Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
leipet

Vinterservice av inombordare?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska serva min inombordare inför vintern för första gången. Vad är det nödvändigaste som jag behöver göra och titta på?

Motorn är en VP 145 A med både söt/sjövattenkylning.

 

//Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal auktoriserade firmor som kan service - en del svarar tom på frågor och några säljer så här års satser med vad du kan behöva byta ut: Oljefilter, ev luftfilter ( beror på hur din installation ser ut... ) impeller och en dunk med olja. Tändstift?
Jag fick min tidiga utbildning inom dåvarande Kustartilleriet och de hade en bra ramsa som komihåg!
Vad måste BOVEN tänka på i en ny båt?
BENSIN, du bör köra motorn varm innan du byter olja direkt efter upptagning (på land är det lång tid innan motorblocket blir varmt ) och då kan det vara bra att stänga av bränsletillförseln till förgasaren så att du drar ut så mycket som möjligt - innan du demonterar den och gör rent... Att tömma bensintanken och köra upp i din bil eller att fylla den så mycket som möjligt för att inte få kondens är olika skolor. Men ett rejält filter med vattenavskiljare bör du montera om det inte redan finns ett på plats! Du har redan kollat in bensinledningarna överallt... jag byter var 5:e år.
OLJA, de flesta byter olja och filter. En del konserverar genom att ta in lite i cylindern ( så brukar jag göra men första start på våren blir med fulla batterier och lite startgas då... ) En del byter olja i drev/backslag varje år och en del anser det räcker mer sällan. Olja in hela motorn med lite 5-56 tex är ett sätt...
VATTEN, för boven handlar det om att det finns kylarvatten men du vill ju inte att det ska frysa? Har du en ok sluten sötvattenkrets så kollar du eller byter glykolen. I sjövattenkretsen blir det svårare men jag brukade när jag hade samma motor som du ändå köra igenom glykolblandning samt sedan även ställa en värmare i båten något dygn - bra känsla med torrt!
Torka fö ut så att inget vatten eller olja finns under motorn...
EL, smörj in polerna på batteriet. Många lämnar dessa kvar i båten men bryt kretsen så ingen onödig självurladdning sker. Moderna laddare kollar själv när de behöver underhållsladda så en sådan kan du lämna på ... efter att du kollat alla celler så att vätskan håller rätt blandning. Kolla speciellt matning av tändstiften ( du hade ju ändå dessa ute för att olja in och kolla om du behövde byta ut dem ) så du ser att alla kablar är ok. Ibland sitter det en motorsäkring - den rycker du i och kollar att den inte ärgat fast. Smörj in med vaselin tex. Kolla anslutning till generator och spänning till remmen. Den kan man byta själv för du har väl en helt ny i reserv.... Sedan kollar du om anslutning till startlåset ärgat eller någon kontakt vid säkringarna... smörj!
NEUTRAL, detta är för att den stressade boven inte ska köra in i bryggan och skada båten... du kollar länkarmar till växel, smörjer dessa och även vajrar till reglagen. Kolla om spelet i drevet är ok ( fråga en firma ) eller om du har axel så kollar du hur smörjning av propaxeltätningen ser ut. Demonterar du propellern så slipper du jättejobb den dag du ändå ska byta... Sist så kollar du om alla skruvar och klämmor sitter fast...
Det var vad jag kunde komma med, någon har säkert andra checklistor att bidra med. Lycka till!

 

Senast ändrad av Funkis | 18 oktober 2007 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack så jättemycket för tipsen!

 

hälsn.//leif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack så jättemycket för alla uppslagen!

 

hälsn.//leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...