Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
djivbento

Bluechart på PB ?? Garmin 420/420s, skillnad ??

Rekommendera Poster

Nu har jag bestämt mig för en Garmin 420 (tror jag) från ebay, mailade till säljaren och fågade om han kunde skicka i repair delivery och det gick alldeles utmärkt. Han förstog mitt problem med tull och moms.

Summa av kardemumman blev $438,66:- = 2819:- kr inkl. frakt skall ta ca: 4-5 arbetsdagar.

Kostnad i Sverige är enligt prisjakt.se 4960:- exkl. karta ooch frakt.

Jag sparar alltså: 2141:-

Kan tyckas vara en ganska bra affär.

Men nu till frågan.

Kan man ladda ner kartor på typ piratbay etc. eller finns de endast i handeln.

Jag behöver Sthlm/Mälaren kostar ca 1390:- på dustin.se

Och en annan fråga jag har är:

Eftersom jag inte har besällt någon GPS ännu så undrar jag om någon kan svara på skillnaden mellan Garmin 420 och 420s.

För utom att den ena har ekolod också.

Har redan ett Eagle Cuda 168 ekolod så det känns lite dumt att köpa ett till.

Men pryltokig som man är...  

Den största nackdelen som jag ser det, blir inte skärmen väldigt liten när man ser både lodet och gps på skärmen ??

Vilken skulle ni ha köpt ??? Kanske är bra att ha två separata enheter ifall något går sönder, då står man ju inte helt utan.

Tacksam för synpunkter /Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en annan sak som jag undrar är om någon vet om det går att få svensk bruksanvisnng till den här i Sverige och eventuellt också svenska menyer ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Med risk för att låta lite vrång så finns svaren på dina frågor om du söker lite här på MG.

Men snäll som man är \Smile\ger jag mig på att försöka svara.

Kartor (sjökort) kan du inte räkna med att kunna ladda ner från PirateBay eller annat ställe. Bara att köpa snällt på auktoriserat ställe. Se till att du får senaste uppdateringarna. De uppdateras tror jag två gånger per år.

Skillnaden mellan 420 och 420S är som du skriver ekolodsfunktionen. Har du redan ett fungerande ekolod som inte är för gammalt skulle jag inte lägga de extra pengarna för att få en plotter med ekolod. Som du skriver är det lite för trångt på en så pass liten skärm när du ska visa bägge delarna. Dessutom är det lite olika sorters givare som passar till olika sorters båtar (planande/ej planande) och akterspegel- /genomskrovsgivare etc så risken är att du köper fel, eller mindre bra variant om du inte är helt säker.

Vad gäller brux så lär man kunna beställa det från den svenska generalagenten till en hutlös kostnad (sägs det). Vet inte vad priset är men jag skulle säga att du klarar dig med den engelska om du är någorlunda hemma på språket. Svenska menyer skrivs det här på MG att även de importerade har.

Lycka till!

Senast ändrad av ChristerN | 15 oktober 2007 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra om det funkar med repair delivery eftersom det finns ett speciellt tillvägagångssätt med någon blankett hos tullen som man skall nyttja.

Jag ställde frågan till tullen om just hur man gör vid garantireparationer för ett år sedan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar och speciellt till den svenska manualen, nu återstår det bara att beställa.

Och ja, det blir en 420 utan ekolod. Efter ha tittat på manualen så känns det väldigt plottrigt med bara en skärm till ekolod och plotter.

Tack. /danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...