Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Henke9999

Mercury 402 -77 Rycker vitt

Rekommendera Poster

Hejsan!!

 

Har en Mercury 402 från 77 som går som den ska lätt startad mm..  Enda problemet är att den rycker ganska mycket vitt, och när man håller handen vid avgas utloppet på riggen så blir man ganska fuktig att den spottar lite vatten..

 

Den kyler kanon osv..     Jag råka dra av en av skruvarna i toppen, tror ni det lilla kan göra något? Sitter ju trotts allt med tror det är 7 till..  Skruven drogs av innan jag provade den för första gången så jag vet ej hur den var innan..

 

 

Har noterat att vatten pumpen och bränsle pumpen sitter typ i hop på denna motor, något där som kan strula?

 

Tacksam för tipps?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr betyder vit rök från båtmotorer varken fred, att en ny påve är vald eller något annat positivt... Tvärtom så är det ett tecken på att vatten kommer in i förbränningsrummen och det är allvarligt. Det faktum att du saknar en bult i toppen och upplever att vattenånga kommer ut med avgaser stärker ju terorin.

Vad händer då? Dels äter det material i motorn (kolvar, ventiler, ventilsäten) under högt tryck och värme och vad än värre är är att vatten är väldigt svårt att komprimera. Dvs tillräcklig mängd vatten i cylindern när kolven vänder innebär att det säger pang och man får hål i en kolv, en krökt vevstake eller annat otyg.

Jag skulle rekommendera att du tar ett kompressionsprov på motorn. Sannolikt har du dålig kompression på en eller ett par cylindrar. I bästa fall har den trasiga bulten inneburit att topplockspackningen gett sig. En grispick för att få ut den trasiga bulten, ev en helicoy insats-gänga (osäker på stavningen...) och en ny topplockspackning så kanske problemet är löst.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget...

 

Jo skruven ska ur och i med en ny.. 

 

Nu efter att ha läst lite här på forumet skriver endel att man oroar sig i onödan för vit rök och lite fukt från avgaserna... Är det så?  Visst min motor rycker inte extremt mycket, men mer en vad jag tycker skall vara normalt..  Hade nog inte brytt mej så mycket om inte det där spotandet vid avgas utloppet synts så tydligt...

 

Fler tipps på möjliga fel välkommnas!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det ska komma vatten vid avgasutloppet på riggen.

 

Den avdragna skruven har ingen betydelse, brukar vara duktigt fastrostat ändå

 

Ta bort kylmanteln och skiljeplåten på avgassidan, skiljeplåten brukar vara upprostad.

 

Ta bort kylmanteln på toppen och kolla så att det inte har rostat hål in i cylindern, om det har gjort det är det färdigåkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Murklan har inget topplock, det du ser är den övre mantelkåpan. Dvs cylindrar och toppar är en enhet. Det kan alltså inte vara en blåst topplockspackning.

Avgasplåten som skrevs om här ovan sitter under mantelkåpan på sidan av motorn, vanligt med rostskador där.

Bränslepump och vattenpump är två skilda system sitter alltså inte ihop. Vattenpumpen sitter nere i växelhuset, så det du ser är bara bränslepumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 402:a från 1976 och den rök vitt speciellt vid tomgång.

Justerade tomgångskruven till en fetare blandning och kör med 3-4 procents oljeblanding istället för 2 %. Fungerar bra..

Det kommer både avgaser och vatten från utloppet, det har det gjort i 15 år i min ägo..vet inte om det är bra eller dåligt. 

Fick byta alla kablar i motorn pga att de torkade, både isolering och framför allt ledaren i kabeln blev som fnöske samt trigger'n som tappade 750 Ohms motståndet (genom mätning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...