Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Wiktorsson

Bränsleförbrukning, singel eller dubbelmontage?

Rekommendera Poster

Hej, om man tar en Nimbus 29 DC som exempel, de är ofta utrustade med antingen en AD41 eller två AD31:or. Jag har hört att förbrukningen med en AD41 blir ungefär 1,5 liter/d och 1,7 l/d med dubbelmontaget i farter runt 20 knop, men hur blir jämförelsen i 6-8 knop? En diesel drar ju väldigt lite strax över 1000 rpm, och med två duopropdrev i vattnet så borde väl dubbelmontaget gå minst lika snålt som en singel. Någon som vet?

Till sist hur mycket dyrare är det med dubbelmontage om man räknar på servicekostnader osv?

Tack,

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste först. Sevicekostnaderna blir givetvis bubblerade.

När det gäller bränsleförbrukningen. Är det givetvis billigare att ha en motor med tillräcklig effekt än ha två lite för klena. För ett dubbelmontage blir tyngre = drar mer soppa. Vidare kan man inte bara räkna med motorn effekt utan måste räkna med att alla motorer har en verkninggrad kring 45% av tillförd energi.

När det gäller den faktiska bränsleförbrukningen håller jag med om att en AD 41 B ligger kring 1,5l/M i ca 20 knop (3250r/m). Medan jag hävdar att 2 st AD 31 drar ca 2,0 l/M vid samma hastighet. Rätta mig om jag har fel. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Nitro!

Är det någon som har ett test som jämför bränsleförbrukningen med singel/dubbelmontage?

Gammalt eller nytt test och oavsett båt spelar ingen roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har för mig att det för några år sedan skrevs om det i en av de svenska båttidningarna.

Det handlade om utombordare.

Kommer inte ihåg vilken eller när men lite sökande i deras förteckning över gamla artiklar kan nog ge dig något.

Skulle jag tippa någon tidning så är det Båtnytt för gissningsvis 8 år sedan. På våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan.

Jag har dubbla 41or,inte billigt,men det är tryggt,och inte minst lättmanövrerat...

Skulle tro vi ligger på ca 2,5 liter med en Nimbus avanta i ca 24kn.

MVH  Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutsatt att du har samma total effekt i båten!

Två accar bättre än en

Två håller farten med last bättre än en

Två går bättre i svår sjö än en

Två går långsammare än en

Två drar lite mer än en (ca30%mer lite beroende av om du kör i planing eller i deplacementfart)

Två manövrerar överlägset bättre än en

Två är tryggare än en (förutsatt att du har skilda bränsletankar, motor elsystem mm)

Två är dyrare i service än en

Två har dubbelt så många felkällor

Två är mycket roligare än en ( som i så många andra fall)

Jag föredrar två

En smaksak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

\Smile\.... två är väl nästa alltid lite roligare...eller, :-)

(iaf, vad jag minns av tonåren)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...