Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Baxter

Vintertäckning

Rekommendera Poster

Hej,

Är en nybliven ägare till en Ryds 23WA och jag undrar om det är någon som kan rekommendara mig en bra vintertäckställning till denna modell. Jag hade tänkt mig en ställning som fästs i pulpit och pushpit. Jag vet inte vad som passar till denna modell eftersom båten har en relativt hög targabåge vid förarplatsen. Om det är någon med erfarenhet av denna båtmodell och har några bra tips inför vintertäckningen mottages dessa tacksamt//Baxter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Press & Son på Ranhammarsvägen i Bromma har täckningar till i princip alla modeller. De slår i en pärm och vips har man ett paket skräddarsytt till din båt.

Grymt sa Bull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Ser att du redan verkar ha löst det men skriver en rad ändå. Jag täckte nämligen min egen Ryds 23WA för första gången i höstas. Jag lade en lång trä regel från för till akter (skarvade ihop två st för att klara längden) med stöd på den rostfria bågen ovanför hytten samt med en stötta fram och en bak. Där bak ställde jag stöttan på badbryggan med en infästning på varje sida och där fram fäste jag den i pulpiten. Fick plocka loss topplanternan ur sin infästning, men är bara en skruv. Sedan hade jag en ca 9 meter lång presenning från 70-talet i mycket tjock kvalitet som jag la ovanpå och spännde ner runt skrovet. Tack vare den höga och mycket stabila rostfria bågen blev det bra fall ner mot båda sidorna så det finns ingen risk att snö eller vatten kan bli liggande. Dessutom går det att röra sig fritt under preseningen. 

En fråga dock, tog du bort kapellet över styrhytten? Själv lät jag taket sitta kvar men tog bort bakdelen av kapellet. Såg dock att jag fått lite mögel runt instrumenten men ingenting inne i båten, troligen tack vare en torrboll inne i båten.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...