janandersson 0 Postad 15 Oktober , 2007 Går det att återanvända glykolen som jag hade i motorn förra vintern? Jag använder följande rutin för att vinterkonservera motorns kylkanaler:Tömmer först motor och limpa genom att skruva bort pluggarna. Plockar sedan bort termostaten och lossar en slang till limpan och häller sedan i glykolblandningen i motor och limpa. Varmkörning behövs inte. Inget behov av att köpa alldeles onödigt mycket glykol. Eftersom jag gör på detta vis kan jag återanvända glykolen. På våren tömmer jag tillbaka den i en dunk. (Inte en droppe i naturen.) Men hur många år kan man använda glykolblandningen? Har den något bäst-före-datum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Oktober , 2007 Visst! Återanvändning är bra. Fungerar säkert bra många år tills den blivit utblandad av vattenrester i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 15 Oktober , 2007 Jahapp bra! Man kan ju slå i en klunk koncentrerad varje höst så håller den nog 50/50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 15 Oktober , 2007 Det är väl så att korrisionsskyddet försämras i Glykol oavsett om man använder den eller inte kan vara värt att tänka på eftersom det är både rostskydd och frysskydd som man är ute efter. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Oktober , 2007 Dumt att chansa på återanvändning, då glykolen är billig och tappar egenskaper med tiden, men 2 säsonger borde man kunna använda den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Oktober , 2007 Produkten 1,2-Etandiol (Etylenglykol) är stabil vid normal lagring. Antar att det menas tät dunk eller flaska. Tänk på att det är en giftig vätska som helst förvaras i originaldunken. Det är ju en söt vätska som t.ex barn kan dricka av misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 15 Oktober , 2007 Glykol håller i 3 år. Efter det försvinner egenskaper vilka jag inte riktigt mins vilka, tyvär. Men 3 år sen skall du byta. //Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser