Lunkan40 0 Postad 16 Oktober , 2007 Förra helgen var det dax att ta upp landet båten. Knappt körd denna sommaren kan tilläggas. Det är en Yamaha 20hk mitten 80 tal. Motorn startade utan problem men det rasslade lite som växeln halvt låg i. Körde iväg, plötsligt hoppar växeln ur. Sen får jag inte i varken fram el back. Går väldigt lätt i reglaget inget motstånd. Är modellen där man lägger i växeln vid motorn (ej styrpulpet).Kan det vara ett simpelt fel? Är det värt att laga? Tacksam för tips. Senast ändrad av Lunkan40 | 16 oktober 2007 | 16:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 16 Oktober , 2007 hej. Kolla på riggen ,där skall det vara en gummiplugg som går att plocka bort. Innanför den sitter axeln till växelreglaget.på axeln finns det en låsning mellan den nedre och övre växelaxeln. Kontrollera så att den ej lossnat och sitter lös. Rör på reglaget vid motorn och titta om axeln rör sig upp och ner . Går det att röra allt så sitter felet i växelhuset ,förmodligen har det lossnat en styrpinne i drevet. MVH Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunkan40 0 Postad 16 Oktober , 2007 Tackar kollar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Oktober , 2007 Min spontana tanke är att reglagets vire har lossnat/gått av eftersom du inte känner något motstånd i reglaget. Om viren inte är bytt någon gång så är det väldigt troligt dessutom eftersom dessa brukar rosta sönder med åren. Gasvire liksom vire till styrningen är väldigt viktigt att man byter med jämna mellanrum eftersom dessa räknas in som säkerhetsutrustning. Om man inte byter dessa så kan de haka upp sig och helt plötsligt låsa sig. Det är inte så kul om det sker 20 m från bryggan eller land! Passa på att byta ut dessa när du ändå håller på tycket jag. Den här typ av vire bör bytas och inte lagas även om det i vissa fall går att laga. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 16 Oktober , 2007 Borde även att gå att se om det är någon skruv till växelföraren som lossnat under motorkåpan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunkan40 0 Postad 18 Oktober , 2007 Lossade motorkåpan. Växeln rör sig hela vägen. Nästa gång jag åker till landet tänkte jag kolla Kurrans teori. Förhoppningsvis har det bara lossnat nåt i riggen till växelhuset. Tack för alla tips Senast ändrad av Lunkan40 | 18 oktober 2007 | 16:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser