Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
BJohan

Byta propeller på Sunwind 26 med VP md5a

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en nyinköpt segelbåt, Sunwind 26, med inombordare, VP md5A, och S110 drev. Propellerna är av foldingtyp, original Volvo Penta av gjutjärn. Kuggarna har rostat bort varför den inte alltid fäller ut sig som den ska. Backa går nästan inte alls. Vad ska jag göra? Kan man reparera eller bör man byta ut den? Om byte, till vad? Måste man byta till fast propeller för att få acceptabla backegenskaper?

 

Tacksam för svar

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern foldingpropeller är det inga problem med backegenskaperna hos.

En fast propeller suger då de förstör seglingsegenskaperna.

 

Ett alternativ till att reparera din folding kan vara att hitte en OK begagnad (på t ex Blocket), jag köpte en för 2000 kr inkl lite motordelar till min Vire - en bra affär, gjorde under för seglingsegenskaperna mot den gamla fasta! Köp en med samma stigning, samma diameter, samma gägning (vänster/höger?) och samma kona som idag. Och om du hittar, en i brons så slipper du rostproblemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har möjlighet att köpa en begagnad VP bronspropeller av foldingtyp för 4500 kr. Det känns lite mycket för en begagnad. Nypris lär dock ligga på över 8000 kr. Vet någon om den fungerar bättre än den gamla i gjutjärn? Eller ska man satsa på något annat fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pruta! Tumregeln brukar vara att man ska betala 1/3 av nypriset på en begagnad del lärde jag mig av en kille som jobbade på en bilskrot - förutsatt att grejerna inte är så nya eller att du köper via en handlare, t ex 3 månader från sjösättningsdatum?

 

Om propellern är bättre går inte att svara på, då Penta har tillverkat foldingpropellrar av olika modeller i kanske 30-40 år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Har haft en likadan båt som du med samma problem. Jag köpte en ny fast tvåbladig propeller o monterade dit själv. Vilken skillnad toppfarten ökade, backningen går som en dans. Nästan som att få en ny motor i båten !!!!!

Seglingsegenskaperna förändras från Lys 1.02 till 1,01. Detta var knappt märkbart.

Jag hade bra o nya segel på båten vilket betyder mycket mer än propellern för seglingsegenskaperna. Kan bara rekomendera detta o med facit i hand skulle jag gjort det mycket tidigare. Lägg inga pengar på en folding det är onödigt.

 

Mvh

Bengtu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret! Jag har varit inne på det själv. En ny tvåbladig propeller får man för ca 3500 kr. Det sägs visserligen att de fasta tvåbladiga har dåligt driv jämfört med trebladiga, men det måste ju också betyda att de tvåbladiga bromsar mindre vid segling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stämmer jag märkte inte mycket av bytet till tvåbladig fast propeller när det gäller bromsverkan vid segling. Du får lite oljud om du låter den snurra när du seglar. Lägg in backen så slutar det. Som bonus märkte jag att motorn drog bättre vid alla varvtal.

Jag funderade länge innan jag gjorde bytet men var MYCKET nöjd efteråt.

 

Kolla på Drevia.se för rätt storlek o pris. Köp nu på vintern för det brukar vara lång leveranstid till våren. Fick själv göra ett extra lyft pga. leveranstiden.

 

Inom parantes kan sägas att jag efter bytet forfarande seglade om de båttyper som jag gjorde innan.

 

Lycka till !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... du ska nog vara lite försiktig med att låta propellern snurra fritt vid segling. Det påstås att drevet kan skära. Har ingen egen erfarenhet men nån annan på forumet vet säkert.

 

Har själv bytt till tvåbladig folding Volvo Penta original i brons. Jättebra driv både framåt och bakåt. Välvärt de 7 tusingarna.

 

Senast ändrad av CaptainH | 29 oktober 2007 | 00:49

 

Senast ändrad av CaptainH | 29 oktober 2007 | 17:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se upp med begagnade propellrar om det är med typ räffelaxel.
 
En begagnad propeller kan behöva bussas om. Har den gått några år kan den glappa på axeln vilket ganska snart förvärras när den väl börjat glappa. Kostar c:a 2000 kr på en VP-propeller att byta den inre räffelhylsan.
 
Pruta bort 2000 extra eller testa att den sitter utan radiellt glapp på splinesaxeln.
 
Kolla också om den inte är stulen. Ganska vanligt med stulna propellrar.
 
T.ex kontrollfrågor för att höra om säljaren vet vad han talar om. Motorn den satt på, vad var det för typ, båttyp mm. Det är väldigt lätt att ta propellrar när båten just är upplagd. Att någon går och pysslar vid båten precis när den just är upplagd på en större marina där inte alla känner alla är det ju inte så misstänkt att ha verktygslådan framme. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS-talet förändras med 0,01 - visst. Men seglingsegenskaperna ändras mer än så. Även jag har nya segel och upplevde en enorm skillnad med foldingpropellern. Visst, båten backar sämre än med den fasta, men det seglar mycket bättre, och det var ju en segelbåt jag köpte... Även roderverkan vid segling har förbättrats då gamla fasta propellern skapade turbulens över en stor del av rodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan bara gratulera Peter_k för att han märkte skillnaden. För oss vanliga dödliga är jag säker på att upplevelsen blir betydligt mindre. Har hört dessa kommentarer förut o kan bara beskriva mina egna upplevelser. Hade vi snackat om trebladig fast propeller så är troligtvis skillnaden märkbar. Vi snackar skillnad i lys på 0,01 !!!!!  

Men lite kul är det att det finns så många synpunkter.

Enkel sammanfattning kan vara så här:

 

Är man en mycket duktig seglare som kappseglar ofta. KÖP FOLDING !!!

Troligtvis betyder det mer mentalt men köp för säkerhets skull.

 

Är man en som mest seglar för nöjet skull o inte kappseglar mer än nån gång. Köp fast.

Så har man något att skylla på när man förlorar.

 

Valet är fritt !!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag nog en vanlig dödlig är jag rädd som endast kappseglat en gång med min båt. Det gick inte så bra - av olika skäl... Propellerns bromsvekan (då fast tvåbladig...) kan ha varit en av dem, men största orsaken var nog besättningen :-)

 

Vill också påminna om att LYS-talet förändras med -0,01 oavsett om du har en trebladig eller en tvåbladig fast histora kontra en folding, så skillnaden mellan olika fasta propellrar borde då heller inte märkas med det resonemanget, eller?

 

Vill du ha en båt som seglar bra, köp folding. Vill du ha en båt som seglar bra, och går bra för motor och är väldigt tät, köp en modern folding - gärna trebladig. Vill du ha en båt som seglar sådär, går bra för motor men inte har obegränsade resurser - köp en fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns ju ett stort intresse kring propellerval. Ser man på en vinteruppläggning konstaterar man att de stora flertalet har foldingpropeller, vilet säkert har sin orsak.

Själv har jag seglat Fenix i många år med folding och inte haft några problem.

Troligen kan en fast propeller ha lite mer bett när det gäller backförmågan, men vid körning framåt tror jag det är marginell skillnad.

Men när det gäller den bromsande effekten tror jag inte man matematiskt kan räkna med som LYS 1/100. Det är samma avdrag man får om man seglar med fock i stället för genua.

I normala vindar är skillnaden klart större, annars hade vi nog lite till mans förpassad vår genua längs bak i något stuvutrymme.

Troligen får man för lite avdrag enligt LYS för att det inte skall löna sig att inte segla maximalt.

Så valet är nog om du bedömmer om det är värt några 1000 lappar extra för att  få någon/några 10-dels knop extra vid segling.

När det gäller segel skulle de flesta av oss säkert betala lite extra för en fartökning .

 

 

/Göran A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Jag är en som definitivt menar att folding är det enda raka. Jag upplevde skillnaden som stor när jag bytte till folding och några år senare bytte tillbaka till fast på vår gamla Maxi77a.

Om du vill prova hur mycket det bromsar. Ta en planka med samma yta som propellern och håll den ner i vattnet när du seglar i 4-5 knop. Du får nog svårt att hålla den kvar i vattnet någon längre stund..... kraften av vattnet/farten förvånar....

 

 

Fredrik

Fenix 445

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...