pirs 0 Postad 16 Oktober , 2007 Hej! Köpte en silverton 30x -88 förra hösten , en underbar båt med fina egenskaper. Det ligger 2 st färskvatten kylda Crusader 350 5,7 l v8òr på 270 hk styck. Tyvärr dricker den 5 l / distans i 19-20 knop vilket jag tycker är på tok för mycket. Finns det någon som har andra uppgifter??? tacksam för svar... Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 16 Oktober , 2007 Helt plötsligt uppskattar jag 1,8 l/distansen (Diesel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 16 Oktober , 2007 Vad väger månne en sådan båt? Vad är toppfarten på båten? Såg en tumregel här på forumet som stämmer väl med min erfarenhet. Den sa att en motor dra ca 1 liter per distans och 100 hästkrafter som motorn/motorerna utvecklar i aktuell fart. I ditt fall skulle det i så fall innebära att bägge motorerna går på nästan maxeffekt (ca 500 hk) i 19-20 knop. Att en V8 kan slicka i sig 2,5 liter per distans är ju inte helt ovanligt. Ett exempel: vår 5,7 litare drar cirka 2 liter per distans i 25 knop och då väger båten ca 2,5 ton. Dubbla vikten och ta två motorer så är 5 liter/distans inte orimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 16 Oktober , 2007 Det får man räkna med, dubbla V8:or tung och stor båt ger hög förbrukning. du kan knappast räkna med att komma under 4 liter. Ett ex Coronet 32 fotare med dubbla bensinare ligger runt 4-5 liter. Inget kul med dagens soppa priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pirs 0 Postad 16 Oktober , 2007 Båten väger 6000 kg gör 28 knop på topp 3900 varv. Enligt boken ska topp varvet ligga mellan 4000-4400 varv,så det finns lite att hämta på propparna dock inte så mycket som man vill. Förra ägaren hävdade 40-45 liter i timmen i 20 knop... glädje kalkyl jag vet... Jag vill bara försäkra mig om att inget gått sönder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 16 Oktober , 2007 Med såpass hög toppfart så går ju rimligen inte motorerna på så hög effekt i 19-20 knop. Om jag vore du så skulle jag kosta på en rejäl service/genomgång av motorerna (nya stift, koll/inställning av förgasare, rengöring/byte av alla filter m.m.) och samtidigt montera en (eller två) flödesmätare. Sannolikt finns det en del att göra med trimning av drev, trimplan och val av marschfart för att få så bra gångläge på båten som möjligt. Din optimala marschfart kanske ligger högre än 19-20 knop med ett annat trimläge och skillnaden i förbrukning kan vara markant. Om du kan kapa t ex en liter på förbrukningen per distans (vilket nog är möjligt) så har en flödesmätare snabbt betalat sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Oktober , 2007 Skillnaden i bränsleförbrukningen kan vara rätt stor om man har ett rent bottenskrov jämfört med ett smutsigt. Det kan göra mycket mer än många tror. Detta tillsammans med att man underhåller sin motor så som man bör kan ibland göra underverk för både skicket, bränsleförbrukningen och farten. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pirs 0 Postad 16 Oktober , 2007 Stiften är nya likaså filter,fördelar lock,rotor och förgasarna kollade. Styrbords förgasare var full av sörja. Nålarna var fast rostade men är nu bytade och även munstycken. Detta trodde jag var boven men icke hon är fortfarande lika törstig... Alltså ingen förändring. Jag har kört henne på olika varv och olika trimplans lägen och hon går bäst på 2900-3000 varv i ca 19-21 knop och 25 graders trim vinkel. som bäst har jag fått 4,87 liter/distans. Hon kanske helt enkelt tar så mycket Senast ändrad av pirs | 16 oktober 2007 | 22:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser