Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
BMoon

Kölrullar

Rekommendera Poster

Dammade av kärran för upptagning av båten nu. Kom dock att tänka på en liten grej i samband med att jag svetsade fast en lös skärm.

 

Kölrullarna?! Ska inte det lämpligen vara rullar som ligger under kölen på båten? Antar att båtarna är gjorda så att tyngden ska samlas på själva kölen och då vila bäst där. Tidigare ägare hade tagit bort rullarna då de kärvat ihop och ersatt dem med ett gäng hjul, ett på var sida båtkölen. Grunnar dock på om den lösningen är så vettig, dels med tanke på belastning men även rent stabilitetsmässigt. Känns som båten liksom gungar lite på hjulen.

 

Vad tros? Ska jag ha kvar hjulen eller ska jag fixa och sätta på rullar istället?

post-20309-1394235244,0953_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med din teori, det heter ju kölrullar och kostar ju inte så mycket. Tänk bara på att använda en härdad axel så att det inte kröks.\Wink\

 

Lycka till

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst....hela båtens tyngd och längd ska ju vila endast på kölrullar. Aldrig på sidostödhjulen. Hjulen på din bild är sidostödhjul, men av modell superkorkad placering och utformning!

 

Sidostödhjulen ska sitta på sidan av båten är ju enbart till för att stötta upp båten i sidled så att den inte gungar för mycket under körning av tralern/båtvagnen. När man justerar in båten på trailern så ska båten vila helt och fullt på kölrullarna...från aktern till fören...helt utan några sidostöd alls. När båten ligger som den ska på kölrullarna och i längdriktingen ställer man in vinchtornet mot båten. Sist så höjer man upp sidistöden mot skrovet, men bara så pass mycket att de får en mycket lätt anläggningsyta med bara en lätt kontakt med skrovet. Du ska kunna stoppa in ett A-4 papper mellan stödhjul och skrov. Om man pressar upp sidostödet för hårt så trycker den mot skrovet vilket den inte mår så bra av, men inte minst så blir det trögt och jobbigt att få ner båten i sjön och att få upp den eftersom det då blir ett för hårt motstång i hjulen.

 

Du bör inte ha kvar dessa hjul som du har på bilden och bör montera på kölrullar istället. Men se till att ha ett par riktiga sidostöd (värt namnet) i fören och ett par i aktern. När allting är injusterat så mår båten bra av en korrekt anläggning på trailer/vagnen plus att du får en bättre stabilitet också.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var som jag trodde då, blir att skaffa rullar...

 

De hjulen som är på bilden är det enda båten har legat på, finns totalt tre uppsättningar enligt bild. Sen är det ett sidostöd med hjul bak och som en klyka för fören ifram.

 

Har garanterat suttit rullar tidigare men han innan sa han hade bytt dem och satt hjulen istället (han tyckte väl det verkade vettigt). Vad ska man ha för rullar då? Finns ju med lite olika stora klykor. Så att kölen går in fint och lagom på den amtar jag... De hjul som är på sidan av samma modell som på bild antar jag duger som sidostöd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dessa hjul är det enda som båten har vilat på så undrar jag hur båtens skrov ser ut. Har det inte blivit några skador eller fula märken på skrovet? Det skulle vara bra att få se en hyfsad närbild på hela trailern (utan båt), men det har du väl antar jag inte. Men om du skulle kunna ta en bild när båten ligger på så kan det också vara bra, i synnerhet om du fotograferar i en låg vinkler så att man ser hjulen både i fören och i aktern.

 

Det viktigaste när det gäller val av kölrullar är passformen på trailern så att de överhuvudtaget går att montera. Passformen mot båten kommer därför i andra hand, men det du ska tänka på är att kölrullarnas bygghöjd ska göra så att båtens hela botten...från fören till aktern.... vilar på samtliga kölrullar och inte enbart på en eller ett par. Det gäller alltså att sprida ut båtviktens tryck så att det blir fördelat och utspridda över flera kölrullar. På en det trailers kan man justera in kölrullarna i höjdled, men det kanske man inte kan på din då den ser ut att vara av lite äldre årsmodell. Men kolla om det går för då är det en fördel.  

 

Skulle gärna vilja se de nuvaranrde sidostödhjulen mot båten, men så här spontant utgår jag ifrån att de nog fungerar bra till det. Det är antagligen bara kölrullarna som du behöver sikta in dig på.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycks det handla om en Selco 18 i sjöboden (och på trailern), så det är ju inte direkt någon mördande vikt. Med en så pass lätt båt tror jag inte att det spelar någon direkt roll om du behåller hjulen eller sätter dit rullar - om det var ett problem så hade du nog redan fått tryckmärken på nedre delen av skrovet... Men som vinterterapi i väntan på våren kan det naturligtvis vara sysselsättning att byta till rullar.

Angående sidostabilitet så spelar inte rullar eller hjul någon roll under båten - det är de övre delarna av trailern som styr det, precis som Roddarn beskriver på ett föredömligt sätt (som vanligt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är några direkta märken på båten. Har ju inte tagit upp den än men har inte sett något märkbart tidigare.

 

Kärran är ju någon form av hemmabygge så saker är ju inte så väldans justerbara. Duger dock enligt mig till att få båten i och ur sjön samt transportera den 1-1,5 mil till sin förvaraing. Kan ta en bild imorgon, är aningen mörkt nu...

Har planer på att fixa en annan kärra mest för att få en lättare (denna är sjukt tung) och mer lätthanterlig kärra. Ligger dock på framtiden då jag känner att det finns annat på själva båten som jag prioriterar högre. Använder ju trots allt båten mer än kärran! Men man kan ju ändå försöka göra det bästa som går med det man har.

 

Sidorullarna är ett hjul enligt bild som går ut kanske 40 cm på var sida om kölen. På rak arm skulle jag kunna tänka mig att det ligger en del vikt även på dem. Ska undersöka detta.

 

Hittade en bild där man ser båten på kärran. Hade visst ett fel, den främre rullen är en riktig rulle och sen sitter det två hjulpar i mitten och längst bak. Tar en länk till bilden så kan ni se den i full storlek. http://larzon.org/upload/bat_med_bil.jpg

 

Senast ändrad av BMoon | 16 oktober 2007 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, då tror jag att det syns rätt tydligt. Får uppfattningen att det sitter kölrulle längst fram och ett par hjul i aktern och att det är allt. Ser ut att fungera i alla fall.

 

Vad jag tänkte på och gör det ännu mer nu när jag ser den senaste bilden, är om båtens för är så pass smal att den hamnar mellan hjulparen vid upptagning/sjösättning så att den repar sig mot metallen och muttrarna som finns mellan hjulparet. Om det inte finns någon sådan risk för den här sortens skador så går det bra som det är nu och i så fall behöver du inte byta till kölrullar. Sidostöden verkar inte vara de bästa på din vagn, men de går att leva med om du kör försiktigt och inte så fort. Men på sikt kanske en modernare vagn kan bli aktuellt och det finns ju begagnade. Tyvärr konstar dessa en slant de med. 4000 till 6000 kr får man nog räkna med om man vill ha av lite modernt snitt som inte är hemmabygge. Nytt från ca. 7500 kr. Förstår att du hellre lägger pengar på båten om du bara sjö och torrsätter men ingenting mer.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du tror ändå hjulen som sitter nu fungerar bra?

Båten ligger ju på dem det gör den men anledningen till att jag från första början började fundera på det hela var för att jag tyckte båten skulle vila på kölen och inte på två punkter på var sin sida om den. Men kanske är så nära så det går ändå.

Tog iaf en bild på kärran utan båt... http://larzon.org/upload/batkarra.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo, jag tycker att det ser ut som att båten ligger bra på trailern. Men på en stillbild så framgår det ju inte hur båtens främre partier hamnar under tiden man sjösätter/tar upp båten. Om fören är så pass smal att den riskerar att lägga sig mellan hjulparen så riskerar man ju i så fall att skada båtens främre delar av skrovet eftersom den då kan ta i muttrarna som hjulen sitter fast med. Om den här risken finns eller inte är svårt för mig att avgöra för det måste man nästan titta på plats medan man sjösätter/tar upp båten. Frågan är alltså om båtens främre del ligger ovanpå hjulen hela tiden vid upptagning (sjösättning) eller om de ramlar ner mellan hjulen en stund innan de till slut lägger sig på kölrullen längst fram. Om båten ligger bra på trailern även under hela pågående sjösättningen/upptagningen så fungerar det bra med hjulen. 

 

Jag förstår hur du menar med att båtens sidor får ta smällen då den vilar lite på båtens sidor istället för att kölen tar smällen. Det är helt rätt tänkt för det är ju egentligen kölen som ska ta smällen och inte sidan. Men hjulen sticker inte ut så långt ut på sidorna och ju närmare kölen man kommer desto hårdare och starkare är båten. Som den ligger nu så är det inom den tjocka och starka gränsen. Det här ska inte vara någon fara alls, men självfallet så är det allra bästa att ha vanliga kölrullar. Jag skulle nog vilja säga att du kan göra precis som du vill med hjulen. Vill du vara helt 100 % säker så kan du montera på kölrullar. Men om du nöjer dig med att vara 95 % säker men med risk för ett visst mentalt orosmoment eller osäkerhetet i den egna känslan så kan du låta hjulen vara kvar.

Personligen skulle jag nog ha låtit de sitta kvar underförutsättning att båten inte skadas unde sjö och torrsättning. Sedan skulle jag ha letat efter en nyare och modernare 30/km-vagn som jag skulle ha sett tiill att införskaffa mig inom en säg 2-3 årsperiod. En sådan höjer även begagnad-värdet på båten alternativt att den åtminståne blir lättare att sälja den dagen det blir dags för det.

 

Du ska tänka på att du får en lite annan vinkel på hur båten kommer att ligga på trailern om du skulle montera på  kölrullar. Båten kommer då att sänkas ner en aning på de ställen så att båten kommer att luta lite bakåt. Att aktern sänks i förhållande till fören alltså. Det kan vara en liten fördel med det, men det gäller att vara uppmärksam på att ingenting på båten skrapar i någonstans av tralierns metalldelar. Att hon går helt fri. Gör den det så kan du ju testa med en kölrulle om du hellre känner för det. De kostar ju väldigt lite, i synnerhet om du köper den på Biltema eller Clas Ohlson. Du kan ju testa och se vilket alternativ som känns bäst. Att testa innebär i så fall att du i praktiken måste se hur båten uppför sig på trailern vid sjö/torrsättning så att ingen del av båten skrapas i någonstans på trailern. 

 

Jag ser att klykan på vinschtornet saknar skydd på rören som går ut på båtens båda främre sidor. Till den kan du köpa en vanlig plastslang som du pressar på rören så skyddar det båtens lack mycket bättre. Krympslang kanske vore ännu bättre för då sätter den sig väldigt tajt mot röret men vanlig plastslang duger väldigt bra det också. Se gärna till att även den blåa böjen på röret får ett skydd. Det bästa vore att ha en slang som går ända ner till nedanför böjen så att den ligger mot själva vinsh-tornet. Eller kort sagt: En slang så långt det går. Då blir det lite snyggare även om inte hela röret har någon anliggningsyta på båten. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kör jag vidare på hjulen som det är nu...

 

I fören så ligger det några aningen bökiga skydd/stöd mot sidan på båten. Dessa var inte monterade på bild då de sitter löst men de finns iaf. Hade dock tänkt sätta på någon slang eller gummiskydd ytterligare.

 

Tror jag ska följa ditt råd och se mig om efter en annan kärra framöver. Men ska få båten i skick först...

 

Får tacka dig Roddarn för dina i vanlig ordning bra och utförliga svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör du så, och lycka till med att få båten i skick! Lägg gärna in en bild eller två till våren då du har kommit en bit på renoveringen/fixandet av båten. Ser fram mot att titta på hur den ser ut då! Ha det så bra så länge så hörs vi!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...