Utterman 0 Postad 15 Oktober , 2007 Tjenare! Har en Flipper 630 HT som jag håller på att renovera teaken i. Det är både durk som är lite kraftigare och plywood med extremt tunnt skickt på. Har skrapat och sedan slipat ytorna rena från tidigare lack/fernissa. Har enligt många rekomendationer sedan köpt Benarolja. Finns i en variant som heter UVR, som är blank ock skall läggas i ca 3 skikt först. Sedan ska man lägga en matt variant efter för att få en sidenmatt yta, som jag vill ha. Började dessutom att späda första lagret med 20% Lacknafta enligt instruktion, för att öka vidhäftningen! Innan jag började olja tvättade jag samtliga delar med T-röd och efter det torkade jag av de samma med klibbduk. Efter första utspädda lagret, kunde man dock se att det inte ville flyta ut riktigt?? Brydde mig inte så mycket om det. Men när jag efter en lätt mellanslipning ska olja igen får jag problem med att det blir bubblor i skiktet när jag lägger det. Har testat med både pensel av syntet och naturborst men ingen skillnad...någon som har någon idé?? Det finns ju naturligtvis vissa dammkorn i luften men hela ytan blir ju superknottrig, precis som luftbubblor... Har även testat att spruta men då får jag problem med tryckluften tror jag, trots både smuts, vatten och oljeavskiljare... Benaroljan får då färre luftbubblor men istället får jag kratrar. Precis som när man får silikon i närheten av billackering, inte snyggt alls! I desperat behov av tips! Har lagt 3 skikt nu men ser fortfarande förjävligt ut! Otroligt tacksam för erfarenheter!! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 15 Oktober , 2007 Det låter skittrist??När man får luftbubblor i ytan så beror det ofta på att man arbetat med penseln eller rullen i för högt tempo, eller för mycket fram och tillbaka. Helt enkelt arbetat in luft i färgen/lacken. Vet inte om det är det som hänt, men ett sätt kan vara att prova med en strykning som du gör i långsamma drag åt ett och samma håll hela tiden. annars tycker jag du ska ta med en liten bit till affären som du handlade hos för att höra om dom har någon idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 15 Oktober , 2007 Det är inte så att du rört om eller skakat burken precis innan du använder den..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utterman 0 Postad 15 Oktober , 2007 Hej! Tack för svaren. Märker ingen skillnad på ytan när jag penslar försiktigare alls. Försöker efterdra väldigt försiktigt oxå men utan resultat. Har även testat med att låta burken stå 15-20min efter omrörning men lika kass ändå... /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekan02 0 Postad 15 Oktober , 2007 Hej Bara en fråga. Vid vilken temp lackar du? Jag fick dåligt resultat, visserligen annat fabrikat, vid för hög temp. Troligen gasbubblor från lösningsmedlet. Ytan snabbtorkade och bubblorna kom inte ut. Bara en ide. Mvh Ekan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 15 Oktober , 2007 Skippa omrörningen helt så slipper du förmodligen bubblorna. 15-20 minuter räcker inte på långa vägar om du rört ner luft i benaroljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utterman 0 Postad 15 Oktober , 2007 Det med temperaturen kan vara en grej vär att testa. Har ca 20grader i rummet där jag oljar/lackar. Kanske ska köra med ca 15 istället. Kan inte förstå det här med luftbubblor efter omrörning. Har även testat som ni skriver att inte röra alls men med samma eländiga resultat. Tycker dock mig märka en liten förbättring nu när man lagt 3 lager men inte i närheten av godkännt. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 Oktober , 2007 I mina öron låter det som ytan inte varit fullständigt avfettad, och/eller ren och/eller inte helt torr. 1.T-röd är inte alltid helt ren och kan lämna föroreningar efter sig. Aceton är bättre. 2. När T-röd dunstar kyls ytan och om luftfuktigheten är tillräcklig får man kondens. Detta gäller tyvärr även aceton. 3. Jag använder själv alltid klibbduk och det fungerar oftast bra. Ibland tror jag mig ha märkt att om man gnider för hårt med duken lämnar den klibb efter sig och det verkar kunna störa vidhäftningen av vissa lacker. Om ytan är lite sträv kan kanske småbitar av duken ryckas loss och fastna i upprättstående fibrer. Är dock inte helt säker på klibbduksteorierna. Något annat kan ha stört, men hur som helst har jag numera alltid ett lätt handlag med klibbduken. Tror att din enda chans att få en snygg yta är starta om från ruta 1. Lycka till Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Oktober , 2007 Hmm. Jag har också haft problem att få det riktigt bra med Benarolja... jag tycker denna är lite ett mellanting mellan olja och lack ( någon kan säkert reda ut detta bättre... ) men den tar tid att torka / lägger du på nytt lager vått i vått så får jag antingen kratrar eller så blir det blåsor. Har du sedan ett icke perfekt underlag så förvärras det. Enda gången det blev bra så la jag på under vintern men då talar vi torktid på veckor innan nästa lager! Jag skulle nog heller inte välja Benarolja för en durk då jag tycker den är svår att bättra, du får väl alltid lite repor och så? Där hade jag tagit en enkomponentslack och så få lager som möjligt för att kunna bättra så fort behov uppstår. Inte lätt detta! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utterman 0 Postad 16 Oktober , 2007 Tackar för åsikterana! Klibbduken har jag varit försiktig med när jag använt. Tror nog mycket på det här med torktiden! Skall testa att låta bitarna ligga till helgen innan jag mellanslipar nästa gång. Har ju trots allt runt 20 grader i rummet där delarna ligger på tork, så det borde vara mer än tillräckligt... Nu har jag jobbat med dom efter ca 2-3 dygn men det kan ju vara för kort. Om jag skall använda Benarolja eller inte har jag inte bestämt mig för än, det är bara tester hittils. Är lite inne på att använda International Goldspar Fernissa oxå. Vill ha alla delar sidénmatta och inte blanka som deras 2-komponent är. Det som är med Benaroljan är ju att man får ett otroligt djup i teaken, som många upplever bättre. Har också en jag känner som är möbelsnickare. Han rekomenderar oljan för att den är lättare att laga/bättra än vad Fernissan är. Han har dessutom erfarenhet av båda som han testar på olika delar utomhus. Däremot har han bara använt den matta Benaroljan och aldrig UVR som jag håller på med som grundskikt. Var hos honom precis och rådfrågade lite med en oljad teakdel. Hans enda tips var att låta det härda längre, och sen tyckte han att jag skulle testa lägga det slutliga matta skiktet. Så nu får delarna ligga på tork till helgen och därefter sprutar jag det matta skiktet efter en lätt mellanslipning. Blir inte det bra så åker skrapan fram igen och Goldspar i sprutan istället! Om inga andra idéer kommer upp vill säga! /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utterman 0 Postad 19 Oktober , 2007 Nu börjar det ordna upp sig.... Sprutade det första lagret med matt Benarolja idag. Ser riktigt bra ut efter det. Den matta oljan var helt annorlunda, inte alls så flyktig som UVR-oljan är. Dock så får man nog späda den lite då det gärna vill bli apelsinlack av den. Den ville dessutom knappt komma ur sprutan... Någon som har erfarenhet av denna typ av olja vid sprutning?? Borde vara UV-skyddet i den andra oljan som gör att den är svårare att få en bra yta med eller?? Den vill ju mest dra isär så att det blir kratrar medans den matta täckte jättebra! Nu har alla delar fått 3 lager UVR-olja och ett grundlager innan dess, utspätt med 20% lacknafta. Det verkar som den här oljan bygger ganska tjock skikt. Sen hade jag tänkt att lägga 2 lager med matt olja på det. Vad tror ni? Tacksam för åsikter! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micka 0 Postad 27 November , 2007 Nå hur gick det med oaljandet?? Blev det bra?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 5 Februari , 2008 Benaroljan är en av de bästa produkter jag använt. Jag tror att det kan vara så enkelt att trät suger väldigt olika i början. Det krävs fler lager än vad som burkarna brukar visa. Kanske är det träfibrer som reser sig i början eller smuts som liknar bubblor. Ytan blir i min smak för mjuk för durkar och sånt men oljan har grym förmåga att sitta kvar utan att flagna samt är mycket soltålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser