bara snurrar runt på stället utan att kunna ta sig framåt. Tog ett bra tag innan han lärde sig hur man gjorde.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 26 Mars , 2010 lill/mini-flipper var min första båt som barn. Bra för att den är stadig och går grunt. http://www.blocket.se/blekinge/Flipper_40S__Mariner_20hk____Trailer_26404346.htm?ca=1_9&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 27 Mars , 2010 Kul tråd, fick mig att minnas mina första erfarenheter, och jag började fundera på det här med vilka kunskaper ungarna skall ha innan de får ge sig ut i båt. Segla lärde jag mig egentligen av bara farten med pappa i stora båten. Innan pappa skickade ut mig med aktersnurran skulle jag kunna ro på ett snyggt och kraftbesparande sätt - han var noga med att det skulle vara snyggt också för han sa att om man kört sönder propellern blir det inte roligare om man ror illa när man kommer in i hamnen (och effektivt rodd är snygg). Sedan skulle jag kunna vricka hjälpligt, eftersom man förr eller senare tappar en åra eller ror av en åra. Och jag skulle kunna väjningsreglerna och sjömärkena. Däremot tror jag aldrig han gav mig några som helst instruktioner om hur man använder en utombordare - han utgick helt enkelt ifrån att det är något alla människor kan. Jag hade exempelvis ingen aning om vad en brytpinne var eller att det fanns en sådan i reserv, blev en rejäl rodd hem innan jag fick lära mig det. Jag var väl runt 13-14 år då. Sedan fick jag en Gallant 14 (ganska lik en GKSS-gigg). Nu är det väl snart dags för min egen dotter att ge sig ut själv, och nog skall hon kunna ro ordentligt i den aktuella båten, men först blir det seglarläger för henne och sedan får vi se vart hennes intresse egentligen drar - badsegling eller kappsegling (men jag lär henne byta brytpinne oavsett vilket). En regel som jag dock håller hårt på är att det är jag som förälder som bestämmer vilka hon får ta med i båten - är det tonårskillar som vill imponera på tjejer med att visa hur de kan köra båt så skall jag jäklar i mig ha spänt ögonen i dem först. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 28 Mars , 2010 Jag har kört båt sedan jag va 6 år en cresent med 3,5 hk på efter det blev det en gummibåt med 9,9 osv .Inga problem. Tycker att det va mkt negativa kommentarer om att dom e för unga osv. Skitsnack i min mening. Jag har många, många roliga minnen från min barndom tack vare det. Tycker jag iaf. Senast ändrad av christopheri | 28 mars 2010 | 17:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesper97 2 Postad 25 April , 2010 jag lärde mig köra båt i en rhino rider som gjorde ungefär 30 knop. och nu kör jag farsans finnsport 500 som går 40 knop och det går galant för mig att köra den fast jag bara är 13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivarboatboy 0 Postad 8 April , 2012 Hej allihop! Jag är en båtig kille på 12 år. Jag vill påpeka en sak= vuxna tror helt fel angående barn i motorbåt,liksom jag har en aquasmart 240 från 2009 som jag är väldigt stolt över. Jag har en 4 hästars tomos på den(ska köpa en 6 hästar) och den planar lätt trots lång rigg och att den har 30 år på nacken. Gör runt 15 knop. Det är så förbannat kul att glida runt med den och ha kul! Så: lär din son/dotter att köra båten först! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivarboatboy 0 Postad 26 April , 2012 nu har jag köpt en 6hk suzuki som är trimmad till 8 hk och den går i ca 25 knop.(påminn mig inte om att den är kraftigt övermotoriserad). jag har kört motorbåt ensam sedan jag var 9 och nu är jag 12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 26 April , 2012 Optimala är 2 jollar en segeljolle och en gummibåt med snurra. De kommer att ha väldigt kul det hadde iallafall jag o syrran när vi växte upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivarboatboy 0 Postad 27 April , 2012 farsan har en trissjolle,PERFEKT att ha som första båt. man kan både segla och använda den som roddbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser