Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Lina74

Köpa båt!! Nybörjare som behöver hjälp!

Rekommendera Poster

Hej på er, tänkte höra om någon kunde ge mig lite tips. Går i båtköparfunderingar men kan inget om hur pappersexercisen fungerar... Vad gäller, hur vet man att den som säljer verkligen är ägaren till båten? Har man ett registreringsbevis som på en bil? När försäkrar man båten? Har hört talas om att man skall besöka ett Hamnkontor? Vad skall man göra där? Om man köper en utländsk båt (alltså som befinner sig i utlandet men inom EU), vad gäller då när man tar in den i Sverige? Någon typ av besiktning? Hur och när kan man försäkra? Gäller en motorbåt för dagturer, både bad och fiske i prisklassen 150-200´ . Något annat att tänka på? Svenska båtar vs t ex amerikanska? Bensin vs diesel? Många frågor på en gång... tacksam för saklig hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Lina74

 

Båtägare?            Kolla med eventuellt förra ägaren och

                            köpekontrakt.

Registrering?        Finns inte något register för båtar.

Försäkring?          Jag tycker man försäkrar båten när man lagt

                            handpenningen

Hamnkontor?       ??

Utlänsk båt?        ??

Besiktning?          Det finns frivillig båtbesktning.

Svensk/Amerika?  Det är nog tycke å smak som avgör.

Bensin/Diesel?      Båtar med diesel är oftast dyrare.

Köpekontrakt?      Här finns ett bra köpekontrakt. http://www.bodoo.se/Pdf/swedish/PurchaseAgreementBoat.pdf

 

Jag hoppas detta är en hjälp på vägen. Du kan även söka på tidigare inlägg. Skriv bara köpa båt i rutan för sökord.

 

                     Mvh Peter Jonsson

 

Senast ändrad av pejon | 18 oktober 2007 | 18:52

 

Senast ändrad av pejon | 18 oktober 2007 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försäkra båten på direkten bara :D

jag e glad att ja försäkrade min gamla då den blev stulen,,

bensin är bättre dock dyrare,,

vilken båt du än köper får du ju göra va du vill med den sen,,

men köper du på tex marina är de ju ingen fara,, köper du på annons fråga ägaren,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En viktig sak att undersöka är om båten är stulen eller inte eftersom allt ansvar ligger hos köparen och köp i god tro inte gäller båtar. Lämna skrov och motornummer till Larmtjänst så kan de undersöka om båten finns i deras register som stulen. Alla stulna båtar rapporteras av polisen till Larmtjänst men ibland upptäcks inte stölden direkt så man kan aldrig vara helt säker. Se till att köparen inte försöker vara anonym.

 

www.larmtjänst.se

 

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

( ) Köp i god tro gäller inte över huvudtaget sedan ett antal år... Annars är larmtjänst en självklarhet även om den inte är vattentät...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller pappersexercisen så är det inte så jättemycket om man handlar båten inom landet. Köper man från utlandet så är det en otrolig mängd papper som det är frågan om. Det har inte enbart med skatter och tull att göra utan även att varje båt måste vara CE-märkt om man ska uppfylla lagens krav. Att CE-märka en båt som inte redan är det kostar skjortan om det ska göras på ett lagligt och godkännt sätt och är dessutom mycket omständigt. Det finns en hel del olagliga sätt att CE-märka båten på och är tyvärr förekommande.

 

Om man handlar båten inom landet av en båthandlare så är det han/hon som ska se till att alla papper skrivs och det är handlaren som också är ansvarig för att båten är CE-märkt. (Detta ansvar är det alltid säljaren som har oavsett om det är en butik/firma eller om det är en privatperson.) Om du köper båten av en firma så är det den sedvanliga konsumentlagen som gäller. Bl.a. har du då minst 3 månader garanti. Om du handlar av en privatperson så är det även då den sedvanliga konsumentlagen som gäller men för privatpersoner. (Jo....det finns faktiskt en konsumentköplag som gäller för just privatpersoner! Konsumentverket kan berätta mer om denna.)

 

Båtar är inte inregistrerade på samma sätt som t.ex. bilar. Däremot ska varje båt och motor ha ett serienummer. Detta nummer ska man alltid skriva av för att kunna kontrollera om den är stulen eller ej. Det kan man göra hos bl.a. Larmtkänst. Man kan även kolla upp säljaren och om det finns några skulder kvar på det man vill köpa. Om det finns skulder kvar så finns risken den att du får betala både för varan och för säljarens kvarskuld! Skuldkontrollen och om varan är stulen är alltså mycket viktigt att kontrollera så noga man kan. Som tidigare är sagt så finns det inte någon god-tro-lag längre. Den är borttagen och gäller alla varor. Det innebär att du riskerar att bli av med din inköpta vara plus att du inte får tillbaka det du har betalat för den.

 

Hamnkontor kan du lägga på hyllan. Dessa finns knappt längre. Eller rättare sagt: Med hamnkontor menas numera den lokala båthamnens kontor eller klubblokal. Idag är hamnkontoren i dessa ordalag mer utbytta mot båtbutiker helt enkelt. Vissa av de håller till vid vattnet och då kanske man kan kalla dessa för hamnkontor om man vill. Andra sammanhang som man säger hamnkontor är t.ex. tullens hamnkontor.

 

Försäkra båten/motorn ska man göra samma dag som man hämtar båten eller får den leverad. Det ska finnas en gällande försäkring innan båten lämnar säljaren eftersom man då har en försäkring även för transporten och sjösättningen. Försäkringskostnaderna kan skilja sig riktigt rejält mellan de olika bolagen! Det kan därför löna sig för att höra sig för med en rad olika f-bolag. Vanliga sådan för just båtar är bl.a. Atlantica, Svenska Sjö, Alandia, men även vanliga f-bolag har många gånger båtförsäkringar.

 

Något mer att tänka på? Ja, hur många A-4-sidor har jag på mig!? Det finns en hel del att tänka på. Lite olika saker beroende på om det är nytt eller begagnat som avses och vad för slags båt och motortyp som avses. Men visst finns det en hel del gemensamma saker också som man måste tänka på. Jag tar inte upp någonting särskillt om det nu för att det är så omfattande, men frågan är lite:

Ska du ha nytt eller begagnat?

Vilken sorts båttyp?

Vilken storlek?

Övernattningsbar? För hur många i sådana fall?

En öppen styrpulpetbåt?

Finns det barn med i bilden och i sådana fall hur många och i vilken ålder?

Hur ska båten användas? Dagsturer, fiska, åka vattenskidor, helglånga turer eller kanske tom. veckolånga?

Ska ni hålla till i insjö, kustnära skärgård, utomskärs eller kanske rent av i havet?

Snabbgående båt eller en snipa med 7 knops vart?

Trä, plast eller aluminiumbåt?

Ska det va en Finlandsfärja kanske? Röd eller vit i sådana fall? (Vi har både och...)

 

Ja, som du ser så är det redan i inledningsskedet en hel del att tänka på, men dessa frågor är viktiga så till vida att man först bör försöka ringa in lite om vilken slags båt man tror sig vara mest intresserad av. När man vet det så kan man gå vidare med övriga frågor om kostnader av olika slag, rent praktiska saker som bryggplatser, försäkringar, servicekostnader osv. Det du gör just nu....att ställa alla frågor på en gång här på Maringuiden är en mycket bra början! Fortsätt med det om du undrar något så kommer du in i matchen om båttänkandet. Här lär man sig mycket enbart av att läsa det som skrivs så det är faktiskt inte alls så dumt. Hoppas att du har blivit mer klok än snurrig av mitt långa svar!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...