Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
JockeLarsson

Experthjälp sökes!

Rekommendera Poster


Tjena!
V är ett gäng killar som funderar på att tillsammans investera i en båt! Vi är alla i princip nybörjare men vi är ivriga att komma igång och lära oss! :-) 
Skulle vara extremt tacksam om ngn kunde hjälpa mig svara på följande frågor!
1. Vilka regler gäller för förarbevis när det gäller en Princess V65?
2. Försäkringar
    -Vad/vilket företag rekommenderas?
3. Transport till Medelhavet
    -enklast, billigast, säkrast?
4. Bra websida med med karta farlederna, avstånd etcöver Franska Rivieran
5. Allmänna rekomendationer/att tänka på? 
 
Mvh
Jocke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är INTE gratis!
Men vi håller på att sälja andelar och kommer inte stå för kostnaden själva! Hoppas bara att man kan få nyttja båten själva ngn gång per år! :-)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Princess V65 är ingen båt. Det är ett skepp. För att få framföra ett skepp räcker inte förarintyg utan det krävs mer än så. Man bör också ha betydligt mer under fötterna än att vara i princip nybörjare om man ska hantera ett fartyg i den storleklklassen. Om man inte har denna utbildning och erfarenheten så bör man absolut avstå från ett skepp i den här storleksklassen alternativt att anlita en kapten som har både utbildningen och erfarenheten tills man själv har uppnått det som krävs. Men det tar några år att komma dit om utgångspunkten är så gott som nybörjar nivå.

 

När det gäller föräkringar av Princess V65 så går det nog knappast att försäkra en sådan i ett vanligt båtförsäkringsbolag som t.ex. Atlantica, men jag är osäker på det. Vet att det finns särskilda bolag för just yachter, men kommer inte på något konkret på rak arm. Kontakta Atlantica och hör med dem, för de vet säkert vart du kan vända dig om detta.

 

Transport varifrån? Sjövägen är annars det logiska och det enklaste.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äääähhhummmm.... Är ni nybörjare på båtar så är väl inte en båt i den storleken det bästa att börja med... såvida inte ni har personal som skall köra, sköta maskiner mm... anser iaf jag... att det är ju inte direkt någon båt att lära sig med... Men åter igen: bara min åsikt...

 

Senast ändrad av Keddy | 15 oktober 2007 | 18:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag håller väl med ovanstående talare; om ni är beredda att lägga något år på utbildningar etc är det väl ok, men förutom det kan det ju vara bra att ha lite sjövana.

 

Köp en Ryds 480 med 25 hk yamma. tuta omkring i den en sommar. Sedan byter ni upp er till en 510 och kör den en sommar. sedan håller ni på så ett tag, via någon gammal bayliner så att ni lär er lägga till med död motor, via någon Stortriss, och kanske någon X, för att lära er lite mer om hur de där långsamma båtarna med pinne tänker. Vintertid jobbar ni extra med motorer och lite el, samt hjälper till på det närbelägna varvet med lite plast o träarbeten och annat smått o gott som hör båtlivet till.

 

Våren 2017 kommer jag gärna förbi och vinkar av er på er färd söderut om ni bjuder på en kall.

 

Lycka till!

 

En sak till: No Wake!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt i ett företag i denna storlek skall  KLASS 8 utbildning gälla !

 

Börja plugga grabbar .

 

 

 

..och lycka till .

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en båtkarriär som gått via windsurfing, Stortriss, femmeters styrpulpet (med 50  - inte 25 hp!) till en 25 fots dc i dagsläget. I somras ledde denna långa och trogna båttjänst till att jag i alla fall fick köra en Princess V50 från stillastående till ca 25 knop (med charterskepparens goda minne och överinseende) i samband med ett evenemang på jobbet! Trägen vinner - ge inte upp grabbar!!

 

(även om jag håller med om att en besättning nog ska ingå i kalkylen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... men har frågar ju ialla fall...

\Sealed\

 

Men funderar gör man ju...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att båtar i den storleken brukar köpas från Medelhavet eftersom de brukar vara billigare där?

Då behöver ni kanske inte transportera den så långt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alla ovanstående menar på krävs ERFARENHET. Det är tyvär inte bara att lägga ut och gasa. Navigering, knopar, fartygskännedom och tidigare erfarenhet av handhavande av mindre båtar och skepp är någonting ni inte kommer klara er utan. Att utan vidare kunskap sätta sig i en drygt 20 meter lång, 5 meter bred och närmare 35  ton tung bjässe som skjuter på upp till 40 knop är inte bara olagligt utan även som gjort för olyckor.
 
Fartygsbefälsexamen & Maskinbefälsexamen Klass VIII är det MINSTA ni bör ha samt VHF certifikat, handhavande av snabba fartyg och lite annat som jag inte kommer på jusst nu. Så hem och träna eller som sagt, hyr besättning.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, här blir man avundsjuk, en sådan båt önskar jag att mina kompisar ville vara med och finansiera.... Okej, ni vill ha lite tips vad man ska tänka på? Steg 1 är att kontakta en advokat som kan sjörätt och avtalsrätt. Detta kan bli er viktigaste \expert\ då ni är flera, verkar vilja sälja andelar och är nybörjare... Ni startar ett litet rederi kan man nog jämföra med. Då vill alla delägare veta vad som \ gäller\ och då kommer en advokat till god nytta att skriva avtalen! Sedan är det som de skriver ovan, denna båt måste framföras av någon som rederiet konstaterat har rätt kompetens. Observera att det är högre krav om ni kör charter, då behövs antagligen två personer i en besättning varav den ena med framförandekompetens och den andra också med maskinkompetens... Kraven är inte SÅ höga så det kan ni läsa in själva och tenta av. Men som sagt, kör ni charter räcker inte detta utan man måste så att säga \köra upp\ på själva båten också - annars har inte rederiet tagit sitt ansvar. Är allt privat så kan vilken delägare som helst som har klass 8 examen köra båten ( skeppet) Försäkring finns att teckna i ett antal europeiska företag, ni ska nog kontakta en agent i tex England eller Frankrike. Varför ska ni transportera till Medelhavet när det finns drösvis med båtar som redan ligger där? Men OK, marknaden är inte så stor i Sverige så har ni hittat en båt som är vettig i pris så är det bara att köra ner den? Men det är inte helt enkelt... ni ska ha en kapten ( eftersom ni inte har kompetens och erfarenhet än ) och det går åt några tankningar... Ni bör nog räkna lite på det! Sist så bör ni fundera över registrering. Är båten inskriven i svenska register så har ni svensk flagg i Medelhavet. Inget problem tex i Frankrike ( förutom hög prisnivå i marinor då förstås ) men tex Spanien har en period om 6 månader varefter man tar ut en väsentligt högre avgift för utlandsregistrerade båtar. SÅ när ni räknar på detta så bör alla faktorer läggas in i kalkylen. En genväg vore att ni annonserar efter en svensk kapten som redan har erfarenhet av att transportera båtar samt driva dem i Medelhavet? Han / hon kan då ge er all info! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tycker inte som övriga talare att det skulle vara en omöjlig uppgift.
1 reglerna för förarbevis är helt å hållet beroende på i vilket land båten e registrerad,
Säg att ni registrerar båten i en offshore jurisdiktion, typ gibraltar, så krävs bara en ICC, (international Certificate of Competence)  och den kan man klara av på ett par dagar. Detta är alltså minsta formella kravet. Dock så kan försäkringsbolag kräva olika grader av kompetens och erfarenhet.
Som någon tidigare sagt så är kraven betydligt högre om ni skall köra formell charter. Men att det bolag som äger båten har flera delägare betyder ju inte att ni kör charter. Försök undvika charter reg, det e massa regler å shit... Dom flesta brukar ändå köra lite ful-charter med sin båt...
2.Försök att använda ett försäkringsbolag genom en managementfirma eller agent (som någon tidigare nämnt) någon som har upparbetade kontakter. 
3.Transport till medelhaver, där finns egentligen bara ett hållbart alternativ för en båt av V65 klassen och det är att skeppa den med ett fartyg till ex gibraltar eller annan hamn i medelhavet... Att köra runt är väldigt dyrt, soppa besättning och eventuella skador som kan tänkas uppkomma (inredning m.m), hård sjö på atlantkusten... Att rekommendera är att klä in båten i krympplast för att skydda den under transporten.
4. Jag rekommenderar Nautical Almanacs för att få information om lokala förhållanden, där finns mycket info om hamnar och annan viktig info som underlättar cruisingen. Dessa kan du köpa på ex nautiska magasinet och andra välsorterade båtaffärer. 
5. Min rekommendation är för att hålla båten i bra skick så bör man ha någon som tar hand om båten, antingen en kapten som ansvarar för underhåll men även kör båten och har den erfarenhet och kompetens som krävs. Skönt att slippa tänka på sånt när man har semester, ex hur kul är det att krypa ner i maskin om ex AirCondition eller toalettpumpen eller liknande pajar... Sen e det fint att kunna kröka lite på semestern också, inte behöva tänka på navigation osv...


Det andra alternativet är att ha ett Managementbolag som tar hand om driften av båten, här kan man även med fördel använda deras kontakter med försäkringsbolag, det underlättar allt om dom redan har en etablerad relation. Men se till att undersöka val av managementbolag noga, finns många som tar bra betalt och som bäst tvättar av båten ibland, det skall finnas muskler i form av mekaniker osv när man får stora problem, man vill inte att båten skall ligga still flera veckor i högsäsong bara för att ingen kan laga den.
 
Lycka till, man behöver knappast vara raketforskare för att kunna köra en 65 fotare i medelhavet. Sunt förnuft och grundläggande regler kommer du långt med om du skall göra enklare utflykter mestadels i bra väder. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte rädd, lev din drömm\Cool\, kan inte vara så svårt att sköta en sån båt....lev livet.... jipiiiieee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...