Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Flipper_740

Vatten runt motorn ? ? ?

Rekommendera Poster

 

Hej alla båtvänner!

 

Jag är ny här och har just köpt mig båt. Det blev en Flipper 740. Igår efter jag varit ute en tur och kikade runt motorn så fick jag pumpa ut totalt ca: 45 liter vatten.....?

 

Jag ringde förra ägaren och han sa att han brukar få pumpa ut mellan 10 till 20 liter per säsong. Jag har inte en aning var det kommer ifrån. Kan det var motorns yttre kylsysten som läcker?

 

Är det någon som har en aning? Motorn är en Volvo penta 130 hästars diesel.

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus. Kontrollera motorrummet med motorn igång, låt någon annan köra så du kan kolla ordentligt. Förmodligen har du någon läcka i kylsystemet . Har du sötvattenkylning eller sjövattenkylning?Kolla alla slangar och slangklämmor.

MVH Kurran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är sötvattenkylning. Var och tittade på nytt idag och det hade inte kommit nå mera vatten så jag pumpade helt torrt under motorn.

 

Ska ta mig en ordentlig titt i helgen då det blir en långtur :) Ska ta bort hela lådan runt och lysa med ficklampa så ska vi nog hitta var det kommer ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag få 2dl vatten i båten efter en dag !!!!  .. så skulle jag bli galen .

 

Självklart ska det INTE läcka någe alls !

 

 

Du har fel värre än det ska vara .. kolla upp ordentligt .

 

 

Lycka till och välkommen tlii MG

 

 

Jocke med en Chris Craft

post-11345-1394235244,6118_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog avråda att åka längre streckor innan du hittat felet. 45 liter är ganska mycket vatten på kort tid. Om vattnat bara kommer in när maskin är igång så har

du antagligen läck på en kylslang eller avgasslang. Alternativt sönder rostad avgaslimpa eller krök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mycket vanligt är att limporna rostar/sotas igen vilket får till följd att det blir ett högre tryck för saltvattnet att lämna systemet och då börjar det oundvikligen att läcak förr eller senare...
 
på vissa volvomotorer är infästningen av saltvatten ut till limpan riktigt risig så det kan räcka gott med en liten översyn..
 
men som tidigare talare: det skall inte läcka något alls !  måste mao fixas.
  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipsen alle samman. Nej det blir inte så långa turer nu på hösten. Mest småturer bara för att åka ut till stugan och se så allting är som det skall vara.

 

Det finns många teorier om varför det var så mycket vatten där just nu. Båten har varit på båtförmdling hela sommaren och olika människor har kört båten och de fick den till och med att koka, så här på höst kanten så var den på service i 6 veckor innan de fick alla delar. Då blev toppen planad, nya ventiler, nya glödstift och så bytte de nått rör som hade spruckit. Så när jag och förre ägaren var och provköde den på hösten här, så utbrast han till sin glädje Så här bra har den inte gått på de sista 10 åren jag ägde den :)

 

Så därför har jag tagit det här med vattnet ganska med ro. Såg inte ut att vara så mycket så man kikade runt motorn men jag ville ha bort vattnet i alla fall så jag började pumpa och så blev en hink full och en till......

 

Men till helgen så ska jag titta ordetligt med ficklampan!

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Själv skulle jag aldrig lämna båten i vattnet om jag misstänkte att jag får in vatten någonstans, brukar sitta ett bra tag med lampa och lysa vid/efter sjösättning och lysa så jag ser att allt är tätt!!

Mitt råd: Ta upp så fort du konstaterat orsaken om inte innan.

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fel vi hade på en dieselbåt var avgasslangen som det gått hål i.
 
Den hade troligen blivit förstörd vid en överhettning pga dåligt med sjövatten för kylningen. Avgasslangen blir snabbt för het om den inte kyls av sjövattnet som kylt värmeväxlaren.
 
Följ slangen och förbered för att se eventuellt läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har den gått varm så har det ganska troligt varit brist på kylvatten genom avgas slangen så den blivit upphettad med sprickor som följd. läckage kommer som ett brev på posten efter ett tag. Blir det stort hål så öser det in vatten i båten då impellerpumpen ger ganska många minutliter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte vi ska måla fan på väggen.

 

Min båt har troligen läckage vid övre styrleden enligt min mek.

Den har läckt ca 15 liter/dag (havsvatten) när jag varit ute och kört men ingenting annars så jag har lugnt låtit den ligga i sjön tills det var dags för upptagning.

 

Jag låter nu min mek lyfta motorn och täta läckan och samtidigt får fukten i akterspegeln torka ut innan motorn kommer tillbaka i båten. Inte billigt men ingen katastrof att låta båten ligga i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du skriver inte vad det handlar om för drev men effekten av utslitna bussningar för styrgaffeln på t ex Penta 290 är den motsatta - det läcker vid stillaliggande men inte när du kör (då vattnet pressas undan från akterspegeln).

 

Läcker det bara under körning skulle jag börja med att se över kylsystemet.

 

Med reservation, alltså, för att det här kan handla om helt andra drivsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppnar alltid till motorrummet efter färd för att kontrollera! Skulle då bli nojjig om jag såg en deciliter vatten där. Torrt ska det vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Torka helt torrt från vatten och olja så man kan se lättare varifrån det kommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det läcker inte någon annanstans? Är inte motorrummet lägsta punkten i båten, kan det inte läcka i någon genomföring eller liknande och sedan rinna akterut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...