Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Dykarn

Köra mercruiser- bravo drev på land utan tryckvatten ?

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har köpt ny båt med mercruiser big block & bravo 3 drev (270 sundancer).

Båten är nu upptagen på land och skall givetvis vinterkonserveras, vilket jag tror jag fixar utan större problem (tömmer motor, block, oljekylare och vv-tank mm för hand och fyller glykolblandning för hand, har läst att ca 20 liter går åt).

 

Det jag nu undrar är hur man bör göra för att köra motor o drev med friskvatten för att få ut allt gammalt saltvatten utan att ha tillgång till tryckvatten (vattenslang) ?

Bravo 3 dreven har vad jag fattat impellern sittandes på motorn i framkant, hur skall jag då göra för att få in friskvatten till den under drift på land - lossa ing. slang från drevet och hälla i vatten från dunk eller ??

 

Var sitter kylvattenintaget på drevet av denna modell, är det som vanligt där man brukar sätta spolmuffen ?

Om man då skulle kunna fixa tryckvatten dit, klarar sjövattenpumpen att dra in vattnet därifrån som den skall (borde den väl göra) ?

 

Kanske låter som lite dumma frågor , men har inte hunnit sätta mig in i hur allt fungerar på denna ännu och vill ej köra motor/drev torra på land...

 

Beträffande dränering av kall o varmvatten samt toaletten på båten så borde det väl räcka med att lossa de lägre slangarna till/från tankarna (efter tömning mha pumparna) samt någon övre för att släppa in luft i desamma samt lyfta på ev slangböjar o lossa på vaskkranar för att få torrt eller ?

Tror ni det är bra att fylla vv-tanken (värmeslingan) också med glykolblandning tillsammans med motorn eller räcker det med tömning av denna, glykol vill man ju ej få i friskvattnet - giftigt ?

 

Toan är av modellen porta potti med handpump samt maceratorpump med bottenavlopp i motorrummet o tillhörande handventil där (ej septitank) , finns det någon typ av backventil på dessa ??

(Tänkte tömma toa slangar o sedan slå i en skvätt matolja enl tips här inne)

 

Svar uppskattas !! Skall fixa med detta till helgen nu och skall handla mig en rephandbok så fort jag hinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm

 

Har luskat runt så gott jag kan själv och tror jag funnit att man brukar koppla ing sjövattenslangen från drevet direkt i en vattendunk/hink alt koppla på vattenslang på impellerpumpens ingång vid tillgång till tryckvatten, kan det stämma ?

 

Drevet (avgaserna ut) får får ju då kylning i vilket fall, borde väl funka.

 

Skulle vara bra att få lite tips om hur man tömmer portapottin med macerator osv, räcker det med att ej pumpa in ngt vatten o sedan köra den torr på tömning eller måste man lossa avloppsslangar osv manuellt med (risk för spill) ?

Tar toan sjövatten som spolvatten, i så fall var ?

Har som sagt tänkt dra i en skvätt matolja som sista åtgärd när allt är tömt. 

 

Det sitter en pump under trappstegen ned till kabinen på sundancer 250-270 mfl, vad är den till ?

(har inte hittat något om denna o båten står uppställd 8 mil hemifrån så vore bra att veta så mkt som möjligt innan jag är på plats)

 

Hoppas någon vill berätta lite :D

(Jag läser andra trådar samt söker med)

 

mvh

dykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du har en sjövatten pump som är remdriven,oftas på vänster sida framifrån sett,den går först till oljekylare sen till skölden eller genomföring genom skrovet,lossa den slangen förläng den sen så du kan ha en 25 liters dunk på backen,sen låter du vattenslangen fylla dunken samtidigt som du kör.Obs! tänk på att bravo pumpen drar lika mycket vatten vid tomgång som din vatten slang kan leverera,om du kopplar direkt på vattenslangen och gasar till så suger du vacum i slangen och impellern går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bravo III drev. Först varmkör jag motorn med vanligt färskvatten så att termostaten öppnar. Sedan tommer jag motorn från vattnet sedan sätter jag på en spolmuffen med en slangbit och en tratt. Jag ser till att jag håller tratten högre än motorn. jag startar motorn och sedan häller jag glykolvatten i tratten och när det rinner glykolvatten ur drevet vet jag att det är klart och då stannar jag motorn omedelbart.

Glöm ej att ha en balja under drevet så att glykolen inte rinner ut i naturen, inte hälsosamt.

 

// Tl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

 

Okej, tror det ordnar sig med urspolningen av motor nu iaf, bara jag hittar någon slang som passa att förlänga med.

Har iaf fixat en stor dunk att fylla på plats oavsett om jag kan få tillgång till trycksatt spolslang eller ej, får väl köra en stund i taget o fylla dunken vartefter bara tills motor är varm.

Tackar för svaren !

 

Över till det andra jag undrar över:

 

 - Någon borde väl veta vad pumpen under trappstegen - kabinen är till, kan det vara duschavloppstömning (om inte, hur töms detta) ?

 

- Hur tömmer man portapotti toa systemet med macerator o slangar ?

 

- Har toa systemet någon backventil - var - hur tömma ? 

 

- Tar toan spolvatten från sjön ?

 

- Hur är drevoljepåfylln.byttan i motorrummet kopplad till drevet (bra att veta vid demontering av drevet) ?

 

- Behövs särskilda verktyg för demont av duopropparna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Du gör helt rätt i att tömma och fylla glykol manuellt.

 

För att köra motorn på land måste du antingen ha trycksatt vatten i slang kopplat till muffarna eller en riktigt stor balja att sätta ner drevet i alt. att du monterar av drevet och kopplar en slang ifrån impellerpumpen ned i ett stort kar med vatten,

dock tar ju vattnet slut ganska fort pga kapaciteten på impellerpumpen så vet inte hur du skall hinna fylla karet hela tiden utan trycksatt vatten om du inte lyckas samla upp allt vatten som sprutar ut igen...jaja du förstår nog.

 

Kylvattenintaget sitter på samma ställe där det brukar sitta på ett drev och det passar och går alldeles utmärkt att köra med muffar på.

 

Dränera kall & varmvattensystemet genom att öppna avtappningskranarna och slå på strömbrytaren för pumpen och låt pumpen gå tills det är tomt, öppna även alla kranar och låt dem stå öppna över vintern.

 

VV-slingan i beredaren tar ingen skada av att fyllas med glykolblandning och har ju ingen kontakt med dricksvattnet såvida du inte dricker sjövatten;)

 

Toan konsereverar du genom att pumpa genom samma glykolblandning samt köra igenom maceratorn tills det rinner ur under båten efter att du först tömt den så klart. Tar för givet att den tar spolvattnet ifrån sjön.

Toan har en backventil så inte sjövattnet skall gå bakvägen.

Är du säker på att du inte har en septitank?

 

Pumpen under trappan är antingen för tryckvattensystemet eller för duschvatten, vet du var den ena sitter kan du anta att det är den andra.

Jag har båda mina pumpar belägna under trappen ned i kabinen.

Tips: På duschpumpen sittet endast en grov slang ifrån toagolvets brunn.

 

Drevoljebehållaren är kopplad till drevet med en slang som går på ett rör i drevet, den måste du lossa ifrån utsidan innandu lossar drevet helt.

 

Vet ej om särskilt verktyg krävs för propparna då jag har Bravo II ,där går det bra med en stor skiftnyckel iaf, men det svarar säkert någon annan på.

 

Mvh

 

/Persk

 

 

Senast ändrad av Persk | 20 oktober 2007 | 05:59

 

Senast ändrad av Persk | 20 oktober 2007 | 06:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fyller en 25l dunk och lägger den ner på badbryggan med en slang till spolmuffen på dervet, och får då tryck vatten. Har en dunk med lyftning i bakkant där slangen passar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

 

Fick inget klart svar av båtplatsuthyraren om det fanns tryckvatten som räckte bort till båtens uppst.plats så jag tänkte köra den med 20-25 L dunk istället o koppla sjöv.intagslangen från drevet ned i dunken i motorrummet om den räcker/skarvas, och köra motorn tills vattnet nästan tagit slut i omgångar och sedan fylla o starta motorn igen till den blivit varm ordentligt.

 

Kan dock hända att jag kan ordna tryckvatten och då kör jag den som vanligt med muffar på drevet (jag blev fundersam eftersom min gamla båt hade impellern i drevet o denna har den på motorn - om pumpen klarar att ta vattnet från drevet vid tryckvattenpåkoppling där).

 

Vad jag tänkte med vv-slingan var att om den läcker lite någonstans kan man ju få in glykol i det varma friskvattnet... = blä ! ;)

 

Ang toan menar ju vissa att packningar osv tar skada av glykolen, men om man gör som du skriver och pumpar ut så det endast ligger i slangarna o sedan drar i en skvätt matolja i själva toan (sea ray tipsar själva på hemsidan) så borde det väl vara ok ?

 

Jag har ej någon septitank men sitter ju en liten tank under portapottin, sedan går det raka vägen ut i sjön om man använder maceratorn.

 

Hur är det tänkt med backventilen om man gör 2:an ?

Är tanken att vattnet man spolar med skall blanda ut allt så det ej blir stopp då eller ?

Men det borde som sagt finnas en backventil då de flesta tydligen kör med skrovgenomförningsventilen från maceratorn öppen hela tiden... borde ju bli hyfsat backspol annars med en mindre fräsch kabin :)

 

Tror med det kan vara avloppspumpen som sitter under trappen, tryckvpumpen (k-vatten) sitter i motorrummet vet jag, var vvpumpen är har jag ej hunnit kolla.

 

Bra info om drevoljepåf. , tackar - märkligt att ingen nämner denna i anvisningar för drevdemontering... ?

 

Har med en hylsn.sats samt stora skiftnycklar (inget finmeck här inte) till propparna , får se om de räcker.

 

Bra tips om dunken på badbryggan med (kanske finns någon på plats med påkoppling)

 

Tackar för svaren !!

Dags att åka å fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Olika skolor det där om vad man skall konservera toan med...

 

Jag kontaktade Jabsco för att klargöra vad man skall använda för att inte förstöra packningar o dyl. , de rekommenderade att pumpa igenom glykolblandning i hela systemet samt starta maceratorn så det sprutar igenom denna med.

 

Att använda matolja har jag dessvärre hört att man inte skall använda pga att det då kan börja lukta och börja växa i tanken samt att olja inte går så väl ihop med vatten.

 

Dock kan man smörja själva pumphandtaget med matolja.

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tillbaka från servicen...

 

Det som fanns att tillgå vid uppst.platsen i spolväg till motorn var en färdig dunk med slang o spolmuff, fungerade bra men kunde max köra 2 min innan påfyllning manuellt igen av dunken = mindre skoj :(

 

Körde dock igenom allt ordentligt o tömde sedan motorblock, limpor, oljekylare samt slangar o vv-tank på vatten.

Återfyllde manuellt med glykolvatten i desamma (även vv-tanken då den var kopplad med 1 slang från motorns interna v-pump som sitter lågt på motorn = svårt att utesluta den utan att plugga hålet där).

 

Har tömt vattensystemen samt toasystemet så gott det gick.

Portapottin hade ej något sjöv-intag utan en spoltank integrerat som man får fylla manuellt - denna är nu tömd.

 

Den lilla avfallstanken i botten av pp'n har en avloppsslang kopplad till en macerator  i motorrummet (samt direkt till ett slamsuguttag) som går ut genom skrovet via en handventil (backventil i maceratorn?).

Jag lär iaf i fortsättningen stänga bottenventillen genom skrovet när maceratorn ej används!

 

Jag kunde inte se hur avloppsslangen mellan pp'n o maceratorn är dragen hela vägen, och den vill ej tömma tanken helt vid urpumpning så det jag gjort är att tömma - spola i nytt vatten - tömma igen osv tills det blivit renare o tömt så mkt som möjligt, sedan slog jag i en skvätt glykol-vattenmix o pumpade ut en del av det = då står iaf en del glykol i slangen.

 

Duschavloppet verkar gå ned till ett litet kölsvin under trappen där en plastbox sitter (troligen med en nivåvippa pump ?) och via den troliga pumpen ut genom skrovet på sidan.

Har ingen aning om hur man får igång denna dock, om den inte stys automatiskt av nivågivare (satt ett lock på som jag ej hunnit ta bort o kollat under) ?

Fanns en skvätt vatten där iaf, men ej mkt - slog i en skvätt glykolmix i duschen med samt i alla vaskar.

 

Kan ej se någon vits att slå i matolja i denna toa då den aldrig blir riktigt tom på avfallsvatten och ej har vacuumtömning, så hoppar nog det (sea ray rekommenderar dock det på sin hemsida, men detta gäller nog andra typer av toaletter).

 

Har utöver detta skruvat loss alla munstycken till kranar - duschhandtag osv samt lossat de flesta låga vattenkopplingar.

 

Kunde inte hitta någon vv-pump (utan att ha letat ihjäl mig), undrar var denna sitter ??

 

Fick ett tips av en båtgranne att hänga in vitlöksknippe i kabinen för att hindra mögel att trivas... kommentarer om detta ?

 

Skall dessutom avfetta kölsvinet i motorrummet (finns lite oljespill) samt spola ur det o eftertvätta med klorinvatten för att hålla det rent o fräscht.

 

Nästa tripp blir det demontering av drevet, rengöring enl ovan och av all inv. plast samt byggande av täckställning o demontering av kapellet för vintern... puuh !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skönt att ha det gjort va?

 

Inte finns det en särskild pump till varmvattnet inte, det är samma pump både varm & kallvatten i tryckvattensystemet är kopplat på samma pump.

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Japp, nu är det klart - o det är kanonskönt!

 

Du hade troligen rätt ang tryckvattenpumpen, verkar endast finnas 1 pump till både kall o varmvatten.

Om/hur duschavloppspumpen fungerar får jag ta i vår, hann inte med det nu.

 

Har nu byggt täckställning för första gången (brukar förvara inomhus, blev inte så i år) och det var en del jobb bara det för att få det stabilt och bra, men tror jag fick till det så det ventilerar och täcker på samma gång.

 

Vitlök o torrbollar är på plats i kabinen, cockpit är rentvättad med rengöringsmedel samt durk o motorrum (kölsvin) med svag klorin/vattenmix för att hålla rent.

 

För att få loss proparna fick jag fixa hylsor modell större (tror det var 34 eller 36 mm) samt en bamserörtång då största skiftnyckeln jag hade var för liten...

Trodde det skulle räcka med att dra i en växel och lossa på muttrarna, men det gick inte - hela motorn åkte runt.

Fick låsa en propp i taget med en träkloss under för att få loss dem.

 

Demonterade dessutom drevet idag, men behövde ej lossa någon slang för drevoljan för den satt via ett rör integrerat inuti någon annan del av gimbalhuset eller vad det kallas, som i sin tur hade en packning som tätade mellan delarna.

 

Försökte få loss en powertrimslang som läcker med, men den satt rejält fast (infästingsmuttrarna) så hann ej det nu - får ta nya tag med det senare (tips mottages tacksamt).

 

Spanade in i gimbalhuset - gimballagret o bälgen osv efter drevet var demonterat och lagret ser ok ut med ordentligt med fett och snurrade lätt osv samt bälgen var hel vad jag kunde se och inga sprickor el dyl.

 

Men i bälgen fanns en massa typ fett/vatten blandat (troligen) i grön/beige nyans, det måste väl betyda att det läcker in någonstans ? 

Ska försöka fixa till ett kort på detta.

 

Blir det någon mer servicetripp till båten i år så blir det nytt försök att få loss powertrimslangen, måtta lite nya mattor till kabindurken samt ev byta refill i torrbollarna.

 

Tack för svaren !!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihop!

 

På tal om drev och Bravo III/3!

Är det någon som vet storleken på dom två muttrarna som håller propellrarna,Jag har hört 37 och 75 kan det stämma?Kan vara bra att veta innan man försöker ta loss dom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...