Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
wberg

GPS med svenska menyer?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Tar upp ett ämne som diskuterats ett antal gånger redan men svårt att finna koncensus!

Jag har möjlighet att köpa en GPS i USA med kontakt som åker fram o tillbaka.

Min fråga är om de GPS:er (troligen Lowrance i mitt fall) endast säljs med engelska som menyspråk eller om de går att ställa in med svenska?

Lowrance har ju ett schysst motorinterface som passar min nyinköpta Suzuki DF115 och kan därmed ta ut lite extra motordata.

Verkar vara svårt att få en service på en trasig GPS på hemmaplan som ej är såld i sverige, någon som har erfarenhet?

Allt detta skall väl ställas mot den gynnsamma prisbild som finns för tillfället, dollarn står ju väldigt lågt.

Tacksam för kommentarer!

Bosse W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Bosse

Jag har precis varit i USA och köpt en GPS/Ekolod där. Det blev Lowrance LMS-522c iGPS och priset var ca 4700 skr. Något billigare nu eftersom $ har blivit ytterligar billigare.

Och det finns svensk meny, bara att ställa in.  Jag köpte min på West Marine.

Sjökort köper jag här hemma.

Lycka till

/Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Har du bra koll på vad Lowrance på hemmaplan tycker om du måste lämna in din USA-importerade GPS?

Ingår det givare för ekolodet i paketet eller måste det köpas som extrautrustning!

Går kort för våra farvatten att inhandla i USA också?

Många frågor blir det.....

Tack på förhand alla kunniga där ute!

Bosse W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lowrance (och knappast andra fabrikat heller) åtar sig inte några som helst garantiåtgärder på apparater som är köpta utomlands. Om du köper en GPS i t.ex. USA så lär du nog behöva skicka den dit för eventuella garantiåtgärder.

När det gäller den tryckta instruktionsboken till GPS så tar Lowrance 10.000 kr för dessa om man har köpt GPS:en utomlands. På nätet finns den däremot att ladda hem gratis, men det blir ju en hel del att skriva ut då om man vill ha den i pappersform.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller Lowrance så har jag fått för mig att de alltid finns på ett par språk däribland svenska även om de är köpta i USA. Sen det där med garantier är knappast något att oroa sig för. Sällan det krånglar och skulle det vara något så är det ju bara att skicka det till USA, England eller nått. Egentligen inte mycket krångligare än att skicka i Sverige...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ,det är svensk meny inbyggt, även knop och meter och °C.

Och till min LMS 522 iGPS ingår ekolodsgivare (för akterspegel) med inbyggd tempsensor.

Till motsvarande med dubbla ekolodsfrekvenser ingår också logggivare. Men SD-minneskort ingår ej. Enl West marine så går det att köpa sjökort också hos dom, men då måste man beställa i förväg, så dom har det hemma när man är där. Verkar lite krångligt tycker jag.

Manualen är på engelska, men jag har inga problem med det. Och jag håller med föregående att det inte är mycket krångligare att skicka till USA än att skickadet inom Sverige, bara dyrare och att det tar kanske lite längre tid.

Men gamla generalagenten, LEF, vet jag att dom servade o lagade egenimporterade ekolod. Vet ej om dom finns kvar.

West Marine har också ett, tycker jag, ganska prisvärt GPS/Ekolod: LCX-27C DF Combo

7 skärm, ekolodsgivare, logggivare, tempgivare och GPS antenn för 1049,99 dollar 8,1% tax(ca 7400 SEK beroende på dollarkurs). Här hemma har jag hittat detta för ett riktpris på 16900 kr UTAN ekolodsgivare,logg o tempgivare. Tyvärr hade West Marine inte detta hemma när jag var där. Dom kunde ta hem ett på ca 10 dagar, men jag hade inte möjlighet att komma tillbaka.

post-9305-1394235244,2348_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenixen!

Är det någon som har erfarenhet av plotter (typ ovan) och extern antenn. Såsom produktsortimentet ser ut hos Lowrance idag saknar jag en produkt med större display än 5 o inbyggd antenn, tycker detta verkar smidigare men vad vet jag....

Ofta ser jag att plottrarna som säljs i USA har installerat en karta som täcker kontinenten samt några öar spelar detta någon roll om man köper o installerar ett nytt kort med karta över tex västkusten i ett senare skede eller läses tidigare installationer över?

Bosse W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...