Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
miki2

Garmin 525 ifrån USA

Rekommendera Poster

Hej igen,

Slog till och köpte en 525 förra veckan och fick den idag. Hade en kompis som var i USA så jag beställde till hans hotel. Köpte den ifrån GPSDiscount och allt fungerade perfekt. Dom skickade även med t-shirt som bonus, amerikansk XL, kan säkert användas som segel om jag får soppatorsk någon gång. En kul sak var att det följde med en svensk snabbreferens handbok. Har inte fått igång den än och det är därför som jag skriver nu. Ni som har köpt gpser som inte har batteri innbyggt, hur koplar ni in dessa hemma? Har ju ingen lust släpa fram ett bilbatteri. Den verkar ju inte dra så mycket och det står att den tar allt mellan 10-35VDC. Jag har massa olika trafos hemma från olika bärbara datorer mm. Är det bara att hänga på?

Ni som har en sån här, sitter man och planerar rutter hemma eller är det bara kul första gången? Är det värt att köpa en till sladd för hemmabruk?

Någon som vet vad en sådan kostar?
Mvh,

Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

250 kr för en sladd. Köp en plus ett billigt Mc batteri.

Kör sen i simulatorläge lägg ut de rutter du vill ha.

Testa även autoguiden och jämför med sjökort.

Lättare att krabba med det hemma än skarpt läge på sjön.

Mvh

jj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Var och köpte ett sjökort idag. Har suttit och lekt lite och är väl ganska nöjd hittills.

Hade en gammal trafo till en bärbar dator som jag använder för tillfället, 19V, funkar fint.

Mina första intryck.

1. Den har svenska menyer och mått.

2. Jag gillar skärmen. Har alltid gillat hög upplösning och mycket detaljer. Den känns även ljusstark men jag har bara provat innomhus.

3. Lite seg kanske när man panorerar runt på sjökortet och man måste trycka ordentligt på knapparna som inte har den skönaste känslan.

Och nu till frågorna.

1. Jag har en HT båt och monteringen kommer bli under tak. Någon som har erfarenhet av sådan montering? Kommer jag behöva en extern antenn?

2. Vad är det för skillnad på NOAA och IALA symboler? Vad använder ni?

3. Jag gillar att se så mycket info som möjligt och har därför ställt in den på Mest kartinfo men det medför en lite irriterande detalj, (som först försvinner när man kör Minst info), och det är de små rektanglarna som jag gissar markerar byggnader. Går det att få bort den här markeringen?

4. Det står lite konstig text ibland, t.ex. står det La på ett flertal ställen ute i vattnet. Vad menas med det? Sen står det Sandgr, FI WRG 3s utanför Vaxholm, vad ska det betyda?

Mvh,

Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.

är det nån som vet om det är stor skillnad att köpa från usa på internet och att köpa i riktig butik i usa? på priset alltså.Har en kompis som ska över.

Här hemma är det ju billigare (för det mesta) att beställa frå ex netonnet.se än att gå in på elgiganten.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, av mina erfarenheter kan jag nog säga att internethandel är ganska svårslaget. Visst, om du tar dig ut till någon outlet och har tur så kan du hitta billigare men det gäller sällan teknik utan kläder och skor. Om du handlar på internet ifrån en annan stat så slipper du deras moms. Nu vet jag inte vad du är ute efter men är det gps så har jag och flera här på forumet haft goda erfarenheter av GPSDiscount. Jag köpte en 525a precis och det gick på 4300:- inkl frakt (till kompisens hotell som var i savanha).

Lycka till,

Miki

Liten edit. Med internet handel så pratar jag om det jag gjort de senaste 15 ggr jag varit i USA och det är att man hemma i Sverige beställt grejer till hotellet innan man åker dit. Jag har hittills aldrig köpt någon dyrare elektronik hem till Sverige direkt. Jag har alltid varit nöjd med internetpriset jämfört med priserna man sett i butikerna sen när man har varit ute och shoppat. Enda gången det har varit tvärtom var när jag var ute efter ett par sneakers. Dom var billigare i affären än dom var på internet. Beställer man ifrån en annan stat så slipper man momsen som sagt. I Usa har dom ju fått för sig att även i affärerna visa priser utan moms. Den läggs på i kassan sen och kan ju bli en liten överraskning om man inte varit med om det tidigare.

/Miki 

Senast ändrad av miki2 | 28 mars 2008 | 09:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom prisskillnaden fortfarande är väldigt stor mellan Sverige och USA, då det gäller Garmins lite dyrare modeller, tycker jag att man bör beställa från utlandet. Någon skrev att en representant för Garmin Sverige, (Sportmanship), påstod att garantin endast gällde i det land man köpt apparaten. Det är rent skitsnack! Om man får problem gäller garantin i hela världen, men för oss boende i Europa gäller att man skickar den till Garmin Europe i Southampton, UK. Frakten dit betalar ägaren, medan Garmin betalar returen. Jag har testat detta tidigare. Så var det med det. Hoppas att en myt är död, i alla fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick problem med min USA-inköpta Garmin 60Cs och kontaktade Garmin i USA. Efter några dagar dök det upp lite reservdelar från England. Min kompis köpte en 60Cs som slutade fungera efter 11 månader. Han skickade in den till England och efter en vecka kom det en 60Csx i retur dvs han fick en bättre modell än han hade haft från början.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att köpa en 525s (från USA) till båten och då är min fråga hur den medföljande baskartan är? Är den lik den vanliga bluechart som jag använder till min 60Cs eller går den inte alls att använda till att navigera med? Visst ser ett g2vision-kort intressant ut men för mig som rör mig i ett väldigt begränsat område och inte besöker en massa okända hamnar och liknande så känns det som en onödig utgift i alla fall till att börja med.

Har testat att koppla min 60Cs till en bärbar dator men i en öppen båt ser man överhuvudtaget inte skärmen när det är soligt ute så även om det hade varit en enkel, nåja, och billig lösning så måste jag överge den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr måste man ha BlueChart G2 Vision. Baskartan är ett lågupplåst satellitfoto. Däremot är det elektroniska kortet inte speciellt dyrt, med tanke på dess omfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en 525S på Erlandssons brygga igår  9990:- BCg2Vision Öregrund-Malmö 2790:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis! Hör av dig om du behöver hjälp, trix eller tips... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte nästan det. Nåja får väl ta den smällen.

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...