Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Groenling

Kan båten var kvar i vattnet under vintern?

Rekommendera Poster

Blir en styrpulpet skadad, när den ligger kvar under vintern i en insjö? Skadar isen båten?

Motorn kan ju inte bli skadad, när den är upphissad, kallt är det ju på land också. Men tal båten det?

Grönling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför låta båten ligga i sjön?? Klart det finns en risk att isen trycker sönder skrovet.

Om motorn är hissad dräneras inte kylvattnet ur den och då fryser den sönder med största säkerhet.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är någon rörelse på isen är det ingen större risk för båten. Men har du genomföringar i botten kan dom frysa sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast...en isvinter utan rörelser i isen har jag väl aldrig sett, tror jag.

En styrpulpetare drar man ju enkelt upp själv. Jag skulle inte lämna den i sjön. Verkar vara en onödig risk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det går bra att låta båten ligga kvar. om du räknar med fast is . tex i en vik. Då är det ingen risk med is. Eftersom bottnen är v-formad så trycks båten upp på isen. Det kan då vara lämpligt att dra upp båten på isen. om den inte är för stor.
Men båten kan inte pressas sönder av isen.
 ÄR det däremot risk för rörliga isflak och vallar kan det gå ganska hårt åt din båt, eller t.o.m. dra den med sig. då bör du inte ha i båten. 
Det kan vara värt att täcka båten  för att undvika att den blir vattenfylld, 
Det skyddar också mot sol sol eftersom framför allt på vårkanten kan 
den vara ganska elak i och med att ljuset reflekteras mot snön och
därmed sliter på plast och gummi. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du koll på båten under vintern går det säkert bra.

Det innebär att du tittar till den varje vecka och varje gång under ett kraftigt oväder. I en liten sjö kan det bli tillräckligt med skvätt in i båten. Du har dessutom all regn, snö och is och som tynger ner båten och en oövervakad båt sjunker som regel under en vinter.

Sätt fast den med kraftiga rep helst i kraftiga höga träpålar och i en hög brygga så blir det lättare att hitta den framåt vårkanten om du skulle råka glömma bort den under vintern. Eller du kan ha tur att bara behöva ösa den.

I vintras sjönk ett tiotal båtar i vår hamn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan du ha kvar båten i sjön under vintern. Om du törs och vill riskera svåra skador samt stöld av motorn! Den plockar man lätt av om man kan stå på isen och jobba fritt och för att sedan lägga den på en släde efter en snöskoter eller kanske in i en bil. Men lite tur så slipper du skador (och/eller stöld) och allt går precis så bra som du hoppas på, men med lite otur så stöter du på tråkiga nyheter. Is kan ha oerhörda krafter och den har dessiutom vassa kanter. Hur geografin ser ut exakt där du ska ha båten avgör till stor del hur stora riskerna är, men även hur vädret kommer att te sig just den vintern som du har tänkt dig ha båten i under vintern styr också väldigt mycket. Vattnets strömningar och djup också.

Dessutom: Vilka bestämmelser gäller för dina försäkringsvilkor från ditt försäkringsbolag?

Jag är inte helt tvärsäker på att försäkringen gäller om du nu har båten i under vintern och att du då drabbas av en skada eller stlöld. Kolla upp detta först om du fortfarande har kvar dessa idèer.

Frågan är vad vitsen med att inte ta upp båten är. Varför vill du inte ta upp båten på land? Du kan ju ändå inte köra med den då det är is? Förstår inte riktigt poängen med att inte ta upp den eftersom det dessutom inte är en Ålandsfärja som ska förvaras. Att hitta en bättre förvaringsplats än i en isig sjö borde därför inte vara så svårt oavsett var man än bor och hur. Skulle jag ha varit i dina kläder skulle jag tveklöst leta efter ett annat och säkrare förvaringsalternativ. Men det är jag det.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon hade lämnat sin båt i insjön under vintern. Några ungar använde det som hockemål, så puckarna inte åkte iväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att man ska täcka båten och se till att den inte ligger där den lblir utsatt för stöld och  skadegörelse, av vare sig människor eller is.  

På många håll t.ex. i Norge är det inte ovanligt att man låter båtarna ligga i för att  kunna få så lång säsong som möjligt, och av samma skäl brukar kustfikare aldrig gjöra annat än
att dra upp sina båtar på isen.  
Själv hade jag min båt på isen i en vik på en ö några år och det var inte så dumt att kunna använda den 
från april till december. Så även om det är mer än tio år sedan så känns det lite surt när jag nu tar upp den i september/oktober.

I Paktiskt båtägandes septembernummer fanns fö en artikel om att ha båten kvar i sjön.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad annat, än att man inte kan ta upp den av olika själ (sjukdom och liknande) gör att den skall ligga kvar i isen...? Det mesta utsetts ju för mer eller mindre onödiga påfrestningar..?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...