Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
exciter220

plastpest?

Rekommendera Poster

hej när jag tog upp båten o spolade av den så blev det små blåsor stora som en 50öringar samt vissa omr med knottror i plasten e så på vissa omr på båten. båten va inte bottenmålad kan det bero på det? måste man blästra av båten eller kan man laga blåsorna?vore tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som plastpest, är jag rädd.

Få inte panik, man måste i och för sig göra något, men det är en långsam process. Båten ramlar inte isär närmaste åren. :-)
Finns en bra bok om det här för en billig peng. Köp och läs innan du börjar göra något.

http://www.bokus.com/b/9789197009461.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok känner mig inte direkt lugn men jag har beställt boken iaf man får hoppas att det inte e så farligt e ju en fin båt övrigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plastpest bero allt som oftast på att båten legat i sjön utan att ha varit epoxibehandlad. Plasten är inte tät utan suger i sig vatten under sommaren och sedan hinner den inte torka ur för att sedan frysa på vintern och småblåsor bildas.

Försök att vinterförvara båten inomhus i värme 17-20 grader och gör fuktmätningar och se ifall den torkar, om inte måste blåsorna öppnas för att torka ur.

Det går att punktblästra om det inte är för många blåsor, annars är det blästring av botten som behövs och sedan målning med topcoat och epoxibehandling.

lite jobb och en del stålar men inte mycket värre än en normal vårservice för oss på västkusten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok om jag förstår det rätt så sks det räcka  med att slipa bort gelcoaten ner till glasfibret bå dom drabbade omr låta torka under vintern o epoxy behandla i vår o lägga på ny gelcoat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är beskrivet i forumet.

Lägg in sökord längst upp i rutan för sökord.

Skriv det du vill söka på.

Även bra att söka på närliggande ord såsom Glasfiber eller gelcout m.m.

Lycka till /Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...