hagadalaren 0 Postad 17 Oktober , 2007 PC eller plotter ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 17 Oktober , 2007 Det beror på fartygstyp, krav, budget och eget tyckande, det finns för och nackdelar med båda. Själv tar jag gärna datorn ombord på skepp med max hastighet ca 10knop. Men skall du åka snabbare, framförallt med mindre båtar så är det självklara valet GPS plotter med en stor skärm. //Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 Oktober , 2007 Ingetdera, sjökort för navigering, sedan är det en smaksak vilket man vill ha som komplement. Plotterbilderna är lite små så det är svårt att få en överblick över ett större område. Medan Pc är väldigt känsligt för vatten och ofta lite ljuskänsliga. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Oktober , 2007 Sök på PC eler Pc navigering http://www.maringuiden.se/forum/;thread=92897&highlight=pc navigering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Oktober , 2007 Håller med.... till viss del. Visst kan man använda plotter/PC till navigeringen om man bara hänger med i papperskortet också....Alltså komplettera det ena med det andra.... eller det andra med det ena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Oktober , 2007 Håller inte med Jobbat med plottrar på 60 talet Har PC ombord 17 skärm Har inte använt papperskort i båten de sista 8 åren. Helt lagligt om det finns 2 oberoende system ombord. Bild: plotter kort från tidigt 60 tal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hagadalaren 0 Postad 18 Oktober , 2007 Tack för era åsikter. Klart att man ska ha både sjökort o kompass oxå men de är klart smidigare med plotter/PC. /Hagadalaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 18 Oktober , 2007 Plotter. Har bara en känsla av att den klarar sjön och vädret bättre än de pc's som man har över och tar med i båten. Jag använder nästan bara plottern. Endast vid navigeringar över längre sträckor tar jag korten. Men min fru gillar att ha koll i korten så hon använder dem nästan hela tiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Oktober , 2007 Visst klara en plotter klimatet i båten bättre än PCen. Men plottern blir dyr om man vill ha en stor skärm. Jag har en ombonad båt och en hemma PC som platsar i antikrundan a 500 kr. Inte hela värden om den blir stulen eller fuktskada. Den har stått i båten i 4 år sommar som vinter. Med en modern kontorsskärm är det inga problem med synbarheten i solsken. Har större problem med att vissa skärmar inte går att få helt svarta, högt bakgrundljus stör på natten. Har PCen kopplad till autopiloten. Pekar på båten, trycker ner mus knappen, drar till målet, och några klickande till går båten dit. Kan det bli enklare. Denna finnes har det lättanvända programmet TIKI Navigator http://www.tiki-navigator.com/ Bild: TIKI körs parallellt med Seaclear Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser