Volunteer 0 Postad 16 Oktober , 2007 Kan någon ge mig tips om någon bra mindre motorbåt som man också kan ro (har årtullar)? Jag har haft en Buster XSR tidigare som jag var nöjd med utom det att man slog i styrpulpeten när man rodde och att den lätt tog in sjö när det blev lite vågor. Tänkte ha den mest i Mälaren, kanske åka lite i skärgården. Det bör vara en robust båt som tål sjö och helst är självlänsande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 16 Oktober , 2007 Går ju att ro alla motorbåtar, vissa smidigare vissa mindre smidiga att ro. Men någon styrpulpet är det ju helt klart att satsa på, kolla på blocket nu. Det är bra tid att göra fynd. Vissa säljer ju till vrakpris just nu. Vill väl ha loss pengar till Thailands resan i vinter ?? Skulle det varit jag som köpte en båt just nu så skulle jag köpt ett nedgånget ex, som det mest är skönhetsfel på. Eftersom jag tycker det är kul att hålla på och fixa lite under vintern. Lättare att jobba då eftersom på sommaren vill man ju bara fiska och knäppa någon kall till sjöss. Men det beror ju på hur mcket tålamod man har. Vilken prisklass ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volunteer 0 Postad 17 Oktober , 2007 Jag vet inte varför Du skriver att alla motorbåtar går att ro, vad menar Du? Om Du tittar på min text så skrev jag att båten jag önskar ska ha årtullar. Det begränsar urvalet en hel del. Prisklass inte intressant, bara jag hittar rätt båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Oktober , 2007 Hur mycket får den kosta? Ska det vara nytt eller begagnat? Vilken storlek har du tänkt dig? HR 430 och 430S är otroligt lättdrivna roddbåtar både för att ro och för motor. 430S finns både med och utan ratt/styrpulpet. Båda modellerna ligger bra till även i pris om man ser till storlek och båttyp. Men det är kanske inte den sortens båttyp du hade tänkt dig? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HR435 0 Postad 17 Oktober , 2007 Beroende på hur mycket man ska ro så kan jag även föreslå HR 435. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volunteer 0 Postad 18 Oktober , 2007 Tack för tipsen! Jag har tittat lite på Crescent 465 Trader. Är det någon som har någon erfarenhet av den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Oktober , 2007 Om inte jag är helt fel ute om hur en Crescent 465 Trader ser ut så är den väldigt stabil och robust båt. Den är roddbar, men du får räkna med att den blir ganska tungrodd. Den ser ut att vara en båt som kräver minst 20 hk på akterspegeln och helst 30 hk. Det gör den mera till en motorbåt än en roddbåt. Därför kanske du ska tänka igenom hur pass mycket rodd respektive motor du vill ha båten som. Om det är mest för motor och att du enbart någon gång ibland vill ro så är den säkert bra, men om förhållandet är det omvända så rekommenderar jag mindre roddbåtar med en motorrekommendation upp till 15 hk eller absolut max 20 hk. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 24 Oktober , 2007 Det var inte meningen att vara spydig, jag menade bara att alla båtar med årtullal går att ro men vissa är ju som sagt väldigt lättrodda och vissa tungrodda. Jag själv har en aluminiumbåt som väger strax under 85kg. Sitter man två i den och det är lugnt på sjön så ror man med en jäkla fart. Och min 15hk tohatsu som sitter på får lätt upp den i plan med två vuxna och ett barn. Lätt att dra upp på kärran är den också, har den liggandes på kärra året runt, eftersom jag endast har den till fiske. Vissa gånger har vi inte ens använt ramp vid sjösättnig, är man två så kan man lätt lyfta i den från en brygga eller strand. Och dessutom så är den helt underhållsfri. Den stora nackdelen med den är att är det kraftig sjö så är den väldigt svår att styra, den liksom kränger och far på ytan. I början när man var ovan så var det ganska läskigt, så man får hålla kolla på sjövädret innan man ger sig ut till sjöss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser