Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
utternd66

Uttern kommer med ny DC

Rekommendera Poster

Har sett att många skriver om en ny DC från Uttern. Den är redan här och första exemplaret är till salu på Båtbörsen o Båtnet. Uttren D66 ( 6,9 m) med 5,0 MPI Mercruiser. Ser mkt läcker ut och toppar ca 45 knop.  Vattentoilett m.m. Den ska tydligen visas på november mässan i Älvsjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det väl mer korrekt uttryckt. Jag har dock både kört  båten och det är en helt annan båt jämfört både med D66U och C66.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lyssnat vidare med Uttern uppe i Skellefteå och det verkar som om båten ska utrustas med 4,3 MPI som standard. Båten jag körde hade v8 och det var en mkt trevlig upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en sökning bland återförsäljare i Norge på den här båten och där finns tydligen redan en prislista. 2007 års pris med den lilla CMD dieseln var 557 tusen NOK vilket motsvarar ca 670 tusen SEK. Priset för en  5,0 MPI bensin är ca 50 tusen lägre jämfört med lilla dieseln. Båten som är till salu på Båtnet skulle 2007 således ha betingat  ett pris av ca 620 tusen SEK om samma prisnivåer hade använts i Sverige som i Norge. Priset 2008 lär inte bli lägre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dyrt tycker jag. För dessa pengar blir det en Nimbus istället.

 

Tillverkarna för mellanklassbåtar bör tänka om lite och hålla sig i spannet 350-550. Över dessa nivåer öppnar sig en annan marknad med en massa fina begagnade båtar som har klart högre andrahandsvärde och komfort.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att det är väldigt dyrt. Visserligen är nytt just nytt med garantier osv men andrahandsvärdet komer nog inte att hålla i sig på samma sätt på dessa (förhållandevis) mindre båtar gissar jag jämfört med de lite större begagnade typ Nimbus 26 DC.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 21 oktober 2007 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken Nimbus får du för drygt 600 tusen ny ? Du får väl gå ner på en 230 Nova som väl landar runt 750 tusen. Då har du inte toilett eller kök. Skrovet skulle jag påstå är likvärdigt. D66 skrovet är är mkt bra och sjövärdigt. Jag håller med om att det är mkt pengar men tyvärr landar det nog på drygt 600 tusen om man ska den här komforten och sjödugligheten.

 

Har själv varit ägare till en Nimbus 20 Nova, och blev enormt besviken. Mkt pengar på ett varumärke som inte alltid håller vad det lovar. Uttern är nog trots allt en båt där du fortfarande relativt sett kan få mkt för pengarna.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte nog mer på nimbus 26 DC, Windy 25 mirage, marex 270, eller chris craft corsair 25 som ligger i spannet 600-800. Då får man ju en riktig båt.

 

Men det är klart ny båt blir det inte då.

 

//Mac

 

 

Senast ändrad av MaCro | 21 oktober 2007 | 01:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtarna du nämner betingar samtliga ett nypris över 1 milj kr. Begagnade körda 1-2 år kanske priset i bästa fall stannar runt 800 tusen. Aktuell Utter D66 körd en säsong går lös på ca 550 tusen. En skillnad på 250 tusen kronor. Jag skulle vilja påstå att den skillnaden i pris inte motsvarar kvalitetsskillnaden du som konsument får.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I prisspannet 400-550 tkr på blocket finns det en mängd båtar som är spännande. Om man går ner ett par årsmodeller får man ju en båt som ser exklusiv ut. Jag tyckte denna såg tråkig och billig ut,, men smaken är som baken.

Röd och prickig \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har väl vid det här laget förstått att jag är intresserad av Uttern DC IB. Har haft båten med 200 Veradon och blev en aning imponerad av skrovet. I utombordarversion blir den dock trång på durken. Med inombordare har en helt annan disponering på durken valts vilket skapar yta.

 

Hursomhelst så var jag idag kontakt med en återförsäljare. Båten kommer att visas på mässan i november med V8:an. Pris på mässan : 599.000 kr.  Det innebär väl att 2007:an kan fås för 540-550 tkr. Problemet med bränsletanken är tydligen lätt åtgärdat och innebär i princip att ett antal nipplar vid anslutningen av slangen som går till motorn byts. 2008:orna har inte problemet och inte heller alla 2007:or 

 

På tal om priser. Silver Condor 720 som det skrevs om i förra Vi båtägare kommer med Verado 300 att kosta ca 700 tkr. Känn på den...... Läcker båt men vilket pris.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det byggs för fullt till mässan i Älvsjö som börjar på onsdag. Var inne och tjuvkikade lite. För er som gillar båtar i 7 m klassen finns en hel del. F68 från Finnmaster, Yamarin 68 DC samt Utternd 66 med IB. De ser fina ut alla tre. Inte minst den senare som till samma pris som de övriga två har en helt annan klass på standardutrustning. Capelli 32 är en riktig smashhit för dem som har större plånbok. Riktigt läcker båt. Härligt med mässa. Det är som att komma hem till sommaren för en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg du om någon (eller någon annan som vet) av dem har plats för inbyggd plotter i panelen? Jag hoppas inte det! Förstår inte varför många nyare båtar är försedda med detta otyg. Är möjligt att det finns bra lösningar, men de jag har kört är hopplösa om man vill stå upp och samtidigt se någonting på plottern och dessutom blir instrumentpanelerna oftast löjligt höga. Kanske löser sig i framtiden med plotters med bättre betraktningsvinklar, men med dagens plottrar tycker jag det vore bättre att tillverkarna la mer energi på att utforma ett vettigt kartbord.

 

Sen kan man ju å andra sidan strunta i den infällda och montera en egen plotter , men utrymmet på instrumentpanelen brukar vara rätt begränsat ... Ska i alla fall på mässan och se den nya

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kunde se hade alla tre förberett för en inbyggd plotter. I Utterns fall undrar jag om det inte t.o.m ingår i standardutrustningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästa problem med inbyggd plotter, man blir knuten till en viss modell eller visst fabrikat. Självklart får man också betala mer än vad motsvarande modell egentligen betingar på marknaden.
 I Utterns fall Navman,vilka jag själv ogillar skarpt såväl vad gäller GPS som ekolod. Jaja, ska inte vara allt för kritisk, men sämre än i D55an kan det ju inte bli, den plottern är monterad lodrät och man ser ingenting ens då man halvstår och kör!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammi

 

Inte måste du ha en plotter av ett visst märke. Hålet för plottern tar du väl ut så att den passar just den plotter du vill ha eller är hålet redan klart från början?

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern t.ex. levereras med Navmans grejor vare sig man vill det eller inte. Jag tror Yamarin har avtal med Garmin och jag som föredrar Lowrance! :-)
 
Men som sagt, största problemet tycker jag är att justeringsmöjl är obefintliga. Samma problem i många bilar. I min bil sitter Navin tex i instr. panelen mellan stolarna, medan resultatet att jag måste släppa blicken från vägen för att se kartan ... överväger seriöst att köpa en lös Navigator ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på mässan idag. Av de tre, Yam 68 DC, Finnmaster F68 och Uttern D66 INB, känns Uttern mest prisvärd. Finnmaster såg direkt tunn ut. Yamarin kostar 640 tusen med 250 hk och ca 620 med 225 som tydligen är den motor som kommer att rekommenderas. Uttern går lös på ca 590 tusen med v8 och då ingår all utrustning som går att få. Bra planerad durk och ett gediget intryck. Yamarinen har hög klass på  finishen men med samma hästkrafter är den 50 tusen dyrare än Uttern. Vill man ha Yamarin, och är beredd att gräva fram de här pengarna, känns steget upp till 76DC värt att ta. Det skiljer 100 tusen men oj vad mycket mer båt som levereras på den extra metern. 

 

En lite större båt som fångade mitt intresse är Nordkapp 760 Noblesse. Härliga ytor på durken och en formidabel förarkomfort. Dessutom ett utrymme för plottern som ger rätt vinkel i förhållande till förarens blick. Med toilett, kök, 225 hk på akterspegeln är vi uppe i 650 tusen. Tyvärr har Honda köpt akterspegeln. Skulle hellre vilja ha Verado- eller Suzuki 300 där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftade nog på att han vill ha mera kräm på akterspegeln. Hondas största är ju på 225 kusar, vilket iofs säkerligen är mer än nog :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

>Yammi

 

Ilandsproblem ?! Ja det kan man ju beskriva det som och det är väl i så fall hela det här forumet fyllt av. Vi diskuterar ju inte direkt hur vi ska få mat för dagen. Ett något märklig kommentar från din sida. Jag råkar gilla att åka fort och då menar jag 40 . Med 225 Honda gör den max 39-40. Med de andra nämnda motorerna går det fortare och dessutom har de elektrisk styrd växel vilket är smutt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju jag som skrev I-landsproblem. Men jag hade ju för sjutton en stor smiley efter!! Var alltså menat som skämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK även solen har fläckar. Hade en aning bråttom och läste fel samt uppfattade inte skämtet. Hoppas i och med detta att vi kan lägga det bakom oss och gå vidare framåt. Mot 300 HK på akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej utterns d66 verkar vara en rätt fin båt. Har någon bra länkar till lite bilder. Frågan är om man nu vågar köpa uttern efter alla skandaler med fel på skrov och bränsletankar. Kan det vara så att uttern hamnat till storföretagsfällan men kvalitetsproblem som resulat av vinstjakten. Just nu så lutar det åt en Yamarin 68 DC.

 

Det som talar lite till utterns fördel är ruffen som nog är lite större än yamarins. Nackdelen är den törstiga V8:an som man blir tvungen att ha i för att få lite fart.

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 09 november 2007 | 19:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mac, efter att läst alla din inlägg om ryds568 undrar jag om det var något som du inte var nöjd med? Du verkade ju vara helfrälst...

 

// Magne

 

Senast ändrad av Magne | 09 november 2007 | 19:41

 

Senast ändrad av Magne | 09 november 2007 | 19:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macro, jag tycker som så att om du vågade köpa en Ryds så ska du definitivt våga att köpa en Uttern. De problem Uttern har haft nu är ingenting mot dem Ryds hade (För guds skull, ett par fiskarkompisar höll ju på att få sätta livet till!)
 
Tror Uttern är en kanonbåt, men Yamarinen är inte alls dum den heller. Är ju själv Yamarinägare numera :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...