Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2007 Det här inlägget blir långt, för det är många funderingar. I somras var vi fler än vanligt som sov i båten under en ganska lång period till sjöss. Eftersom den största kabinen ligger i fören så var det mest tyngd där. Dessutom var båten rejält lastad med allehanda prylar. När vi till sist var i hemmahamnen och lastade ur igen, så kändes det som om båten stod på näsan. Visst, vattentanken ligger längst framme i fören, och en del saker var ju fortfarande ombord. Men allteftersom säsongen har gått så har misstankarna om vattenintrång växt sig starkare. När jag så tömde vattentanken och rensade ur båtens främre del så lyfte hon sig knappt märkbart. Då slår det mig, Traileröglan som ni kan se på bilden ett par decimeter ovanför bottenfärgen i fören, den låg under vattenytan i stort sett hela våran sjötur när båten var nerlastad. Kan det ha sipprat in vatten där tro? Kanske det inte var helt tätt där? Och i så fall, var i helsefyr är vattnet nu? Som ni ser på bilden om än lite otydligt så är ju den nuvarande smutslijen en helt annan än den målade vattenlinjen. Så vitt jag kan se så är inte båten dubbelskrovad, och jag har rotat vill jag lova. Tanken har slagit mig att jag kanske helt enkelt ska plocka fram borrmaskinen och göra ett par hål i skrovet. Ett par hål går ju alltid att plasta igen till våren, men om det ligger vatten i skrovet när minusgraderna kommer? Alla tänkbara tips mottages ytterst tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2007 Bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Oktober , 2007 Har du ingen dyvika på akterspegeln? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 17 Oktober , 2007 Det är inte så j-a illa så du har sandwichskrov och har vatten mellan inner- och yttermodulen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2007 Det har funnits en dyvika en gång i tiden, men den är igenplastad för många år sedan. Men varför skulle båten stå på näsa när den har sin tunga 454 längst i aktern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Oktober , 2007 För att du har ett lik i lasten! Stävöglan sitter idiotiskt placerad och ställer därför extra höga krav på att den verkligen är tät. Men att plasta igen dyvikan är minst lika idiotiskt! Om du har exakt samma last och vikt-förutsättningar nu som innan båten låg med nosen i backen så kan det inte vara så mycket andra orsaker än att du har just lik i lasten....dvs. vatten. Frågan är ju i sådana fall: Vad kan det annars vara? Jag kan inte med 100 % säkerhet säga att du har fått in vatten i båten, men jag ser å andra sidan inte någon annan förklaring än just detta. Om du har fått in vatten....vilket jag tror....så är frågan var vattnet finns någonstans, hur den har kommit in och hur man får bort det. Eftersom båten har blivit framtung så tyder det på att det är i fören som vattnet finns. Logiskt, ja visst. Men det tyder också i sådana fall på att vattnet även stannar kvar just där. Det kan det göra om det t.ex. är ett tätt skott inne i skrovets för och/eller att ett uppsugande material i fören har sugit upp vatten som en svamp. Om det är på det viset så kan du eventuellt ha ett rätt stort jobb framför dig. Har du tur så har vattnet kommit in pga. en otät stävögla plus att vattnet ligger helt löst i ett tomt skott utan något uppsugande material. Om det nu skulle vara på det viset så kan du få bort vattnet samma väg som den kom in genom att plocka bort stävöglan och suga ut vattnet och plasta igen hålet som har uppstått och sedan flytta på stävöglan till ett lite klokare ställe än vad den är nu! Har du någon eller några inspektionsluckor på båten ner mot skrovet? Om du har det så kanske du kan komma åt att titta med en stark ficklampa alternativt en kamera med blixt för att se hur båtens uppbyggnad ser ut. Ju mer du vet hur båten är konstruerad under däck desto enklare är det att kunna förstå och att kanske lista ut vad som har hänt och var. Vad har du för fabrikat på båten? Kolla med tillverkaren eller importören (?) om du kan få tag på någon mer ingående skiss/ritning. Kolla också om du med blotta ögat kan se öppningar/slarviga tätningar runt grabbräckenas och stävöglan infästningar. Det brukar kunna se tätt ut fast det inte alltid är det, men du kan ju ha tur och hitta någonting ändå. Använd förstoringsglas och häll lite vatten för att se om det rinner bort eller om det rinner in i båten! En viktig fråga: Du säger att båten nu har blivit framtung. Har denna viktskillnad uppstått väldigt snabbt över någon eller några dagar, eller har den förändringen skett under en längre process fast du kanske inte har lagt märke till det? När köpte du båten? Jag skulle nog ha kontaktat den förra ägaren för att få ett svar på varför dyvikan är igenplastad. Jag skulle också ha frågat om röret bakom dyvikan är borttagen eller om den enbart är igenplastad. En dyvika vore inte helt fel att montera dit igen och om det gick att montera den på samma ställe så vore det bra såvida det inte finns någon sund och rimlig förklaring från den förra ägaren varför den är ur funktion nu. Du kan också göra en fuktmätning av skrovet. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2007 Du har ett privat meddelande Roddarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Oktober , 2007 Hm....nu har det gått ca. 30 min sedan du skrev detta men jag har inte fått något privat meddelande från dig ännu. Servern är kanske långsam och dyker väl upp hoppas jag. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2007 Skickat igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2007 Skickade ett meddelande till mig själv och det kom fram. Har du rätt uppgifter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 17 Oktober , 2007 se svar i det andra forumet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Oktober , 2007 I vilket forum? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Oktober , 2007 Maringarderoben? Jag skriver och läser där också. Drar mig till minnes en sak. Tidigt i somras tog jag en dusch på toaletten i båten en otroligt varm dag. Hittills den enda gången jag gjort det. Ett par veckor senare när jag satt inne i kabinen så slog det mig, avloppsbrunnen på toa ligger ju under vattenlinjen, var har då det vattnet tagit vägen? Det var iofs en snabbdusch med bara några få liter, men ändå. Efter en del läsande i manualen kom jag fram till att duschvattnet ska rinna ut i motorrummet och därifrån automatiskt pumpas ut. Men inte har det runnit något vatten dit. Igenproppade hål kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Oktober , 2007 Eftersom det inte går att bifoga andra filer än bildfiler här, så länkar jag istället till min systertråd på Maringarderoben. I ett inlägg där har jag bifogat 4 dokument, dvs 4 sidor ur min engelska manual. Kan någon tyda var i he---te vattnet från tex duschen ska mynna ut? Hittar inga hål hur jag än letar och krafsar runt. http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=2587.msg29419;topicseen#new Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Oktober , 2007 Idag har jag också varit ner till klubben för att ändra på pallningen så att båten står mer bakåtlutad för att evenyuellt vatten ska rinna bakåt, men inget vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Oktober , 2007 Nu när du har ändrat på pallningen hade det varit extra bra med en fungerande dyvika. Kanske vatten hade runnit ut då, men helt säkert är det ju inte. Men hur som helst bör du kolla upp med den förra ägare varför den är igenplastad nu och om det är någonting mer gjort i samband med detta. Kolla också upp hur möjligheterna är att montera dit en ny dyvika på samma ställe igen. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Oktober , 2007 Jag hittar inte de 4 dokumenten sin du länkade till. Du kan göra så här om du vill: 1: Markera all text i dokumenten som du vill ha översatt 2: högerklicka på det markerade och välj sedan kopiera. 3: Sedan klistrar du in den kopierade texten här på forumet så blir det lätt för alla att se vad som står i dokumentet. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Oktober , 2007 Sorry, det funkar inte eftesom det är kopierade pdf-dokument. Jag var på mg idag om varför det inte går att ladda upp andra filer än bildfiler, men fick bara som svar att det bara är till att klippa och klistra. Det fungerar dock inte i det här fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 18 Oktober , 2007 Terrafobica, kolla din mail. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 18 Oktober , 2007 Någonstans i båten finns det vatten. Vare sig det är från dusch el inträngning... Normalt borde du få ner vattnet i motorrummet med ändrad pallning. Ser du några avrinningshål föröver? Nästa ?;a har plastningsnisse (dyvikamannen) varit i farten på fler ställen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Oktober , 2007 Man kan använda tangentbordet och helt enkelt skriva av texten The shower drains into the shower sump, which pumps the water overboard. The shower sump and pump are located midships on the forward bilge floor. The sump is activated when there is enough water in the shower sump to raise the float switch to its highest position. The pump is deactivated when the water level recedes, allowing the float switch to drop to its lowest position. The pump is protected by the 5 amp breaker in the bilge breaker box. After using the shower, it is recommended that you run a gallon of clean water through the shower drain to clean out soap residue. Check the pump and float for obstructions and proper working order. Snabböversättning: Duschens avlopp leds till en *sump* med flottör och pump, vilken pumpar innehållet överbord. *Sump & pump* är placerad midskepps på det främre kölsvins-golvet. *Sumpen* aktiveras när *sumpen* blivit tillräckligt full för att lyfta flottören till sitt högsta läge. Pumpen deaktiveras när vattennivån sjunker och flottören sjunker till sin lägsta position. Pumpen skyddas av en 5 ampere säkring i länspumpssäkringsboxen. Efter användning av dushen rekommenderas att skölja duschavloppet med ~4 liter rent vatten för att lösa upp eventuella tvålrester. Kontrollera att pump och flottör inte är blockerade och i fungerande skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Oktober , 2007 Hehe, tack för hjälpen. Har köpt mig lite vajer och nu ska jag ner och leta igenproppade avrinningshål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 Oktober , 2007 Jag hittar faktiskt inget vatten i skrovet hur jag än letar....hmmmmm! De enda ställen som är kvar nu är två utrymmen som ligger under sittdynorna i kabinen. När jag lyfter på dynan så ser man att utrymmet inte följer skrovet ända ner, utan planar ut. Botten i utrymmet är där jag ritat en linje på utsidan. Utrymmet är med andra ord helt slutet och är förmodligen en del i båtens skrov i sig. Jag antar därför att det skulle ändra skrovets vridstyvhet om jag sågar i det för att mäta fukt. Rätt eller fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 Oktober , 2007 Glömde bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Oktober , 2007 Är du helt säker på att du verkligen måste såga för att kunna fuktmäta? Kommer du inte åt eventuell fukt ändå via en fuktmätare som man använder till båtskrov? Med dessa kan man mäta fukthalten utifrån. Besiktningsmännen brukar använda sig av dessa mätinstrument och med tanke på var du bor någonstans så kan du säkert komma åt en sådan för några timmar. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 23 Oktober , 2007 Nä, du behöve inte såga för att konstatera fukt. Du får inga exakta värden, men en fuktindikator är nära nog och mäter genom plastskrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 Oktober , 2007 Terra .. så här gör du ... ta fram borrmaskinen , och provborra på på lämpligt ställe ett par hål . tänk lite estetiskt på var hålen ska vara , är allt bra och det som kommer med borran ut är torrt å fint , ( eller rinner det vatten ...??) ja, då vet du . Ta en borr som passar till lämplig skruv så döljer du hålen lite snyggt med det ... kanske ett hål bör vara så en eventuell inspektionslucka i rund modell får plats just där . ( fall du ska göra hålet större för vädring å så ..( ca 10cm runt hål ) titta på dessa lunkor på SEASEA m,m..... , finns svarta och vita . Så hade jag gjort . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 November , 2007 Tack för hjälpen Peter! Sånt glöms inte bort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 1 November , 2007 Hur är öglan i stäven fäst? Den borde väl vara nåbar från insidan för att kunna lossas och eventuellt kontolleras med jämna mellanrum. Min senaste segelbåt hade en ögla strax över vattenlinjen och den öglan kunde man lossa från insidan. Jag fann vatten i båten utan att fatta var i hel....te det kunde komma in, men så stog jag på bryggan och pratade med en polare, när jag fick syn på öglan. Kröp fram i båten och där stog det vatten som inte hunnit rinna akteröver. Öglan satt 15cm över vattnet, men vid segling så hamnade den i bogvågen och lite vatten kom in. Används din ögla då båten tas upp på trailern? Om så är fallet så blir jag förvånad om den inte rört på sig genom åren och då är läckage en stor risk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 November , 2007 Hej! Ska jag komma åt öglan från insidan så får jag riva hela fören med vattentank m.m. Men nu verkar det inte som om det kommit in vatten den vägen. Eller vatten alls faktiskt. Vi har fuktmätt och inget verkar fel. Hmmm.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser