strole 0 Postad 18 Oktober , 2007 Jag fick med en Peugot motor när jag köpte min båt för några år sedan. Förra ägaren hadde planer på att montera denna men sålde båten och skickade med motorn som jag nu har stående hemma i ladan . Jag tror att han sa att det var en 2,5 l Kan det stämma ? Skulle det passa om man inhandlade en Volvo penta MD 21 för att ta kyllimpa och de övriga marina prylarna från och konvertera denna peugot motor till marin någon som har kåll ? Kan man se om det är en 2,5L motor på nått vis ? MD 21 75 hk kan kanske bli för slö motor till min Marieholm Catalina M22 Eller så får den bli en halvplanande skuta. Bara nåra höst och vinterfunderingar jag har komm med tipps Senast ändrad av strole | 18 oktober 2007 | 09:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Oktober , 2007 tittar du noga på toppen så står det xd2 jag är 99% säkert att din motor heter så det är standarmodellen du har den tröttaste av alla ger ca 70hk. men lite småändrigar går att göra och du får de 70 lite mer potenta. sen finns xd2s då är det turbo mycket varvvillig motor har boch spridarpump. xd3 har större volym men finns i div utförande den jag har istoppad i min hobby bil är värstingmotorn i serien och heter xd3te då är det turbo och intercooler ger ca 130 hk eller mer om man vill och ger maxvrid vid 2000 varv men varvar 4150. Volvo marinmotorer har ofta de äldre sämre blocken med lösa foder peugote gick ifrån denna lösning. Fästen på blocken är samma med mängder med extra fästen finns tex kan man på xd3 med sina 4 fläcktremmar med servo vacum generator vatten pump mm flytta om allt efter behag med orginlaföstena, jag har en peugot med alla kringtillbehör satta på en sida för att tjäna plats. Senast ändrad av nikitalord | 18 oktober 2007 | 13:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 18 Oktober , 2007 Tackar för svar . Jag Hoppades att just du skulle svara då jag såg i tidigare trådar att du var mycket sakkunnig i denna motor. Då kan man inhandla en MD 21 så har man kyl limpa och övriga marina sakerna och de passar då. Man har ju familj hus och jobb mm och sköta så man får väll se vad man vågar dra på sig för extra pyssel och slit. Vad får dessa motorer varva det är väl max 3500 R/min och då ger de 70-75 Hk B20 motorn ger båten en fart på nånstans mellan 20 - 23 knop vid 4500 R/min Frågan är dessa diesel hästar orkar de med en större stigning på propellern eller Hur blir det men får kanske en halvplanande båt i stället . Jag tog kort på motorn i våras ut i fall jag skulle sätta ut anons på motorn men sedan upptäckte jag likheten med MD 21 och den blev ståendes. Jag ser på den andra bilden att det står som du skriver xd2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Oktober , 2007 Jag är inte sakkunning på båtmotorn men bil dislar har jag stött på en del genom åren. slog upp xd2 det är är en på 2,3 liter och ger 70 hk och den bör klara minst 4000 varv men vridet är nog mer än det dubbla mot en B20 så den kommer nog klara rejält mer i stigning och dieslar brukar ge max vrid redan runt 2000 varv, en bensinare vid 2000 varv ger inte mycket i vrid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 18 Oktober , 2007 Mycket intresant Info ! Jag får ta mig en funderare på detta. MD 21 Borde inte det betyda 2,1 L Eller är de lika som xd2 och har 2.3 l även dessa mån tro man kan ju undra varför de inte heter xd2,3 . Har du nån susning ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melenco 0 Postad 7 November , 2007 Hej Jag har en kompis som satt i en MD 21 i en marieholm 24. Han fick upp den i 15 knop. Jag undrar hur jag identifierar en xd3 motor? Funderar på att sätta en sådan i en fjord 21. Tänkte modifiera den till kompressormatad istället för turbo. Någon som vet hur högt laddtrycket är i en xd3? MVH Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 November , 2007 Nedanstående text av Torbjörn Axelsson är saxad ur Båtnytt 6/87 Volvo Penta MD 21 Betydligt bättre än sitt ryckte Kan någon modern marinmotor kallas klassisk, så bör det vara Volvo Penta MD 21-serie, Sedan introduktionen för nära tjugo år sedan, har den gått ombord på flytetyg av alla de slag, En bra och bussig maskin om den bara sköts rätt. MD 21 var en av sin tids modernaste, snabbgående lätta dieslar för nöjesbåtar. Med nominell maxeffekt på upp till 75 hk vid 4500 RPM och 2112cc cylindervolym. Med backslag vägde motorn under 300 kg och i kombination med inudrev ca 330 kg allt i torrvikt. Volvo Penta MD 21 A är en fyrcylindrig, fyrtakts virvel kammardiesel, baserad på Peugeots 2,1 liters bilmotor. Ett förfarande som är mycket vanligt i marinmotorbranschen, där Peugeotmotorerna för övrigt är mycket populära som utgångs material. Följaktligen finns flera konverteringar från olika företag t ex Holländska Vetus franska Peugeot Marine etc. Att MD21 stundtals dragits med oförtjänt dåligt rykte, beror inte på bas motorn, utan på hur den konverterats och handhavts. Med måttligt kraftuttag är marinversionen lågmäld, pålitlig och allmänt trevlig att handskas med och ha ombord. Stressad till maxeffekt mår motorn inte bra och hårt pressad under längre perioder går den sönder. Detta i första hand beroende på kombinationen cylinderblock av lättmetall på motorblock i gjutjärn. Vid maxbelastning uppstår värmespänningar, som fördelas olika i de två materialen, vilket i vissa fall kan få locket att slå sig varpa? med läckage som följd. I bilmotorn förekommer knappast de här problemen, eftersom belastningen varierar och utförsbackar ger vilopauser. Marinversionen arbetar däremot under kontinuerlig, hög belastning. Vänlighet mot motorn komplikationer och haveri undviks genom att motorn hanteras varsamt. Tillverkaren tillåter t ex endast tio minuters fullgaskörning per timme. Dessutom måste cylinderlocksbultarna kontrolleras och efterdragas minst en gång per säsong. Följs dessa enkla föreskrifter går och mår motorn bra under många år. När den sedan slutligen ger upp, är det nästan alltid på grund av korrosion. Detta trots att alla marina varianter är sötvattenkylda, dvs motortemperaturen regleras av vätska, som cirkulerar i slutet system och i sin tur kyls ner av sjövatten via en s k värmeväxlare. Bilderna visar var krämporna mestadels sätter in. Åtskilliga exemplar slarvas också ihjäl, totalt i onödan. Ägare till t ex Nimbus 26:or med MD 21, måste vara särskilt noga med kontroll av oljenivån. På grund av motorns lutning i just bl a denna installation, kan låg oljenivå orsaka torrgång, med katastrofala följder för lager och kolvar. Bil-bitar Eftersom MD 21 baseras på en bilmotor, borde den mänskligt att döma kunna använda samma reservdelar, för just lager, kolvar, ventiler och andra slitbitar, som brukar vara betydligt billigare från fordonssidans reservdelslager än marinverkstadens. Volvo Penta har tidigare deklarerat att detta inte går för sig, medan fristående mekaniker anser att det fungerar alldeles utmärkt. Avgörandet och ansvaret får därför läggas hos motorägaren själv. Däremot kan inte bitarna blandas mellan 21an och dess föregångare 19 eftersom mo- torerna är spegel vända på flera viktiga punkter. Väl värt att veta för den som tänker botanisera på skroten. Till MD 21 :s negativa egenskaper hör också viss tendens till oljeläckage, främst vid matarpumpen. Det är inte så mycket att göra åt den saken, annat än periodisk efterdragning av bultar och muttrar, inspektion av packningar och tätningar samt ett präktigt spilltråg under maskinen. Lustigt nog kan oljeläckage ibland förorsakas av dålig ventilation i motorutrymmet. Motorn förbrukar nämligen väldiga mängder luft vid förbränningen. Släpps inte motsvarande mängd in, uppstår andnöd och undertryck, som hjälper oljan ut genom eventuella otätheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 November , 2007 Mycket bra info låter som md21 är de block med lösa foder bilsidan gav upp detta i slutet av 70 början av 80 talet och xd2 blev 2,3 och sen xd2s med turbo och boschpump, xd3 är en kraftigare motor men samma ursprungsblock 2,5 liters slagvolym och med varierat effektutag allt från ca 70 hk till 130, topparna är märkta xd3, skruvade spridare, ej boch pump, modellerna med turbo har kolvkylning med lösa oljesprutmunstycken och värstingmodelen xd3te har en extra kolvring för att klara laddtrycket. mer info finns på http://peugeot.mainspot.net/main.shtml den xd2 jag visste billigt som var i nyskick med komplett skåpbil gav bort härrom dagen till någon väl behövande. bland bilfolket betingar nog endast sista värsting diseln xd3te något övriga modeller kan nog fås mot avhämtning, kan vara bra för båtfolket att veta när de lägger summor på pumprenoveringar, spridare, startmotorer mm. ang toppar så på bilsidan kom sträckbult och en sådan sats är ganska billig sen kom även förstärkta toppar men en peugot med lite sprickor går bra har själv åkt ca 3500 mil med rejält spruken topp efter torrkörning och värmenyp i min jeep, och även senaste motorn har garanterat några sprickor men ett öppet kylsystem klarar av att ventilera ut bubblorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser