Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
miki2

Mer vinterförvaring...

Rekommendera Poster

Hej,

Tog upp båten, (Bella 642 med Mercury 115 2takt), i söndags och har inte gjort något åt den än mer än blåst av den med högtryck och snabbt tvättat av den.

När jag var inne och köpte lite växelhusolja, impeller, stift mm. så tyckte dom att det inte var nödvändigt att skölja med glykol. Jag tänkte plocka av växelhuset och han menade att allt kylvatten rann ut då. Stämmer det? Han tyckte också att jag efter det kunde byta olja i lugn och ro innomhus. Vad tror ni om det? Ifall man plockar loss växelhus, ska man då täcka det öppna på motorn?

 

Min båt står i en carport där taket är av metall/betong. Metallytan som är undertill skapar en hel del kondensvatten som droppar ner i båten, (har tagit av kapellet och tagit in det, (gick ändå inte att ha uppfällt då takhöjden är för låg). Vad tror ni om att köpa Julas största båtöverdrag för 6,6-7,3m båtar? Står att det är för öppna båtar men om jag köper det största kanske det räcker till en hardtop? Eller ska man bara spänna upp en presenning?

Får jag problem om den står lite öppet? (dynor, bord, kappel och lösa luckor är förvarade innomhus).

 

Det är någon bottenfärg som löses upp av vatten på den idag. Ska man tvätta bort all sådan nu? Ska den helt bort sen innan ny färg stryks på?

 

Köpte en spolmuff på biltema men har som sagt inte kört den än. Men om man sänker ner motorn i ett stort kar med vatten, (alltså inte hela motorn utan det som brukar var under vatten), får den inte in fräsht vatten där? Vart tar använt vatten vägen? Lite sprutar väl ut i strålen på sidan men det måste väl vara mer eller?

Min tanke var nämligen, om man nu ska spola motorn med glykol, kan man då göra så här, först köra trädgårdsslang med spolmuff med vanligt vatten ett tag, sen ta ett kar med glykolvatten och köra ett tag (utan spolmuff).

 

När jag tog upp den så skruvade jag loss dyvikan (heter det så), men det var helt snustorrt, båten stod i och för sig inte i någon grym uppförsbacke men helt klart med lutning. Är det normalt eller skulle jag åkt i någon rejäl uppförsbacke? Skruvade tillbaka den, ska den vara öppen över vintern?

 

Sorry för nybörjarfrågor. Har försökt söka svar men det är ingen som tagit upp frågorna ovan exakt som jag, (kan bero på att de är rätt korkade frågor....).

 

Mycket tacksam för svar,

Miki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir en aningen förvirrad när du säger att du funderar på att ta bort växelhuset. Du har väl en utombordare, eller har jag fel? På en utombordare ska du inte ta bort någonting annat än propellern och bränsleslangen in till motorns anslutning. Däremot ska du tömma motorn på bränsle, vinterkonservera den, byta växelhusolja och eventuellt även byta impeller som bör göras vart annat eller senast vart tredje år om man ska vara noggrann. Om du har garanti kvar på motorn så bör du överlåta all service till märkesverkstad för att inte garantin ska bli förbrukad. Du behöver inte någon glykol i en utombordare. Istället ersätter du detta med vinterkonserveringsmedlet i kombination med att motorn ska stå i helt rakt/nedfällt läge så att vatten och blivande kondensvatten rinner ner och ut.

 

Bra att du har tömt båten på allt löst! Den ska vara helt tömd på allt löst och den ska vara rengord framför allt invändigt för att minimera risken för mögel. Luckor och dörrar ska stå lite öppet så att det gärna blir lite korsdrag och luftcirkulation inne i båten. Du gör helt rätt i att ta hem kapellet och förvarar den torrt och mörkt. Den ska inte sitta på båten och om man ändå har det så ska den vara nedfälld. Men hemma mår den bäst.

 

Det är bra om du kan täcka båten med en pressening eftersom det droppar från taket. Men se till att vattnet inte samlar sig i en pöl på presseningen för då tyngs den ner. En lutning måste du ha på presseningen så att vattnet rinner ner utanför båten. Bygg en sk. A-ställning av några träbrädor. Kostar bara en struntsumma eftersom den inte behöver stå emot vind och rusk. Skriv in ordet A-ställning i Google`s sökfunktion så hittar du så att du kan se hur en A-ställning ser ut. Mycket enkelt, men den kräver lite större pressening för att täcka hela båten alternativt att du köper två stycken. Eftersom den står inomhus räcker den billigaste kvaliteten alldeles utmärkt. Rusta, Biltema, Clas Ohlson osv. Se bara till att presseningen inte blir för tät mot båten. Luftcirkulation är viktig, men det räcker att det bara är lite grand. Några få öppningar räcker. Du kan också lägga in en sk. torrboll inne i båten som suger upp kondens. Torrbollar finns i alla båtbutiker. Men ett billigare och ännu bättre alternativ är att du köper en säck vägsalt. Sedan skaffar du dig en 10-liters hink och ett durkslag som man har i köket.  Du lägger lite vägsalt i durkslaget som du i sin tur placerar på hinken. Vägsaltet suger nu upp kondensvattnet som sedan rinner ner i hinken!  Väldigt effektivt! Glöm bara inte att tömma ut vattnet ur hinken med jämna mellanrum....

 

Bottenfärg eller inte bottenfärg? Jag tycker så här: Om du har båten i vatten med bara lite algbildning så är det bättre att ta bort nuvarande färg helt och fortsättingsvis köra helt utan bottenfärg. Då behöver du bara tvätta båten lite lätt på hösten och någon gång under pågående båtsäsong och sedan vaxa. Det här förutsätter att du har en trailer eller båtvagn. Men du slipper böket och kostnaden att regelbundet måla skrovet vilket är bra mycket dyrare och bökigare. Om du har båten i vatten som har kraftig algbildning så får du antingen tvätta lite oftare under säsong eller bottenmåla om du inte orkar tvätta den. Men du ska ha klart för dig att det är oerhört enkelt att tvätta ett bottenskrov om man använder ett medel som t.ex. Y-10 och som man sedan spolar av med högtryckstvätt. Efter detta så har du ett rent skrov och det går på bara några minuter! I vilket vatten har du båten i? Om det är i en insjö så tycker jag definitivt att du ska skippa målningen och även på vissa ställen längs med ostkusten. På västkusten kan målning vara att föredra såvida du inte tvättar båten varannan vecka.

 

Spolmuff är jättebra att ha för att spola rent motorn med. Du behöver som sagt ingen glykol och ingen tunna heller. Använd spolmuffen, trädgårdsslangen och högsta tryck på vattenkranen. Det räcker mycket gott så.

 

Dyvikan ska tas bort och du hade uppenbarligen väldigt lite kondensvatten där. Det behöver inte vara någon mastodontbacke, så bara det faktum att du körde/stannade i en mindre backer räcker alldeles utmärkt. Med åren så kommer du få mer kondensvatten men det beror också på hur sommaren ser ut med de skiftande temperaturerna. Vissa år blir det mer kondens än andra år. Du gjorde alltså helt rätt, men du gjorde fel när du skruvade tillbaka den. Dyvikan ska skruvas tillbaka först någon dag innan du sjösätter båten. Detta för att skrovet ska kunna torka ur ordentligt under vinter och att kondensvatten som samlas även under vintern ska kunna slippra ut. Bort med dyvikan igen alltså!

 

Nybörjarfrågor? Jag vet inte de jag...nybörjare är man väl de första 70 åren och dessutom var det väldigt bra frågor du kom med. Men det finns en hel del korkade svar! Det här var bara ett försök till att undvika dem, så jag hoppas att du blev ännu lite klokare. Ser förresten att du är ny här på Maringuiden. Får jag passa på och hälsa dig varmt välkommen när jag ändå håller på?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhhh, hade skrivit ett långt meddelande och så försvann det när jag klickade på skicka....

 

Hur som helst, Tack Roddarn för att du alltid tar dig tid och svarar så utförligt.

Jag kanske har missuppfattat det helt med växelhus, och vilken del det är, men min tanke var att eftersom jag ändå ska byta impeller, kan man inte plocka loss växelhuset nu, ta in det i värmen byta impeller och växelhusolja och låta den få stå inne hela vintern?

Då slipper jag ta bort propellern och slipper stå ute i kylan och byta olja?

Men man kanske fryser sönder några packningar då på motorn om det blir öppet?

 

Har sett att flera skriver om Y10. Gjorde en sökning på google men hittade bara info om Lancia Y10. Vart köper man det och vilket företag tillverkar det? Dyrt?

Jag har ingen trailer så jag tror det blir billigare att måla än att hyra trailer för att tvätta av båten under säsong.

Går gammal färg bort med Y10 och ska allt bort innan man målar på nytt?

 

Dyvikan får jag skruva bort igen då!

 

När det gäller glykol så verkar de flesta skippa det med utombordare. Man tycker ju att dom borde ha konstruerat motorns kylkanaler så att allt kan rinna ut men man vet ju aldrig om det finns något lite fack någonstans... innan och efter impellern eller i impeller huset, där finns det väl risk att vatten blir stående? Glykol kanske inte är så dumt? Eller man kanske ska skaka lite på motorn, tilta upp/ner den några gånger och ruska den vänster/höger lite grann. Kanske till och med köra den på startmotorn utan soppa för att låta impellerhuset tömmas?

 

Jag är nog onödigt nojjig men det blir så när det är så dyra saker och det är första gången. Kommer säkert känna mig som ett proffs nästa år om motorn överlever vintern!

 

Motorn är förresten en Mercury 115HK 2takt ELPTO ifrån 2003 så det är väl ingen garanti kvar på den eller...

Någon som har en sprängskiss över kylkanalerna på en sån?!

 

Tack igen för svaret,

Miki

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att du försöker få tag på en sprängskiss till motorn är en utmärkt idè! Då kommer du att se sambanden med växelhus, oljan impeller mm. och då kommer du nog kunna sova lugnt! Att du är lite orolig nu och har en massa frågor är bara helt naturligt, men det är också bra för hur ska man annars veta.

 

Här kan du se förpackningen på Y-10 som kostar 152 kr i Watskibutiken: http://www.watski.se/www/index.asp

 

Y-10 är en slags gelè (grön) som man penslar påbottenskrovet med en bred pensel. Sedan låter man den verka i några minuter för att sedan spola av den med träsgårdsslangen eller ännu hellre med en högtryckstvätt. Den tar bort smuts som t.ex. alger och annat grön/gult skit som växer fast på skrovet. Bottenfärg tror jag inte den tar bort. (Kör själv helt omålat.)

 

Det här med glykol så kan du vara helt lugn. Du behöver ingen glykol. Har inte ens hört talas om någon som kör med glykol på utombordare. Däremot är det mycket viktigt att du vinterkonserverar motorn med konserveringsmedel för utombordare. http://www.watski.se/www/index.asp Det är viktigt att du gör konserveringen på rätt sätt för att få full effekt och att du gör alla procedurer i rätt ordning. Även detta just för att det ska bli bäst effekt. Men det är enkelt och det går nästan inte att göra fel. Testa sökfunktionen här så hittar du flera ställen där det skrivs om vilka steg man gör vinterkonserveringen med. Har själv skrivit några sådana punkter som du också kan titta på om du vill.

 

Någon garanti har du knappast kvar på motorn, men följ anvisningarna till hur man i nedan nämd ordning....

1: sköljer igenom motorn med rent vatten med hjälp av en trädgårdsslang

2: tömmer motorn på bränsle

3: hur man vinterkonserverar motorn 

4: hur man byter växelhusoljan 

5: hur man byter impeller....

....så har du ett fullgott skydd även om du så skulle förvara motorn utomhus i Sibirien!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...