Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
elfanomad

Måleriverktyg

Rekommendera Poster

Halloj.

Tänkte att jag ska måla om inredningen i min lilla skuta, och tänkte då sprutmåla (eftersom det oftast blir snyggast). Nu till problemet, har inga verktyg för det (tryckluft m.m.) så tänkte införskaffa mig en billig sådan och lite sprutmunstycken. Såg den här kompressorn på hmmmm....Jula. Är det något att skaffa för en glad amatör?

De har billiga färgpistoler till den också...

Är kanske inte värt att köpa,eller? :-)

Mvh Elfanomad

post-19763-1394235244,4059_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en kompressor, det går säkert att hyra en sjysst spruta också. Bättre än Jula-grejorna och billigare om du bata ska ha det till ett jobb. Förresten, det blir inte snyggare att spruta om du aldrig har sprutat förut gissar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag okunnig på området men har svårt att tro att kompressorns fabrikat och kvalite har någonting med målningens slutresultat att göra. Tror att kompressorns styrka kan vara mer avgörande i så fall än priset, fabrikatet och kvaliteten på den. Däremot kan jag tänka mig att målarverktyget....dvs. sprutpistolen är en viktig detalj att ta sig en närmare titt på. Men i slutänden så är det ju så att det som nog påverkar slutresultatet allra mest är ditt eget handhavande och erfarenhet. Från underarbetet till hur du hanterar både färgen och sprutningen. Om du är ovan så kanske du borde öva först på andra ytor än båten så att du får in snitsen lite först innan du skjuter skarpt. Troligen får du in fler och bättre svar än vad jag kan ge men ville ändå ge mitt synsätt på det hela.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer,jag är novis på sprutmålning. Kanske så att de färger som finns nu är så pass bra att det ser ut som sprutmålat. Tänkte bara att en kompressor är kanske bra att ha till annat också typ blästra,borra,slipa,mutterdragning,pumpa m.m.

Men du har nog rätt, inte så smart att köpa en kompressor för bara en målning eller två..:-)

Blir nog att köra med schysst pensel och en bra 1-komp färg eller ev. 2-komp färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Roddarn, det kan vara så att övning ger färdighet och man kanske ska vara tålmodig om man nu skulle skaffa sig en sådan kompressor. Blir så otroligt snyggt med sprutmålat och fick bevis på det då en blästerkille fixade min värmare som jag renoverade, han grundmålade den supersnyggt (skulle behållt det så)...Målade sen med 2.komp med pensel..Hua,det blev inte alls lika snyggt och gjorde exakt som man skulle göra, hade i förtunning så det verkligen skulle kunna bli bra..Hm..

Därför tänkte jag även gör om,gör rätt till min värmare också..:-)

En annan sak. Om man nu ska använda pensel...är biltema penslar något att satsa på? Tycker de verkar lite kassa faktiskt..eller har kanske fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snåla inte in på penseln, det lönar sig inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inredningen i min lilla skuta säger du.

Är det trädetaljer? eller ska du dra över alltihop?

Klabba inte med en spruta om du inte har lite kunnande eller (anlag) handlag..

1)Du måste täcka in allt för det yr färg över allt (Kolla mr. Bean när han målade om)

2)Kompressorn behöver inte vara märkvärdig för du utnyttjar inte dennes kapacitet ändå för du måste ställa ner och in grejorn.

3)Rätt blandning av färgen ska göras. Inte för tjock och inte för tunn. Viskositet (stavas?)

4)Är det trädetaljer, så är det värmepistol och Sandviksskrapa som gäller.

Slipas sedan och lackas med pensel.

Jag köpte en liten tallekompressor för en 500 hundring på Jula och en spruta för 300 och jag hade klarat mig med en ännu mindre och då lackar jag större ytor på båten.

På vägen hade jag en tryckutjämnare som jag lånade av en kompis som har lackerat mycket i sin ungdom (85 år nu).

Stora kompressorer vet jag inte varför folk rek. för dom ska man ha till mutterdragare och andra större moment.

Lycka till....

Kolla föresten den här länken http://www.maringuiden.se/forum/;thread=190847 för den handlar om 2 komponent.

Senast ändrad av orven | 17 oktober 2007 | 16:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen Orven.

Inredningen består mestadels av trä och kommer använda mig av värmepicka som nyligen inköpts och sen såklart skrapor. Kommer under hösten nu att skrapa bort all gammal lack/fernissa och sen slipa...därefter blir det att låta den stå över vintern så trät vätskar ur sig (enligt tips från träbåtsakuten sidan).

Har sen ruffsidorna och rufftaket som jag ville måla om. Och nu kom jag på en fråga..:-)

Ska man ta målningen först och sen träarbetet? Bästa vore att slipa och lacka träinredningen först då den avger mest damm? Kommer nog inte behöva slipa och fixa på övrig intredning då det är ojämna ytor..litegropig plast liksom.

Ska läsa lite om 2-komp tipset. Har läst/hört att man kanske ska använda sig av 1-komp om man är osäker på vad som sitter där tidigare...Har nömligen ingen aning vad som målats med tidigare..Gulp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...