Kimtax 0 Postad 17 Oktober , 2007 Vet någon på detta forum var man kan få tag på rubrikens delikatess?För några år sedan fanns den hos Fiskdelikatessen i Borås men deras leverantör i Norge har slutat.I hop med en kall öl lika god i jaktstugan som ombord.Svante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 18 Oktober , 2007 Göstas Fisk Smögen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 18 Oktober , 2007 www.gostasfisk.se men om han har någon just nu vet jag inte. Tar ett tag innan spiggemackrell är klar. Men jag brukar köpa min där. Mvh Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 18 Oktober , 2007 denna dilikatess har smögen bjudit mig på i mitt hem här i norra jämtland.vi gjorde dillstuvad potatis till den o det var sagolikt gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kimtax 0 Postad 18 Oktober , 2007 Tack för det, Jag ska sätta mina vänner som har hus i Gravarne på spåret.Förresten: Är den precis som den norska varianten också kallrökt?Svante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 18 Oktober , 2007 nä den är bara insaltad o jädrar i snuset va gott det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 18 Oktober , 2007 Jag var inne hos Göstas idag, men jag såg ingen spekemakrill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kimtax 0 Postad 27 Oktober , 2007 Fick igår direktleverans från Gravarne. Konsum var det enda stället som hade varan just nu. Om två-tre veckor kommer mer. Mums.Njöt i kväll med en bit Östras kryddade Mellanfina, en kall lager och ren vodka. Makalöst! Vi kanske skulle bilda en klubb Spickemakrillens Vänner på samma sätt som det finns sällskap för surströmming och lutfisk för att lyfta fram denna härliga maträtt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 Oktober , 2007 Absolut, ja e med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Oktober , 2007 Du Stefan hô gillar du kydd dô Bäckevigarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 Oktober , 2007 De har je ente ede på tre år, då va de pôjkarne i bergrummet som hade salta egrann, men de va ente sô gaált... Å vanli inlagt torskrom finns ju nästan ente å kjöba länger... men ja feck kjöpt någgre burkar i våras,, så de har je hatt mä mä å ede i båden i sommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Oktober , 2007 Har provat att salta skinka. Det fungerar rätt bra och är gott till öl. Kan tänka mig att det är ungefär samma sak att salta in fet fisk. När det gäller skinkan så köper man en vanlig färsk skinka (kan vara en bit på 1 kg, t.ex fläskstek) som man matar på med grovsalt utdrygat med c:a 30 % socker. Torrsalta runt om med tjockt lager och ha den där i c:a 3 dygn för en kilosbit. Köttet torkas ut då saltet drar ur fukten. Häng upp på torrt ställe i rumstemperatur en vecka. Skär tunna skivor som snacks till ölen. Man ska egentligen ha lite salpeter också mot botulism. C.a 1 tsk för ett kilo. Gör liknande försök med färsk makrill! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser