djivbento 0 Postad 15 Oktober , 2007 Tänker på att koppla in ett extra batteri i båten, har just nu bara ett som är till start motorn. Övrig belysning och lanternor funkar ej, vet ej vad felet ligger. Men hade då en tanke på att skaffa ett nytt batteri som jag drar helt nya kablar ifrån till GPS, ekolod, lanternor, stereo etc. Men hur gör man för att även detta batteri skall laddas av motorns generator när man kör båten ??? Är det möjligt att göra på detta vis, eller orkar inte generatorn med att ladda 2 batteri under gång ?? Är väldigt novis på områtet så det vore tacksamt med många svar. /danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 15 Oktober , 2007 1. Kolla först hur många Ampere generatorn i motorn ger. Om det är värt jobbet/kostnaden att koppla in ytterligare ett batteri eller ej. 2. Titta sedan här; http://www.skyllermarks.se/content/information.html mycket matnyttig information Edit: Min gamla 40hk Mercury från 90-talet hade en generator på 9A. Kostar mycket bensin att ladda upp ett tomt batteri..... Senast ändrad av ulfa | 15 oktober 2007 | 23:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 15 Oktober , 2007 Men om man behåller det batteri som sitter där som start batteri. Och sedan skaffar ett nytt som man kopplar all övrig el till, hur länge skulle det räcka utan att behöva laddas mellan tummen och pekfingret alltså ??? Låt säga att under en vanlig dagsrutt/kvälls på 5-6 timmar använder jag GPS, ekolod, stereo och kanske under en kortare period lanternor och övrig belysning i hytten. Finns det eventuellt någon solcells laddare som man kan använda sig utav ??? Som ni läser är jag totalt okunnig i området, men jävligt nyfiken !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grovah 0 Postad 16 Oktober , 2007 Hej! Ett alternativ till skilda start och förbrukningsbatteri som jag själv just nu överväger är att bara ha en stor batteribank med en spänningsvakt, tex Battery Brain www.batteknik.se (finns även andra fabrikat). Den bryter kretsen när det börjar bli för lite kräm kvar och ser till så att det ändå räcker till start av motorn. Själv så har jag tänkt att ha två batterier med en sådan lösning, känns onödigt att ha det ena batteriet bara som startbatteri. MVH /Grovah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 Oktober , 2007 För mig, så verkar det som om du försöker bygga ett råttebo. Leta reda på felet först och fixa till befintliga kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 18 Oktober , 2007 Alltså min egentliga fråga var om det är idé att köpa någon form av solcells laddning till batteriet ?? Och i sådant fall vad skall man köpa för någon solcell ?? Eller det kanske finns andra idéer hur man laddar ett batteri ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser