Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
janandersson

Återanvända glykol?

Rekommendera Poster


 
Går det att återanvända glykolen som jag hade i motorn förra vintern? 
Jag använder följande rutin för att vinterkonservera motorns kylkanaler:
Tömmer först motor och limpa genom att skruva bort pluggarna. Plockar sedan bort termostaten och lossar en slang till limpan och häller sedan i glykolblandningen i motor och limpa. Varmkörning behövs inte. Inget behov av att köpa alldeles onödigt mycket glykol.

 

Eftersom jag gör på detta vis kan jag återanvända glykolen. På våren tömmer jag tillbaka den i en dunk. (Inte en droppe i naturen.) Men hur många år kan man använda glykolblandningen? Har den något bäst-före-datum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst!
 
Återanvändning är bra. Fungerar säkert bra många år tills den blivit utblandad av vattenrester i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att korrisionsskyddet försämras i Glykol oavsett om man använder den eller inte kan vara värt att tänka på eftersom det är både rostskydd och frysskydd som man är ute efter.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dumt att chansa på återanvändning, då glykolen är billig och tappar egenskaper med tiden, men 2 säsonger borde man kunna använda den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Produkten 1,2-Etandiol (Etylenglykol) är stabil vid normal lagring. Antar att det menas tät dunk eller flaska.
 
Tänk på att det är en giftig vätska som helst förvaras i originaldunken. Det är ju en söt vätska som t.ex barn kan dricka av misstag.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol håller i 3 år. Efter det försvinner egenskaper vilka jag inte riktigt mins vilka, tyvär. Men 3 år sen skall du byta.
 
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...