Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Flipper-620

Det ryker galet mycket om min 2-taktare (avgaser)

Rekommendera Poster


Goddagens,
Har den senaste tiden haft problem med att min gamla Mariner 1988 – 150hk V6 2,4 (2-takt) ryker något enormt!

Avgaserna lägger sig som en dimma runt båten viket inte är så bra…
Lite fakta kring detta;

Har sett många frågor och svar om färgen på avgaserna, jag skulle definiera min som ”grå” dvs mer åt det blåa hållet.

Jag kör 2% bensin från sjömack, så jag har inte blandat fel, och därav för mycket olja tycker jag.
När jag startar båten vid bryggan och låter den gå i ca 30sec, och sen stänger av ser jag att det blir en oljefilm på vattnet runt motorn.

Nu i helgen tog jag upp båten och körde motorn i färskvatten i en tunna. När jag kört klart inser jag att det ligger en film massa med små ”oljeklumpar” (droppar kanske mer lämpligt ord). 

Detta känner jag INTE är normalt 2-takts beteende…
Är inte så super haj på motorer, men har en teori, kan det vara så att en cylinder inte tänder, och på så sätt kastar ut obränt bränsle/olja i avgaserna? 
Tacksam för alla tips och idéer innan jag lämnar motorn på en säkerligen dyr service???
Vänliga hälsningar

/Anders

 

Senast ändrad av Flipper-620 | 16 oktober 2007 | 09:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Problemet är onekligen att du har bränsle som inte förbränns.

Om motorn inte tänder på ena cylindern kan du enkelt kolla genom att kontrollera om du får gnista på tändstiften. Du märker det också genom att du tappar effekt på motorn när du kör under belastning. Det dock vara ett flertal andra orsaker till att du har en blå rök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 1 Du tankar färdigblandad soppa, prova med att blanda själv, kan ju vara så att mackpumpen blandar för mycket olja.

 

Nr 2 Om den missar på en cylinder så blir det inte mer blårök då den röken uppkommer vid förbränning.

 

Nr 3 Om det är mera vitgrå rök kan det vara så illa att du får in vatten i förbränningen.

 

Nr 4 Kolla så att membranet i soppapumpen är helt om det är hål där så får motorn soppa bakvägen dvs rätt in i vevhuset vilket gör att den går extremt fett och ryker som faan. Tyder mera åt det här hållet när du skriver oljeklumpar i vattnet, om inte blandningen är fel.

 

Nr 5 En förgasare har hängt sig i flotören men då borde den gå som en kratta framför allt på låga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där,

 

Tack för tipsen! Jag får se vad jag kan göra nu när den står på land.

Skall kolla tändstiften så alla tänder, kan dock säga att jag inte märkt att den går orent eller tappat ork. när jag väl kör går den bra som attans!?!

 

Gelis, din nr4 skall undersökas! Skall hem och slå i verkstadshandboken så jag hittar fram till membranet...

 

Jag återkommer med uppföljning

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Då var det dags för sjösättning och visst kvarstår problemet...

Gelis, din nr4 är nu undersökt och bälgen/packningen är hel så det kan inte va detta felet heller.

Är det någon annan som har någon bra ide på detta?

Har haft ett par kompisar som är mer kunniga än mig, och de har inte några bra förslag heller.

Vi är iallafall överens om att det är blårök som kommer...

Någon som har några förslag??

Någon kunnig meckare i Åkersberga-trakten som vill tjäna en slant å mecka??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis merc-50:a, funkade fint vid tomgång men rykte genom skvallerstrålen vid gaspådrag.

Nyligen servad enl. föregående ägare.

Gummipackning mellan motor och rigg på sniskan var orsaken.

/Jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, dock så kommer det inget från skvallerstrålen, bara gigantiskt mycket från avgasutloppen.
Det ryker lika mycket vid tomgång samt om man varvar upp den.

/Anders



Senast ändrad av Flipper-620 | 29 april 2008 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...