ferenc 0 Postad 19 Oktober , 2007 Hej! Jag har en volvo penta MD5. Är det en fördel med att montera ur termostaten innan jag sköljer igenom motorn och konserverar med glykol? Tacksam för tipps och förslag! Ferenc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 23 Oktober , 2007 Ja det är klart en fördel. Då är du säker på att hela kylsystemet får glykolblandning i hela systemet. (Om du inte tar ut den så vet du ju inte när den står öppen) Kom bara ihåg att ta av packningen som sitter på termostaten och sätt in den i termostathuset så att det inte läcker när du startar motorn igen. Kolla också att gummipackningarna på kopparrören sitter rätt och tätt. Lite knepigt att sätta tillbaka dem men det går bar när man kommit på hur man lirkar tillbaka dem. Senast ändrad av Crona | 23 oktober 2007 | 15:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goranoulla 4 Postad 23 Oktober , 2007 Hej! Enligt instruktionsboken står det att man skall tu ut termostaten. Men jag har gjort på följande sätt att jag varmkört motorn med färskvatten. Därefter har jag stoppat motorn och tappat ut vattnet ur motorn via en kran i närheten av luftintaget. Därefter har jag startat motorn igen och kört i genom glykolblandningen några gånger. Tycker det är betydligt enklare än att pilla ut termostaten och sedan sätta tillbaka den. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anteh 0 Postad 23 Oktober , 2007 Hej, jag har en MD5C som är sötvattenkonverterad genom en MARTEC-kylning. Vid sötvattenkyld (glykolblandning) behöver jag inte tar ur termostaten uta bara köra glokol på sjövattensidan!? /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 23 Oktober , 2007 Exakt. Men du bör kolla fryspunkten på glykolen i sötvattenskylningen. http://www.drevia.se/konsdiesel.html för konserveringstips med fina bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser