2HOT4U 3 Postad 21 Oktober , 2007 hur många frågor handlar det om? är det som körkortprovet att man får alt. att bocka i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Oktober , 2007 Det beror väldigt mycket på förhörsförrättaren vilka slags frågor du får och hur många de är. Kryssalternativ förekommer men även muntliga svar kan förekomma. Beror mycket även här på hur förhörsförrättaren lägger upp det hela, men skriftliga svar är det som i huvudsak brukar gälla. Vissa förhörsförrättare har lättare prov än andra. Naturligtvis ska du läsa in Förarintyget för kunskapens skull och inte för körkortets skull! Om du läser in Förarintyget för körkortets eller behörighetens skull, kanske för att få t.ex. en billigare båtförsäkring så är utbildningen inte värd så mycket i praktiken. Men om man läser in kursen för att tillsammans med ett gott omdöme så kommer kunskapen att i verkliga livet kunna hanteras på ett mycket klokt sätt så då verkligen ger glädje, nytta och säkerhet! En kunskap är aldrig värt ett dyft om den sedan inte hanteras på rätt sätt och så är det ju med allting. Mitt tips är att du pluggar in allt som ingår i Förarintyget. Lär det det som står i boken helt enkelt. När du sedan väl kan det som står så är det bara svara på frågorna som du får på provet så blir du godkänd samtidigt som du faktiskt har lärt dig någonting viktigt. Sedan är det bara att gå ut och hantera de nya kunskaperna i praktiken tillsammans med huvudet på skaft för det är då den riktiga båt-utbildningen egentligen börjar! Om du ändå vill veta mer om frågornas art mm. så finns det olika förhörsförrättare runt om i landet. Någon av dessa kommer du att träffa om du gör provet. Vilka dessa är kan du hitta här: http://www.nfb.a.se/ Du kan alltså kontakta den eller de förhörsförrättare du kommer att få om du känner till vem av dem alternativ som förekommer på just din ort. Kursledaren för Förarintyget vet vem som kommer att bli din förhörsförrättare. Lycka till med Förarintyget och båtlivet! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jess 0 Postad 30 November , 2007 vill bara tillägga att jag efter genomgången kurs ska ha mitt förarbevisprov ikväll. har alltså gått kursen nu under hösten. och vi har visst pratat om gps. mycket till o med. för och nackdelar har noggrannt gåtts igenom. även böckerna tar upp detta. har varit på sjön i hela mitt liv men seglar sedan två år själv och vill både ha kompetensen inför ett kommande båtkörkort (vilket jag är mycket positiv till, speciellt om det också blir möjligt att dra in det vid mycket bristande sjömanskap etc) men även kunskapen. det blir ju väldigt teoretiskt men vissa saker måste man ju lära sig på det viset. jag har ännu ingen gps ombord då jag anser att det är mycket viktigt att kunna själva hantverket innan man förlitar sig på elektronisk utrustning. ska bli spännande att se hur det går... sen får det bli skepparexamen till våren eftersom vi inte har gått igenom mörkernavigering vilket var det jag mest behövde. men bäring är ju också bra att kunna... hej hopp! om tre månader står vi och finputsar våra ögonstenar igen! hmm okej då. 4... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonnyK 0 Postad 30 November , 2007 Har själv haft båt i 45 år och har hel del kunskaper i sjövett och regler,men inte haft lappen. Köpte ett filmpaket 7 och kollade igenom den och gjorde provet inför en förrättare. Numera innehavare och nöjd med förarbeviset. Komplett paket av 7 såg jag på blocket och det kan jag rekommendera även som rostupplösare för oss långvariga båtägare. Är själv praktiker men tycker fortfarande att ett vettigt utformat båtkörkort är till gagn för alla. Kolla paketet JonnyK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 30 November , 2007 Vaför skaffa sig kunskap? Varför måste man ha körkort för att köra bil? Alla fattar väl hur det funkar. Varför utbilda sig eller utvecklas överhuvudtaget? Man kan ju chansa, gissa. Lite gambling i livet. Varför är det viktigt att fundera på hur mycket rörelseenergi som finns i en 7 ton tung båt som susar fram i 35 knop? Vad spelar det för roll om man är i vägen för en sån? Man hinner förmodligen inget märka ändå. Vill folk använda sin båt för 6-700 000 kr som jordfäs på en klippig kobbe med livet som insats, så är väl det tydligen normalt. Syniskt? Japp! Skadar inte att skaffa sig en behörighet. Det är inte så dyrt. Man lägger så mycket pengar på anna skit. En fråga om prioritering. Vad är viktigt här i livet? Nautisk kompetens handlar inte bara om att kunna sjökortet utan också om sjömanskap, ansvar och andra viktiga saker som är viktiga när man vistas till sjöss. Benny Boj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 1 December , 2007 när jag gick kursen som nybliven båtägare gjorde jag det med stor entusiasm och intresse. Det var jävligt skoj att lära sig, dels för sin egen och sin familjs säkerhet, men även för andra båtfarare på sjön. Jag ville verkligen lära mig för att få ut maximalt av mitt båtåkande på semestern. Jag tyckte provet var busenkelt, det mesta är logiskt. Har man dessutom lite koll på siffor, matte och enkel logik så är navigeringen inte heller speciellt svår. Men som sagt , intresse krävs nog. G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peakpeak 0 Postad 18 Augusti , 2008 Håller en kurs i höst: http://www.maringuiden.se/data/marinborsen/annons.php?s=1&id=32627 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 28 December , 2009 Det var ganska länge sen jag tog både körkort och förarbevis. Idag sitter det ju en GPS i var och varannan bil. Jag misstänker att GPS-kunskap, trots detta, inte upptar någon större del i körkortsutbildningen. När man tar körkot tror jag att man fortfarande fokuserar på trafikregler, vägmärken, praktiskt handhavande av den funktionalitet hos bilen som har med framförandet av densamma att göra samt hur man bör interagera med övriga trafikanter. Jag gissar att man fortfarande försöker förklara att man i första hand ska fokusera på trafiken och verkligheten runtomkring en och inte på att ställa in radion, skicka SMS eller titta på GPSen. Är det någon verklig skillnad på sjön? Man bör kunna tolka ett sjökort, oavsett om det är tryckt på papper eller presenterat på en skärm, veta vad sjömärken betyder, kunna trafikreglerna. Eftersom trängseln och farterna traditionellt inte varit så höga har man inte tyckt att praktiska prov är nödvändiga för gemene man. Det har väl alltid varit annolunda för yrkestrafiken. Men fordonen på sjön har förändrats, farterna blivit högre, trängslen större. Det är kanske rimligt, för allas säkerhet, att båtförarna kavalitetssäkras? Eftersom behoven förändrats så kanske det teoretiska förarbeviset behöver formas om tillnågot som liknar körkortsteorin. Frågan är hur stor plats GPSen behöver ta i en sådan utbildning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser