Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
Jonrad89

Vad för styrpulpetare är det jag har? Samt frågor om motorn

Rekommendera Poster

Hejsan, Köpte denna båten för 1,5 månad sedan med motor för 10.000:-. Allt funkar perfekt. Enda jag skulle vilja veta är vad det är för båt-modell? Hittar inga plåtar eller något som säger vad det är för modell, ni kanske kan se? Luckan längst bak i båten för t.ex. soppatanken är väldigt stor, båten är ca 5meter lång. Ett ca 10 cm djupt utrymme finns under plywooden ni ser i båten också. Ratten är nog för övrigt hemmasnickrad så konsollen hör kanske inte till denna modellen av båt. :

http://img98.imageshack.us/img98/2831/btenls8.jpg

http://img527.imageshack.us/img527/662/bten1rg7.jpg

Sedan, sitter en mariner 20hk från ca mitten 80tal? (ni ser kanske på bilderna på båten). I båtens färdriktning på höger sida i baljan under motorkåpan (vid själva motorn) ligger det 2 stycken oanvända kablar av medel-tjocklek. Är detta för laddning av batteri t.ex. från motorn generator tro?

MVH/ Johnny

Senast ändrad av Jonrad89 | 19 oktober 2007 | 02:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kablarna under motorkåpan kommer från laddspolen, men du måste ha en laddningsregulator för att koppla Batteri/lanternor till dem.

Sen tror jag snarare att motorn är från sent 70-tal istället för mitten 80 men det spelar väl mindre roll om den är i bra skick. Kolla årsmodellen på www.marinshopen.se .

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det ser ut som en gammal Ockelbo. Sent -60 eller tidigt 70-tal? En kompis hade en sån och din båt ser exakt likadan ut förutom styrpulpeten, som nog är ett hemmabygge, som du sa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nehej, din båt ser ju inte riktigt ut som den Ockelbo jag hittade på blocket. Sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den båt du har köpt är en Ryd Hajen från slutet på 60-talet till en bit in på 70-talet.

Om du vill se prospekt från fabrikanten så gå in på ryds hemsida och sök på båtmodeller.

Kan gratulera till ett mycket bra köp.

Denna båt är väligt sjövärdig och måtten är ca 4,70x 1,80m.

Jag gjorde iordning en sådan åt min kompis i somras och på den sitter det en Yamaha 40Hp ( lång rigg) från 1978.

En mycket rejäl och stabil båt.

Gratulerar än en gång till en bra båt till ett vettigt pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar för alla svar. Det lilla jag testat så går den som en dröm. Med mycket vågor nu på höstkanten i 12m/s så kom jag upp en snabbis i 18 knop :). Tackar än en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sett en sån med 70 hk på. Gick som ett skållat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verkar inte finnas så jättemycket information om denna båt. Enligt ryds så hade 75-76erna blått skrov, menar dom då insidan som min? för det fanns lite olika såsom gul och röd?

De flesta Ryds Hajen verkade vara av sport modell eller den andra som inte liknar min. Men det jag verkade kunna få fram var att max-motor var ca 35hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...